به گزارش اصفهان زیبا؛ تا پیش از سال ۱۴۰۴، رانندگان وسایل نقلیه سنگین تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، با حمایتهای دولتی و اعمال یارانه، مبلغی در حدود ۱.۶ تا ۲.۳ میلیون تومان در ماه بهعنوان حق بیمه پرداخت میکردند. این رقم با در نظر گرفتن یارانه ۱۳ درصدی دولت برای برخی از رانندگان، قابل مدیریت بود و به نوعی با درآمد آنها تناسب نسبی داشت.
اما با آغاز سال جدید و اعلام نرخهای جدید از سوی سازمان تأمین اجتماعی، این مبلغ بهطور ناگهانی دو برابر شد. در برخی موارد، حق بیمه رانندگانی که پیشتر حدود ۲.۳ میلیون تومان پرداخت میکردند، به بیش از ۴.۷ میلیون تومان افزایش یافت.
این افزایش ناگهانی، بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی رانندگان، نرخ پایین کرایه حمل بار، و سایر هزینههای جاری از جمله سوخت، لاستیک و تعمیرات، موجب بروز نارضایتی گسترده و در نهایت اعتراضات و اعتصابهای پراکنده در سطح کشور شد.
بهدنبال این تحولات، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس، با هدف اصلاح سازوکار بیمهای و ایجاد عدالت اجتماعی برای رانندگان، وارد عمل شدند و تدوین طرح اصلاح بیمه رانندگان را در دستور کار قرار دادند.
پیشتر در همین رابطه، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خانه ملت درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح بیمه رانندگان، از تصویب نهایی این طرح در وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «بر اساس توافق صورتگرفته، از این پس ۱۳.۵ درصد از حق بیمه توسط دولت و ۱۳.۵ درصد دیگر توسط رانندگان پرداخت خواهد شد. این الگوی پرداخت جدید، با هدف کاهش فشار اقتصادی بر رانندگان طراحی شده و در قالب طرح اصلاح بیمه، به تصویب رسیده است.»
رضایی کوچی با اشاره به دامنه شمول طرح عنوان کرده بود: «طبق برآوردها، ۲۰۰ هزار رانندهای که تا پیش از این تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نداشتند، با اجرای این طرح از خدمات بیمهای بهرهمند میشوند. این گام در جهت حمایت از جامعه بزرگ رانندگان برداشته شده که بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر در کشور را شامل میشود؛ افرادی که نقش اصلی را در حمل بار و مسافر بر عهده دارند.»
در همین راستا، «اصفهان زیبا» نیز در گفتوگویی با حبیب قاسمی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به بررسی آخرین وضعیت این طرح، روند جلسات برگزارشده و چشمانداز تصویب نهایی آن در صحن مجلس پرداخته است. قاسمی از جمعبندی نهایی طرح در روزهای آینده خبر میدهد و تأکید دارد که این طرح، گامی مؤثر در جهت رفع دغدغههای صنفی و ایجاد عدالت بیمهای برای رانندگان خواهد بود.
گام نهایی برای ارائه طرح اصلاح بیمه رانندگان به صحن در هفته جاری
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن بررسیهای طرح اصلاح بیمه رانندگان خبر داد و گفت: «پس از اعتراضات گسترده رانندگان نسبت به افزایش چندبرابری نرخ بیمه در سال جاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی، جلسات متعددی با نمایندگان رانندگان، شرکتهای حملونقل، اتحادیه کامیونداران و مسئولان ذیربط برگزار شد.»
او افزود: «در پی این جلسات، بررسی و تدوین طرح اصلاح بیمه رانندگان ابتدا در کمیته حملونقل کمیسیون عمران آغاز شد که طی بیش از ده جلسه، ابعاد مختلف این مسئله مورد بررسی قرار گرفت. سپس این طرح در خود کمیسیون عمران مطرح و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، مرکز پژوهشهای مجلس و نمایندگان اتحادیه کامیونداران مورد اصلاح قرار گرفت.»
قاسمی با اشاره به آخرین تحولات، اعلام کرد: «در هفته پایانی پیش از تعطیلات اخیر مجلس، یک جلسه چهار ساعته با حضور نمایندگان کمیسیون، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، معاونت قوانین و معاونت نظارت مجلس تشکیل شد که منجر به اجماع اولیه بر سر مفاد طرح شد.»
به گفته او، این طرح اکنون برای بررسی نهایی به معاونتهای نظارت و قوانین مجلس ارسال شده و قرار است در هفته جاری در دستور کار نهایی قرار گیرد. پس از بارگذاری طرح در سامانه داخلی نمایندگان، قانونگذاران طی چهار روز فرصت دارند تا نظرات خود را ثبت کنند و سپس طرح برای بررسی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
او درباره مفاد دقیق طرح گفت: «هنوز محتوای نهایی طرح قطعی نشده و هرگونه اظهارنظر در خصوص جزئیات، بهویژه میزان سهم پرداختی حق بیمه و تعداد مشمولان، صرفاً در حد گمانهزنی است. بنابراین لازم است تا نهایی شدن جمعبندیها، از اعلام رسمی جزئیات خودداری شود.»
قاسمی درباره دامنه شمول این طرح توضیح داد: «طرح مذکور صرفاً مربوط به رانندگان وسایل نقلیه سنگین و نیمهسنگین از جمله کامیون و کامیونت است. موضوع رانندگان تاکسیها و دیگر گروهها بهطور جداگانه در حال پیگیری و بررسی است.»
در پایان، او تأکید کرد: «احتمالاً ظرف دو تا سه روز آینده جلسه نهایی برگزار و جمعبندی طرح انجام خواهد شد. پس از آن میتوان درباره جزئیات دقیقتر طرح و میزان تحت پوشش قرار گرفتن رانندگان اظهار نظر کرد.»





بزرگترین خواستهی رانندگان بین شهری ، قرار گرفتن شغل رانندگی در مشاغل سخت و زیاناور است
هنوز نمایندگان محترم متوجهی فرقی که بین رانندگان بدون کامیون و رانندگان خودمالک هست ، نیستند
و برای همین هم ، حق بیمهی مالک ده دستگاه کشنده که خودش هم مدارک پایه یکم داره با اون شوفری که حتی یک ستاره در آسمان نداره و فقط شوفری میکنه و یا به اصطلاح کارگری میکنه یک مبلغ رو باید بپردازند ، که این اصلا منصفانه نیست
باید این قانون بردهداری و بهرهکشی از شوفران و رانندگان مستضعف ، تغییر پیدا کنه
انشالله شاید در دولتهای اینده که عدل علی سرلوحهی کارشان هست نه این دولت که فقط پشتیبان سرمایهدار و کامیوندار هست!