رویکرد شهرداری حفاظت از پهنه‌‌های تاریخی است:

تقدیر وزارت میراث فرهنگی از سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، به‌خاطر حمایت از بناها و پهنه‌های تاریخی تقدیر کرد.

تاریخ انتشار: 10:54 - چهارشنبه 1402/02/6
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تقدیر وزارت میراث فرهنگی  از سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، به‌خاطر حمایت از بناها و پهنه‌های تاریخی تقدیر کرد.

ایزدخواستی در این مراسم از رویکرد شهرداری اصفهان در حفاظت از بافت‌های تاریخی و ارائه پیشنهاد تشکیل مجمع شهرهای تاریخی ایران به وزارت کشور، خبر داد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطـه‌های تاریخی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون صنایع دستی، جمعی از مدیران وزارتخانه و پیش‌کسوتان مرمت در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

ایزدخواستی: حفاظت از پهنه‌های تاریخی با ایده‌های خلاقانه مبتنی بر شناخت علمی

محمدعلی ایزدخواستی طی سخنرانی در این مراسم، تصریح کرد: «در یک‌سال گذشته در اصفهان، بین مدیریت شهری و اداره کل میراث‌فرهنگی استان هماهنگی بی‌سابقه‌ای شکل گرفته است که از تعامل مثبت اداره کل میراث و تفکر میراثی در شهرداری اصفهان نشئت می‌گیرد.»

او اضافه کرد: «رویکردمان در مدیریت شهری، حفاظت از پهنه‌های تاریخی با ایده‌های خلاق مبتنی بر شناخت علمی و پذیرش اجتماعی است. باید به این نتیجه برسیم که مرمت تک‌بنا تنها موجب حفاظت نمی‌شود، بلکه باید بناها و بافت تاریخی پیرامون آن مورد حفاظت قرار بگیرد».

ایزدخواستی بیان کرد: «با کمک اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان یک پهنه تاریخی‌فرهنگی مربوط به دوره سلاجقه که پیرامون مسجد جامع اصفهان قرار دارد و به‌شدت آسیب دیده را برای حفظ و احیا در نظر گرفتیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کنیم.»

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با تأکید بر اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی موجب رسیدن به ادبیات مشترک می‌شود، اذعان کرد: «به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا مجمع شهرهای تاریخی را برای ایجاد تفکر مشترک در حفاطت بافت‌های تاریخی تشکیل دهیم.»

ضرغامی: میراث ناملموس در دل مرمت قرار دارد

سید عزت‌الله ضرغامی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: «شما بزرگانی که اینجا هستید نمایندگان شایسته‌ای از جامعه‌ای بزرگ و ارزشمند محسوب می‌شوید که خیلی از آن‌ها امروز اینجا حضور ندارند. در حقیقت مراسم تجلیل امروز قدردانی از شما و ادای دینی به همه مرمت‌گران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی است.»

به روایت میراث آریا، وزیر میراث فرهنگی افزود: «کار مرمت یک کار متعالی است و عادی نیست. مرمت کار خداست. هر کاری که کاربردی است نیاکان ما آن کار را زیبا انجام می‌دادند. »

او با بیان اینکه امروزه در برخی از مواقع با زیبایی در بعضی از کارها و آثار خداحافظی کرده‌ایم، گفت: «در حقیقت زیبایی اکنون حلقه مفقوده ماست. در حالی که در خلقت نیز خداوند از زیبایی استفاده کرده است. مرمت از همین جنس است.»

به روایت وزیر، در حوزه مرمت یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه بیشتری کرد، اهمیت به تئوری است. مرمت برای خود دارای آداب و رسوم و آیین است و در دل خود آیین ویژه‌ای دارد. میراث ناملموس ما در دل مرمت قرار گرفته است.

او ادامه داد: «در قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنـایع‌دستی که در دولت بررسی شده و به‌زودی به مجلس ارائه خواهد شد، به موضوع میراث‌فرهنگی توجه جدی شده است.»

روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصت مغتنمی برای گفتمان فرهنگی است

فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، هم در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: «توفیق میزبانی از عزیزانی را داریم که در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی کشورمان کارهای ارزنده‌ای انجام دادند و ما مدیون آن‌ها هستیم.».

به روایت این مقام مسئول روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصت مغتنمی برای جوامع محلی، ملی و بین‌المللی است تا یک گفتمان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. در سال ۱۴۰۲ این روز به موضوعات تحولات میراث فرهنگی اختصاص دارد.

برنامه‌های گسترده‌ای مانند برگزاری نشست‌های تخصصی در نظر گرفته شده است. امروز فرصت مغتنمی برای بازگوکردن ارزش‌های حفاظت میراث‌فرهنگی است تا داشته‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان را قدر بدانیم و معرفی کنیم.

داوری تصریح کرد: «توسعه فرهنگی کشور صرفا می‌تواند برگرفته از منابع فرهنگی و ارزش‌های فرهنگی کشور باشد. بالغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت‌شده در کشور داریم که تلاش‌های مختلفی برای حفاظت از این آثار تاریخی انجام شده است.»

عباس کلانتری خلیل‌‌آباد، رئیس دانشگاه یزد، سخنران دیگر مراسم بود که کارکرد حضور دانشگاه در حوزه میراث‌فرهنگی را تبیین کرد و افزود: «بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده است و حفاظت آن از اهمیت زیادی برخوردارست. هر سال تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی که در این بافت قرار دارند، توسط خیران، فعالان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی مرمت می‌شود.»

او تصریح کرد: «متون علمی ما متون ترجمه‌ای است. باید از دانش بومی در حفاظت از بافت تاریخی استفاده کنیم و ارزش‌های معماری ایرانی‌اسلامی را حفظ کنیم.»

تقدیر وزارت میراث فرهنگی از مقامات اصفهان و خوزستان

در پایان از ۱۴ نفر از کنشگران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی کشور با حضور مهندس ضرغامی و علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور قدردانی شد.

در بخش استادکاران سنتی بناهای تاریخی از محمد مولی‌زاده از استان آذربایجان شرقی، علی‌اکبر توسلی نوش‌آبادی از اصفهان، حسن کوثری از خراسان رضوی و معمار قادری از استان یزد قدردانی شد.

در بخش منتخب مقامات محلی فعال نیز از محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و محمد خانچی، معاون عمرانی استاندار خوزستان تجلیل شد.

در بخش منتخب خیران و اهداکنندگان بناهای تاریخی نیز از برادران هاشمی (قیصر و شاهرخ) از استان ایلام، محمد رضا توکلی مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه، مهدی زاهدی و خانواده نبی‌پور از استان خراسان رضوی تجلیل شد.

در بخش منتخب پروژه‌های خلاق و عام‌المنفعه از حسن رسولیان، رئیس دانشگاه یزد، قدردانی شد. همچنین در بخش اجرای مسئولیت اجتماعی از ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت گلگهر سیرجان قدردانی شد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × پنج =