نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره قرآن و عترت برگزار شد:

جشنواره‌ای برای توسعه اخلاق عملی

نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره قرآن و عترت روز سه‌شنبه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 08:35 - پنجشنبه 1402/02/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جشنواره‌ای برای توسعه اخلاق عملی

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره قرآن و عترت روز سه‌شنبه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در این نشست اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان میزبان سی و سومین جشنواره قرآن و عترت است که این جشنواره از ۲۲ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان در ۴۵ رشته به رقابت می‌پردازند.

علی‌اکبر کجباف گفت: این جشنواره در سه‌سطح استانی، کشوری و ملی برگزار می‌شود؛ مرحله استانی زمستان گذشته در استان‌های مختلف کشور برگزار شده و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه پیدا کرده‌اند. به گفته او، ۱۲ هزار نفر از سراسر کشور در این جشنواره به رقابت پرداختند و در نهایت یک‌هزار نفر به این مرحله راه یافتند که در قالب هفت بخش و ۴۵ رشته به رقابت می‌پردازند.

در تلاشیم تا بنیه فرهنگی، معنوی و روحانی دانشجویان تقویت شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با اشاره به سخن پیامبر اسلام، بیان کرد: به نقل از پیامبر اکرم(ص) که فرموده‌اند «همانا من دو چیز گران‌بها را در میان شما باقی می‌گذارم؛ کتاب خدا و اهل بیتم را» تلاش می‌کنیم تا بتوانیم براساس قرآن و سبک و سیره اهل بیت و پیامبر اسلام (ص) زندگی ما سرشار از معنا و مفهوم و معنویت و روحانیت باشد.

او با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: از طریق برگزاری این رویداد فرهنگی به‌دنبال این هستیم که یک جریان فرهنگی در کشور شکل گیرد تا منجر به تقویت بنیه فرهنگی و معنوی و روحانی دانشجویان شود.

توجه به سیره و سنت از پیام‌های جدی جشنواره است

کجباف با بیان اینکه مهم‌ترین پیام این جشنواره بر اساس آموزه‌های اسلامی بسط اخلاق و توسعه اخلاق عملی است، گفت: باتوجه به اینکه سیره و سنت پیامبر (ص) از پیام‌های جدی این جشنواره است و به نام قرآن و سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم تا در چارچوب سند دانشگاه اسلامی بتوانیم از طریق برگزاری این نوع جشنواره‌ها آموزه‌های قرآنی را بیش‌ از پیش موردتوجه قرار دهیم.

او به بخش‌های مختلف جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: این جشنواره شامل بخش‌های آگاهی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری، نهج‌البلاغه، صحیفه و نوآوری قرآنی می‌شود. هرکدام از این بخش‌ها نیز شامل چند رشته می‌شود و در مجموع این رقابت‌ها در ۴۵ رشته برگزار می‌شود که تعداد ۴۳۶ مرد و ۳۸۷ زن در آن شرکت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه در نظر داشتیم برنامه را در پردیس‌ها برگزار کنیم تا در این مدت قرآن و عترت با زندگی دانشجویان آمیخته شود، بیان کرد: این جشنواره به‌دلیل مقارن‌شدن با زمان امتحانات، در اردوگاه باغ‌ابریشم و بخشی از سالن‌های اجتماعات در پردیس شهید رجایی و کانون امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. همچنین به‌دنبال مشارکت حداکثری دانشجویان هستیم.

تشریح اهداف جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان

در ادامه این نشست دبیر ستاد اجرایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت از دیرپاترین برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان در حوزه گسترش و تعمیق تعالیم دینی و قرآنی است که در سال‌های گذشته توانسته با عطرآگین‌کردن فضای دانشگاه
زمینه انس بیش‌ازپیش دانشجومعلمان با کلام انسان‌ساز الهی و مفاهیم تعالی‌بخش قرآن و عترت را فراهم کند. حسن محسنی تصریح کرد: امسال سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت را برگزار می‌کنیم که نشان‌دهنده قدمت این جشنواره است و ان‌شاءالله به برکت قرآن و عترت ادامه خواهد داشت.

او افزود: مسابقات در ۱۰ بخش برگزار می‌شود که ۹ بخش آن به میزبانی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. به گفته دبیر ستاد اجرایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان، آگاهی اولین بخشی است که با شرکت ۵۸۶ راه‌یافته به مرحله کشوری در رشته‌های قرائت قرآن شامل تحقیق، ترتیل، حفظ 5، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن، مداحی، اذان و تواشیح برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه بخش معارف شامل آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با احادیث اهل بیت (ع)، آشنایی با سیره معصومین (ع)، حفظ موضوعی قرآن، احکام، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی، معارف نهج‌البلاغه، حفظ فرازهای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌شود، ادامه داد: این ۹ بخش به ۴۵ رشته تقسیم می‌شود و در خدمت راه‌یافتگان به مرحله کشوری خواهیم بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: حدود ۱۲ هزار نفر در مرحله استانی در مسابقات شرکت کردند و برگزیدگان که نفرات اول تا پنجم هستند به مرحله کشوری راه پیدا کردند که از بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ در اردوگاه شهیدبهشتی باغ ابریشم برگزار می‌شود.

۶۰ داور بین‌المللی رقابت‌ها را داوری می‌کنند

محسنی گفت: در این جشنواره از توان حدود ۶۰ داور برجسته در سطح بین‌المللی بهره‌مند هستیم که ۳۲ داور مرد و ۲۸ نفر از خانم‌ها این مسئولیت را عهده‌دار هستند. همچنین ۱۳ گروه تواشیح دختران و ۱۳ گروه از پسران در تیم‌های شش‌نفره به رقابت می‌پردازند. او با بیان اینکه میزبان تمام استان‌های کشور خواهیم بود و هر ۳۱ استان حضور فعال دارند، خاطرنشان کرد: استان‌های کردستان، یزد و خراسان رضوی بیشترین تعداد شرکت‌کننده را دارند.

او با اشاره به اهداف جشنواره افزود: ایجاد انس و الفت بیشتر دانشجو معلمان با قرآن و سیره معصومین، اعتلای اخلاق، ایمان و بصیرت دینی، تشویق و حمایت از نخبگان قرآنی دانشگاه و معرفی به جامعه قرآنی، الگوسازی دانشجومعلمان برای سایر اقشار جامعه در حوزه قرآن و عترت و حاکمیت گفتمان قرآن و عترت در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه اهداف این جشنواره هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − دو =