شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از روابط خواهرخواندگی، ابعاد تجاوزهای رژیم صهیونیستی را تبیین کرد

روایت جنگ تحمیلی از زبان اصفهان

امروزه که افکار عمومی جهانی بخشی از زمین بازی در عرصه جنگ‌ به شمار می‌رود، دیپلماسی شهری به‌عنوان بازوی فرهنگی و انسانی مدیریت شهری، نقشی بی‌بدیل در انتقال روایت‌های واقع‌گرایانه، مقابله با جریان‌های تحریف‌گر و حفظ اعتبار بین‌المللی شهرها ایفا می‌کند؛

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - سه شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
روایت جنگ تحمیلی از زبان اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه که افکار عمومی جهانی بخشی از زمین بازی در عرصه جنگ‌ به شمار می‌رود، دیپلماسی شهری به‌عنوان بازوی فرهنگی و انسانی مدیریت شهری، نقشی بی‌بدیل در انتقال روایت‌های واقع‌گرایانه، مقابله با جریان‌های تحریف‌گر و حفظ اعتبار بین‌المللی شهرها ایفا می‌کند؛ رویکردی که اکنون در شهر اصفهان، با ابتکار شهرداری و همراهی شورای اسلامی شهر، وارد مرحله‌ای فعال و هدفمند شده و استفاده از روابط خواهرخواندگی و عضویت در نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزاری در راستای تبیین ابعاد تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران و معرفی هر چه بهتر واقعیت‌ها به جامعه جهانی در دستور کار قرار گرفته است.

ارتباط با سفرا نمونه‌ای از دیپلماسی شهری اصفهان

سید امین مرتضوی، رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» به اقدامات شهرداری اصفهان در بهره‌گیری از روابط خواهرخواندگی در فضای جنگ دوازده روزه با اسرائیل و استفاده از این ظرفیت پرداخت و با تأکید بر نقش دیپلماسی شهری در زمان جنگ، اظهار کرد: «در شرایط بحران و تنش‌های بین‌المللی، دیپلماسی شهری به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین سیاست خارجی، می‌تواند نقش کلیدی در کاهش تنش، روایت‌سازی واقع‌گرایانه و جلب حمایت افکار عمومی جهانی ایفا کند.» او افزود: «شهرها در زمان جنگ می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی شهری از جمله خواهرخواندگی، عضویت در شبکه‌های بین‌المللی و ارتباط با نهادهای مدنی، روایت‌های انسانی و مستقلی از واقعیت‌های میدان جنگ ارائه دهند. این روایت‌ها که برخاسته از تجربه زیست شهروندان است، می‌تواند تصویرسازی‌های رسانه‌ای یک‌جانبه را به چالش بکشد و بستر هم‌دلی جهانی را فراهم کند.»

مرتضوی، تفاوت دیپلماسی شهری با دیپلماسی رسمی دولت‌ها را در ماهیت آن دانست و گفت: «برخلاف دیپلماسی دولتی که عمدتاً در سطح دولت‌ها و تابع شرایط سیاسی است، دیپلماسی شهری از طریق تعامل مستقیم میان شهرداران، شهرها و نهادهای شهری، فضای گفت‌وگو، همبستگی و هم‌دلی انسانی را فراهم می‌سازد.»

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به تجربیات اخیر در پاسخ به حملات به زیرساخت‌های شهری ایران گفت: «شهرداری تهران، با دعوت از دیپلمات‌ها و رسانه‌های خارجی برای بازدید میدانی از مناطق آسیب‌دیده، تلاش کرد تا چهره واقعی تجاوزات و تأثیر آن بر زندگی غیرنظامیان را نشان دهد. در اصفهان نیز با وجود محدودیت‌هایی نظیر نبود ارتباط مستقیم با سفرا، اقداماتی در همین راستا انجام شد.»

مرتضوی در ادامه گفت: «شهرداری اصفهان با ارسال نامه‌هایی به شهرهای خواهرخوانده، همراه با تصاویر مربوط به خسارات ناشی از حملات رژیم صهیونیستی، از شهرداران این شهرها خواست تا از دولت‌های خود محکومیت این اقدامات را مطالبه کنند.»
او تأکید کرد: «این مکاتبات دو نتیجه مشخص داشت: اول، شکل‌گیری موجی از محکومیت رسمی علیه رژیم صهیونیستی توسط دولت‌های مرتبط با شهرهای خواهرخوانده اصفهان؛ دوم، ارائه تصویری واقعی و بی‌واسطه از وقایع اخیر در ایران، بر پایه روایت‌های شهروندان و به‌دور از فیلترهای رسانه‌ای.»

تنظیم نامه مشترک به 4 نهاد بین المللی

مرتضوی همچنین با اشاره به عضویت اصفهان در سازمان ‌های بین‌المللی شهری افزود: «در گام نخست و با ابتکار شهرداری اصفهان، نامه‌ای مشترک با امضای شهرداران کلان‌شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز خطاب به چهار نهاد بین‌المللی تنظیم و ارسال شد. این نهادها شامل رئیس سازمان شهرداران صلح، رئیس اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد، دبیرکل متروپولیس و دبیرکل UCLG که حکومت‌های محلی است، ارسال شد. در این نامه، ضمن اشاره به مفاد منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو، از این سازمان‌ها خواسته شده بود که حملات به زیرساخت‌های شهری را محکوم و جامعه جهانی را به رعایت حقوق بین‌الملل دعوت کنند.»

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان هم‌چنین درباره بازخورد این مکاتبه گفت: «در پی این اقدام، بیانیه‌ای از سوی شبکه شهرداران صلح صادر شد که به مناسبت هشتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم منتشر شده بود. این بیانیه که برای تمامی اعضای سازمان ملل نیز ارسال شد، تأکید دارد که شهروندان همچنان قربانی حملات نظامی‌اند و سیاست‌گذاران جهانی باید به‌جای خشونت، به صدای جامعه مدنی گوش دهند و راه‌حل‌های دیپلماتیک را جایگزین کنند.»

او افزود: «شبکه شهرداران صلح اکنون بیش از ۸۵۰۰ شهر از ۱۶۶ کشور را در بر می‌گیرد و ارسال این بیانیه به همه اعضا، نتیجه مستقیم تلاش‌های دیپلماتیک مشترک کلان‌شهرهای جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

مرتضوی در ادامه اقدامات اعتراضی بین المللی شهرداری اصفهان این نکته را نیز عنوان کرد: «افزون بر این، دو سازمان دیگر که زیرمجموعه یونسکو هستند نیز در این روند مورد خطاب قرار گرفتند. این دو سازمان شامل شبکه شهرهای خلاق و شبکه شهرهای یادگیرنده است، که شهر اصفهان در هر دوی آن‌ها عضویت دارد. با توجه به ساختار یونسکو و وجود نهاد هماهنگ‌کننده ملی آن یعنی کمیسیون ملی یونسکو، دو نامه مجزا نیز در هماهنگی با این کمیسیون و از طرف آن تهیه شد؛ یکی از سوی شبکه شهرهای خلاق و دیگری با تمرکز بر موضوع شهرهای یادگیرنده ایران. این نامه‌ها به مسائل مهمی چون آسیب به زیرساخت‌های آموزشی، شهری و فرهنگی در نتیجه تجاوزات اخیر اشاره داشته و خواستار توجه و پیگیری نهادهای بین‌المللی شده‌اند.»

او یادآور شد: «شهرداری اصفهان اعتراض رسمی خود را به ۱۴ شهر خواهرخوانده و شش سازمان بین‌المللی که در آن عضو است را یا به‌صورت مستقل و یا با مشارکت سایر شهرداران، ارسال کرده است؛ و از تمام ظرفیت بین‌المللی خود در این راستا بهره برده است.»

در حال بررسی مکاتبه احتمالی با یونسکو

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، به ادعای اخیر مطرح‌شده در خصوص نگهداری اورانیوم غنی شده در آثار تاریخی اصفهان اشاره کرد و گفت: «اخیراً اظهاراتی مبنی بر نگهداری اورانیوم غنی‌شده در آثار تاریخی اصفهان از در رسانه‌ها منتشر شده است. این ادعا کاملاً کذب، غیرمستند و فاقد اعتبار فنی است و با اصول شناخته‌شده حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های حفاظت از میراث فرهنگی در زمان جنگ و صلح در تضاد است.»

او ادامه داد: «همگان می‌دانند که اصفهان به‌عنوان نگینی از میراث فرهنگی و تمدنی ایران، همواره نماد صلح، فرهنگ و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان بوده و آثار تاریخی آن که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، مورد احترام جامعه جهانی هستند.»

مرتضوی در پایان اظهار کرد: «گفته می‌شود این ادعا در جریان مصاحبه‌ای از سوی خبرنگار فاکس‌نیوز مطرح شده و گروسی نیز پاسخی مبهم ارائه داده است. هم‌چنین عنوان شده که این موضوع به‌طور رسمی در اسناد آژانس درج شده است. از آن‌جا که این موضوع اهمیت بالایی دارد و نیازمند استناد رسمی است، ما در حال بررسی کامل موضوع و تهیه پیش‌نویس نامه اعتراضی هستیم. اگر تأیید شود که چنین ادعایی در گزارش‌های رسمی آژانس ثبت شده است، نامه‌ای رسمی و مستند با امضای شهردار و استاندار اصفهان برای یونسکو ارسال خواهیم کرد. اما خوشبختانه، تاکنون در هیچ‌یک از گزارش‌های رسمی آژانس چنین مطلبی یافت نشده است.»

نگاه شورای اسلامی شهر اصفهان به اهمیت دیپلماسی در بحران

در ادامه اظهارات مرتضوی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه دیپلماسی شهری به‌عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی، در شرایط جنگ می‌تواند نقشی اساسی در کاهش اثرات بحران، انتقال پیام صلح و دفاع از واقعیت‌های میدانی به جهان داشته باشد و شهرداری اصفهان نیز در این زمینه فعالانه عمل کرده است، به «اصفهان زیبا» گفت: «ما از همان ابتدای درگیری‌ها تأکید کردیم که در حوزه دیپلماسی عمومی نیاز به واکنش فوری داریم. بر همین اساس، مکاتباتی با نهادهای بین‌المللی و شهرهای دارای پیمان همکاری با اصفهان انجام شد. این ارتباطات می‌توانند تصویر واقعی شرایط را به ملت‌های دیگر منتقل کرده و اثرات روانی و اجتماعی جنگ را کاهش دهند.»

مصطفی نباتی‌نژاد همچنین با تأکید بر نقش شهرداری‌ها در حفظ آرامش عمومی، خاطرنشان کرد: «شهرداری‌ها علاوه بر مدیریت خدمات‌رسانی در بحران‌ها، باید فرهنگ ایثار، مقاومت و دفاع از وطن را زنده نگه دارند تا انسجام اجتماعی و امید در جامعه تقویت شود.»

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حملات اخیر در اطراف شهر اصفهان افزود: «دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان بلافاصله وارد عمل شدند و بخش عمده‌ای از بحران در مدت کوتاهی جمع شد.»

او همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی و هنری برای مقابله با تحریف حقیقت تأکید کرد و گفت: «زبان هنر، فرهنگ و مردم باید در این شرایط پیشگام شود تا روایت‌های تحریف‌شده دشمن را خنثی کرده و پیام صلح‌طلبی ملت ایران را به گوش جهانیان برساند.»