به گزارش اصفهان زیبا؛ فیلم «موسی کلیمالله» تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا است که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به زندگی حضرت موسی(ع) (قبل و بعد از تولد) میپردازد، بهتازگی و به مناسبت ماه مبارک رمضان و عید نوروز به اکران عمومی درآمده است.
همهعناصر دستبهدست هم دادهاند تا به معنی واقعی کلمه اثری تماشایی را برای مخاطب به ارمغان بیاورند بهطوریکه حتی یک لحظه چشم برداشتن از پرده هم سخت باشد. کارگردانی خوب حاتمیکیا فیلمی منسجم با تمرکز بالا روی موضوع پدید آورده و مخاطب به دور از گسست از متن به تماشای اثر مینشیند.
بازیهای درخشان
با توجه بهسختی بازی برای پروژههای تاریخی، بازیگران فیلم از این حیث سربلند بیرون آمده و شاهد بازیهای درخشانی هستیم. مخصوصا بازی چشمنواز فرهاد آییش که دو نقش متفاوت را بازی میکند و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره را به خاطر ایفای این دو نقش از آن خود کند. همچنین مریلا زارعی برای ایفای نقش مادر حضرت موسی (ع) در این فیلم حضور دارد.
موسیقی الهامبخش
یکی از قابلتوجهترین نکات فیلم موسیقی آن است که بهشدت در فضاسازی سکانسها و اثرگذاری در مخاطب برای به هیجان آوردن و تجلی احساسات او مؤثر بوده است. در صحنههای لطیف و احساسی تأثیرات موسیقی را عمیقا حس میکنیم که چقدر الهامبخش است و تمام آواها و نغمهها به جان مخاطب مینشیند. زمام این امر به یکی از موزسینهای موردعلاقه حاتمی کیا یعنی کارن همایونفر سپرده شده که بهخوبی آن را اجرا کرده است.
طراحی دقیق
در جشنواره چهلوسوم، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به فیلم «موسی کلیمالله» میرسد. بر همگان پوشیده نیست که فیلمهای تاریخی مستلزم طراحی صحنه و لباس عظیم هستند، فیلم موسی هم از این قاعده مستثنی نیست و باید گفت که به جزئیات خیلی خوب توجه شده است. همچنین در این فیلم فناوری تولید مجازی به کمک فیلمساز آمده که برای طراحی فضاها و ترسیم کردن هرچه بیشتر حال و هوای دوران قصه از آن استفاده شده و این فناوری نخستینبار است که در سینمای ایران به کار گرفته میشود.
توجه به ظرافتها
در اغلب سکانسهای فیلم ، نوعی حال و هوای معنوی را مشاهده میکنیم. بهویژه صحنههایی که نوزاد (حضرت موسی) به همراه مادر وجود دارد. این برجستهسازی محتوایی به کمک عناصر فرمی باعث ارائه محتوایی ژرف شده است و شاهد ظرافتهای خاصی هستیم که قلب و روح مخاطب را نوازش کرده و کمتر کسی است که از مشاهده این صحنهها به وجد نیاید. برای خلق چنین صحنههایی از عناصر بصری و فرمی بسیاری استفاده شده است.
مردم و قصص قرآنی
به تصویر در آمدن قصص قرآنی و داستان پیامبران در تمامی ادوار برای مردم بسیار جالب و قابل توجه بوده و آثار ساخته شده با این موضوعات همیشه نهتنها با استقبال بالایی مواجه میشده بلکه چندین بار تماشای آنها باز هم برای مردم کم بوده است؛ حال این که قصه حضرت موسی به دست کارگردان موفق و نامآشنای سینمای ایران ساخته شده خود مزید بر علت برای استقبال بالا از این اثر است.
سخن پایانی
طی مدتی که به تماشای فیلم «موسی کلیمالله» مینشینیم اغراق نیست اگر بگوییم که گذر زمان را حس نمیکنیم. همه عوامل منجر به خلق اثری عظیم و باشکوه شده، اثری که برگرفته از آیات قرآن است و به تصویر در آمدن آن بسیار تماشایی است.