تصمیم ریسک‌دار سپاهان:

از «وسلین »چه می‌خواهند؟

تیم هندبال سپاهان که این روزها در لیگ برتر با حفظ صدرنشینی به دنبال تکرار عنوان قهرمانی است، برای جام باشگاه‌های آسیا، وسلین وویوویچ، سرمربی اهل مونته‌نگرو را به خدمت گرفته است.

تاریخ انتشار: 08:35 - سه شنبه 1402/01/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
از  «وسلین »چه می‌خواهند؟

تیم هندبال سپاهان که این روزها در لیگ برتر با حفظ صدرنشینی به دنبال تکرار عنوان قهرمانی است، برای جام باشگاه‌های آسیا، وسلین وویوویچ، سرمربی اهل مونته‌نگرو را به خدمت گرفته است.

وویوویچ که نام بزرگی در هندبال دنیاست، سال 1400 با عقد قراردادی هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده گرفت و تاکنون به همراه تیم ملی در چند رویداد بین‌المللی شرکت کرده است.

این مربی در دوران بازیگری خود به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیکنان جهان هندبال مدال طلای المپیک لس‌آنجلس ۱۹۸۴ و مدال برنز المپیک سئول ۱۹۸۸ را به‌دست آورده و سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی در مسابقات جهانی را نیز دارد. وسلین در جایگاه مربی هرچند عناوین دوره بازیگری را تکرار نکرده.

اما مربی بااسم‌ورسمی در سطح جهانی محسوب می‌شود و کسب رتبه چهارمی با تیم ملی یوگوسلاوی در المپیک سیدنی و قهرمانی در باشگاه‌های اسپانیا با تیم رئال سوسیداد و همچنین قهرمانی در باشگاه‌های اروپا با تیم رئال سوسیداد، نقطه بارزی در عملکرد کاری او به‌شمار می‌آید.

پس از حضور تیم ملی هندبال در مسابقات قهرمانی جهان که با صعود از مرحله گروهی برای نخستین بار همراه بود، فدراسیون هندبال با ابراز رضایت از عملکرد این مربی، قراردادش را به مدت دو فصل دیگر تمدید کرد.

در شرایطی که وویوویچ تحت قرارداد فدراسیون هندبال است، باشگاه سپاهان برای رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا که خرداد ماه امسال به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، با این مربی به توافق رسیده و قرار است تیم اصفهانی با هدایت او به مصاف حریفانش برود؛ این در حالی است که در لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور که هفته‌های پایانی آن سپری می‌شود، مجید رحیمی‌زاده سرمربی این تیم است.

تیم سپاهان در گروه A رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا با تیم‌های هند، عمان کلاب، کزما اس سی کویت و الریان قطر هم‌گروه است و به نظر می‌رسد با توجه به امتیاز میزبانی باشگاه سپاهان، حساب ویژه‌ای برای نتیجه‌گیری در این رویداد کرده است.

زردهای اصفهانی هندبال با اینکه تیم باسابقه‌ای در آسیا محسوب می‌شوند، تاکنون سابقه قهرمانی در این رویداد را نداشته‌اند و جذب وسلین نشان می‌دهد مدیران باشگاه سپاهان صرف حضور در این رقابت‌ها را مدنظر نداشته و احتمالا نیم نگاهی هم به قهرمانی دارند.

وسلین نام بزرگی در هندبال دنیاست و حضور این مربی بر روی نیمکت تیم سپاهان، رخداد کمی نیست که از آن انتقاد شود؛ اما بحث مهم اینجاست که باشگاه سپاهان با به‌خدمت‌گرفتن این مربی چه سیاستی را دنبال می‌کند؟!

هندبال اصفهان در کشورمان حرف اول را می زند و مربیان اصفهانی در تمام رده‌های تیم ملی حضور دارند و حتی در مقاطعی سرمربیگری تیم ملی بزرگ‌سالان را نیز برعهده داشته‌اند و یک اصفهانی هم مدرس فدراسیون جهانی است.

در چنین شرایطی حضور یک مربی خارجی روی نیمکت تیم هندبال سپاهان تصمیم خاصی به شمار می‌رود که ریسک‌آمیز تلقی می‌شود.

گمانه‌زنی در خصوص تصمیم باشگاه سپاهان برای جذب سرمربی خارجی برای تیم هندبال آقایان پیش از فصل جاری وجود داشت. با این حال این اتفاق رخ نداد و سپاهانی‌ها با رحیمی‌زاده وارد لیگ شدند.

باشگاه سپاهان فصل گذشته برای تیم هندبال بانوانش سرمربی خارجی گرفت و با این مربی در لیگ ایران به‌عنوان قهرمانی رسید؛ اما در مسابقات باشگاه‌های آسیا به رتبه پنجم دست پیدا کرد که با توجه به سطح این رقابت‌ها و تیم‌های شرکت‌کننده، این عنوان با مربی داخلی هم به دست می‌آمد.

مجید رحیمی‌زاده، سرمربی تیم هندبال سپاهان، در گفت‌وگویی که با ایمنا داشته، اعلام کرده که با حضور وویوویچ، او به‌عنوان دستیار این مربی به فعالیتش ادامه خواهد داد؛ اما با مروری بر اخبار سایت باشگاه سپاهان، نمی‌توان به جواب این سؤال رسید که رحیمی‌زاده تا پایان لیگ سرمربی است یا هر زمانی وسلین به تیم اضافه شود، او باید عنوان مرد اول کادر فنی را به مرد مونته‌نگرویی تحویل دهد!

رحیمی‌زاده در این گفت‌وگو،غیرمستقیم نارضایتی‌اش را از تصمیم باشگاه سپاهان اعلام و تعیین تکلیف ادامه همکاری‌اش با این باشگاه را هم به آینده موکول کرده است.

نتیجه‌گیری در جام باشگاه‌های آسیا و در اصل قهرمانی در این رویداد، انتظاری است که از تیم سپاهان با جذب سرمربی خارجی وجود دارد. زیر اگر جز از این باشد زیرسؤال‌بردن جایگاه مربیان اصفهانی در سطح کشور و در چشم دیگر رقبای استان‌های دیگر توجیهی ندارد؛ البته در اینکه سطح فنی مربی بزرگی چون وسلین با تجربه مدال‌آوری در المپیک با هیچ مربی ایرانی و اصفهانی قابل‌مقایسه نیست حرفی وجود ندارد؛ اما اگر بنا به رتبه‌ای جز قهرمانی باشد، جذب این مربی و ایجاد دلخوری نهان و آشکار در بین مربیان استان توجیهی ندارد.

از طرف دیگر، قهرمانی در یک رویداد مانند جام باشگاه‌های آسیا صرفا به سرمربی ربط نداشته و به عواملی چون بازیکنان و سطح کیفی تیم‌های حریف مربوط است و قاعدتا نمی‌توان در صورت عدم قهرمانی تیم سپاهان آن را به سرمربی یا دیگر عوامل تیم نسبت داد؛ زیرا نتیجه تابع عوامل چندگانه است.

اما این واقعیت را هم نمی‌توان نادیده گرفت که با استخدام وسلین انتظارات از سپاهان بالا رفته است و تصمیم‌گیرندگان باشگاه اصفهانی همان‌طور که در صورت قهرمانی تیم سرشان را بالا می‌گیرند و به انتخابشان افتخار می‌کنند، در صورت نتیحه‌نگرفتن هم باید پاسخگوی تصمیمشان باشند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 12 =