قیمت بالا نوبرانه‌های بهاری:

دخل مردم به خرید نوبرانه نمی‌رسد

گوجه‌سبز و چغاله‌بادام نوبرانه‌های بهاری هستند که به‌دلیل قیمت بالا برخی دهک‌های جامعه از خیر خرید آن گذشته‌اند.

تاریخ انتشار: 11:08 - دوشنبه 1402/02/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دخل مردم به خرید نوبرانه نمی‌رسد

گوجه‌سبز و چغاله‌بادام نوبرانه های بهاری هستند که به‌دلیل قیمت بالا برخی دهک‌های جامعه از خیر خرید آن گذشته‌اند. مردم دیگر درگیر نوبرانه‌های هر فصل نیستند. دلیلش هم مشخص است.

قیمت نوبرانه طوری شده است که مردم ترجیح می‌دهند پولشان را برای خرید مایحتاج سفره روزانه‌شان هزینه کنند.

این روزها مردم در بازار میوه با دودسته میوه روبه‌رو هستند. میوه‌های زمستانی که دیگر فصلشان رو به اتمام است و به‌دلیل کمیابی با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند و دسته دوم نیز میوه‌های بهاری که تازه وارد بازار شده‌اند و از آنجایی که هنوز جزو نوبرانه‌های فصل به حساب می‌آیند با قیمت زیاد عرضه می‌شوند. با وجود این تفاسیر خرید هر دودسته میوه برای مردم در این بازه زمانی گران‌تر تمام می‌شود.

یک کیلو گوجه‌سبز و چغاله در اصفهان چند؟

بررسی میدانی اصفهان‌زیبا نشان می‌دهد قیمت یک‌کیلو گوجه‌سبز در مناطق مختلف شهر اصفهان از 110هزار تومان تا 160 هزار تومان قیمت می‌خورد.

پرس‌وجو از مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد قیمت گوجه‌سبز در مناطق پایین شهر اصفهان حدود 110هزار تومان، در مرکز شهر حدود 140 هزار تومان و در مناطق بالاشهر با قیمت 160 هزار تومان عرضه می‌شود. اینطور که به نظر می‌رسد عرضه چغاله‌بادام کمتر شده است.

به‌ندرت مغازه‌هایی هستند که چغاله ‌بادام بفروشند. بیشتر مغازه‌ها می‌گویند چغاله ‌بادام نداریم. ولی چغاله زردآلو را می‌فروشیم.

قیمت چغاله زردآلو نیز در مناطق مختلف شهر متفاوت است. مغازه‌های پایین شهر هر کیلو چغاله زردآلو را با قیمت 60 هزار تومان می‌فروشند و قیمت این محصول در مغـازه‌های محله‌های بالاشهر به 80 هزار تومان می‌رسد.

با وجود این تفاسیر اگر یک خانواده با حقوق کارمندی یا کارگری در این فصل نوبرانه‌ بخواهد و سه‌بار در ماه گوجه‌سبز و چغاله بخرد با درنظرگرفتن قیمت هر کیلو 160 هزار تومان باید 480 هزار تومان برای خرید گوجه‌سبز و برای خرید چغاله با درنظرگرفتن هر کیلو 80 هزار تومان باید 240 هزار تومان هزینه کند. یعنی خرید سه‌کیلو گوجه‌سبز و سه‌کیلو چغاله برای هرخانوار 720 هزار تومان آب می‌خورد.

صبر می‌کنیم نوبرانه ارزان‌تر شود!

آقای اکبری، مشتری یکی از مغازه‌های میوه‌فروشی، درباره قیمت‌های این روزهای نوبرانه‌های بهاری به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «من اگر به خودم بود این روزها نوبرانه خرید نمی‌کردم و حتما صبر می‌کردم تا قیمتش ارزان‌تر شود. اما همسرم میوه نوبر دوست دارد و به همین دلیل هرسال وقتی گوجه‌سبز و چغاله به بازار می‌آید، من ناچارم خرید کنم.»

یکی از مشتریان خانم مغازه میوه‌فروشی که حدود 45 سال سن دارد، درباره قیمت نوبرانه‌های بهار می‌گوید: «بچه‌ها هوس گوجه‌سبز و چغاله می‌کنند. ولی من با این قیمت‌ها حاضر نمی‌شوم خرید کنم و ترجیحم این است که وقتی قیمت‌ها ارزان‌تر شد این نوبرانه‌ها را بخرم.»

«فرودین‌ماه قیمت گوجه‌سبز و چغاله گران‌تر است. بعضی مردم که حتما باید طعم این میوه‌ها را از همان اول که وارد بازار می‌شوند بچشند، هزینه می‌کنند. ولی من صبر می‌کنم تا قیمتشان ارزان‌تر شود.». این هم نظر آقای بصیری، یکی دیگر از مشتریان مغازه میوه‌فروشی است.

بسته‌های کوچک نوبرانه زودتر فروش می‌روند!

قیمت مصوب و مشخصی برای عرضه میوه نوبرانه در مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر وجود ندارد و فروشندگان با توجه به منطقه سکونتشان قیمت سلیقه‌ای برای
فروش نوبرانه‌هایی همچون گوجه‌سبز و چغاله در نظر گرفته‌اند.

یکی ازمیوه‌فروش‌های اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «در هر فصلی که میوه نوبرانه به بازار می‌آید قیمتشان گران است؛ ولی رفته‌رفته با ورود به اردیبهشت‌ماه هم عرضه این نوبرانه‎ها بیشتر می‌شود و هم قیمتشان ارزان‌تر.»

«مردم یک‌کیلوونیم کیلو خرید نمی‌کنند. به خاطر همین ما مجبور شدیم بسته درست کنیم و گوجه‌سبز را در بسته‌های صدگرمی و چغاله را در بسته‌های 250گرمی با این روش بفروشیم.».

این را یکی دیگر از میوه‌فروش‌های اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید و در ادامه صحبت‌هایش گریزی هم به حرف‌هایی که از مشتریان می‌شنوند می‌زند و ادامه می‌دهد: «مردم وقتی وارد مغازه می‌شوند و قیمت نوبرانه های بهار را می‌بینند می‌گویند از نوبرانه نخوردن که کسی نمی‌میرد! وقتی قیمت‌ها پایین‌تر آمد می‌خریم!»

نرخ نوبرانه‌های بهاری در میادین میوه و تره‌بار

قیمت گوجه‌سبز و چغاله در بازار میوه و تره‌بار اما ارزان‌تر از خرده‌فروشی‌های سطح شهر است. قیمت یک کیلو گوجه‌سبز در میدان میوه و تره‌بار اصفهان 80 هزار تومان است.

اگر هم مردم بخواهند گوجه‌سبز ممتاز را از میدان خریداری کنند، باید برای هر کیلو 120 هزار تومان بپردازند. قیمت یک کیلو چغاله‌بادام نیز در میدان میوه و تره‌بار اصفهان 30 هزار تومان و قیمت یک کیلو چغاله زردآلو نیز 50 هزار تومان است.

قیمت نوبرانه‌های بهاری همچون گوجه‌سبز و چغاله در تهران کیلویی یک‌میلیون و 900 هزار تومان عرضه شد. اما فروشندگان اصفهان می‌گویند گوجه‌سبز و چغاله بادام با این قیمت‌ها در مغازه‌های سطح شهر عرضه نشده است.

البته که دوره‌گردها و افرادی که با چرخ‌دستی اقدام به فروش گوجه‌سبز و چغاله در محله‌ها می‌کنند، قیمت این محصولات را دل‌بخواهی تعیین می‌کنند. با این حال در اصفهان گوجه‌سبزی که با قیمت میلیونی فروخته شود خریداری هم ندارد.

به‌دنبال افزایش قیمت نوبرانه‌های بهاری اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران، گفته است: «قیمت میوه‌های نوبرانه را تأیید نمی‌کنیم. زیرا این میوه‌ها به صورت اندک وارد بازار شده‌اند و قطعا با ورود انبوه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج − یک =