پیک سوم و چهارم بیماری کرونا همزمان در خمینی شهر آغاز شده است. رییس بیمارستانهای 9 دی و اشرفی خمینی شهر با اعلام این خبر از بستری شدن ۱۰۸ بیمار کرونایی در این دو بیمارستان خبرداد. دکتر علی اکبر جنگجو تصریح کرد: در استان اصفهان سه شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد و بقیه شهرستانها در وضعیت قرمز به سر میبرند.
فدراسیون ورزشهای همگانی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا تأمین سلامت مردم بهعنوان یک اصل، به قانون تبدیل شود و تمام دستگاهها و نهادها موظف به همکاری در اجرای این قانون باشند؛ موضوعی که باید دید تا چه حد از سوی نمایندگان ملت به آن توجه میشود. سرانه ۶۰۰ تومان به ازای هر ایرانی در بودجه کل ورزش همگانی رقمی غیرقابلباور است و با این ارقام نمیتوان از سیاهچاله رهایی یافت. بیماریهای غیرواگیر با عنوان بیماریهای سبک زندگی شناخته میشوند؛ چراکه بسیاری از آنها بیماریهایی قابلپیشگیری هستند. علت عمده ابتلا به بیماریهای غیرواگیر شامل استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب (استفاده بیشازاندازه شکر، نمک، چربی اشباعشده و اسیدهای چرب ترانس) و عدم تحرک جسمانی میشود.
نزدیک به یک هفته از اعلام فراخوان واکسیناسیون بیماران خاص میگذرد و این طرح اگرچه در تهران و خوزستان بهصورت نیمبند و دستوپاشکسته در حال اجراست، اما هنوز نوبت واکسن این بیماران به استان اصفهان نرسیده و در روزهای سیاهی که آمار مرگومیر ناشی از کرونا سر به فلک کشیده و بیمارستانهای استان مملو از بیمار کرونایی است، دلهره و نگرانی این بیماران صدچندان شده و درد مضاعفی به دردهای آنها اضافه کرده است.
شهردار گلپایگان گفت: در سال جاری ۷۲درصد بودجه در بخش عمرانی هزینه خواهد شد. پیمان شکرزاده اظهار کرد: درآمد پایدار راه نجات مدیریت شهری است که در این راستا شهرداری گلپایگان برای ایجاد بسترهای درآمد پایدار بهمنظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع نیازهای شهری گامهای خوبی برداشته است.
پیدا شدن سروکله ویروس کویید 19 و کم شدن بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و حتی خانوادگی در سطح جامعه، سروکار مردم با اینترنت و گوشی های همراه زیاد شده است. این روزها وب گردی، خریدهای اینترنتی، حضور در شبکههای اجتماعی، کلاسهای آنلاین آموزشی مدارس و دانشگاهها و حتی نشستن پای سریالهایی که سر از شبکههای اینترنتی مثل فیلیمو درآوردند، وقت زیادی را از مردم میگیرند و به نوعی جز جدایی ناپذیر زندگیها شدهاند. حالا اعتیاد اینترنتی در جامعه و در بین پیر و جوان بیشتر از قبل رخ نشان داده و پایش در هر خانهای باز شده به گونهای که زنگ هشدار روانشناسان نسبت به این موضوع و خطراتی که بیش از قبل میتواند به همراه داشته باشد، به صدا درآمده است.
با شیوع بیماری کرونا شاهد تعطیلی دوباره بــســیــاری از مــراکــز خــریــد، تفریحی، ورزشی و فرهنگی هستیم؛ تا جایی که بسیاری از مشاغل هم در این شرایط سخت دورکاری میکنند. در این مــیــان نــهــادهــای مختلف دستبهدست یکدیگر دادهاند تا برای حفظ جان مردم، تلاش کرده و اقدامات مختلفی انجام دهند. شهرداری اصفهان یکی از نهادهایی است که در این راستا اقدامات قابلتوجه و مؤثری را برای حفظ جان مردم انجام داد. این مجموعه تلاش کرد با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری راهکارها و اقداماتی را برای پیشگیری از این ویروس خطرناک ارائه دهد. نصب پوستر در سطح شهر، گشتزنی مأموران شهرداری و منع ورود به پارکها و بوستانها برخی از اقدامات شهرداری در این زمینه بود.
همزمان با بروز موج چهارم کرونا و بالارفتن آمار ابتلا و مرگ و میر مردم کشور، درصد رعایت پروتکلها بنا بر شواهد موجود بسیار افت کرده است. پروژه واکسیناسیون کادر درمان و نه حتی کل کشور نیز بنابه اعلام مقامات بهداشتی شکست خورده و به نظر میرسد راهی جز رعایت شدید پروتکلهای بهداشتی وجود ندارد. ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامات شدید پیشگیرانهای را برای مواجهه با این وضعیت وضع و به همه استانهای کشور ابلاغ کرده است؛ اما دیده میشود که به عنوان مثال در شهرهای اصفهان و تهران با این موضوع به صورت کاملا سلیقهای در سطح نهادهای دولتی و حاکمیتی و به صورت ولنگارانهای در سطح جامعه برخورد میشود. همین مسئله دستمایه گفتوگوی تحلیلی اصفهانزیبا با دکتر اماناله قراییمقدم، جامعهشناس شده است. او بر این باور است که «مسئله رعایتنکردن پروتکلهای بهداشتی، مسئلهای کاملا فرهنگی است و ریشه در تاریخ ما، حتی به قدمت هزار سال دارد.» او معتقد است که «ما دربرابر مواجهه با تکنولوژی و پدیدههای دنیای مدرن دچار “تأخر یا پسافتادگی فرهنگی” هستیم و به همین خاطر نتوانستهایم کرونا را در طول این مدت مدیریت کنیم.»
سیل ورژن انگلیسی کرونا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آن به عنوان«ویروس وحشی» یاد کرد، بالاخره نصفجهان را برد. از روزی که دو نفر در شهرستان اصفهان و خمینیشهر بدون تماس با هیچ بیماری به کرونای انگلیسی مبتلا شدند، دوماه میگذرد. همان زمان طاهره چنگیز از این اتفاق به عنوان«پخششدن ویروس جهشیافته انگلیسی» در اصفهان یاد کرد.
سال 98 رکورد علیرضا یاوری تا کسب ورودی المپیک توکیو دو ثانیه تفاوت داشت و پیشبینی میشد تا پایان این سال تکلیف سهمیه المپیک در این رشته معلوم شود؛ اما شرایط کرونایی وضعیت را به گونه دیگری تغییر داد و مسابقات انتخابی در کشورهای مختلف دنیا به تعطیلی کشیده شد. بر اساس برنامه اعلامشده قرار است المپیک 2021 مرداد امسال در توکیو پیگیری شود و با توجه به زمان کوتاه باقیمانده تا شروع این رویداد، باید طی یکی دو ماه آینده تکلیف نهایی مسافرت اعزامی به ژاپن مشخص شود.
«کی بود، کی بود، من نبودم!» این ضربالمثل، داستان این روزهای ایرانِ کرونا زده است. در حالی که بیش از یک سال است کووید19چنگ انداخته به گردن مردم و با کمترین بیاحتیاطی و بیتوجهی وحشی میشود و خرخره پیر و جوان را میجود؛ اما با هر بار بالارفتن آمار و غیرقابلکنترل شدن اوضاع و سرخ شدن نقشه ایران، انگشتهای اتهام بالا میآید و بیمحابا بهسوی هم دراز میشود؛ مسئولان به سوی مردم، مردم به سوی مسئولان و بدتر از آن مسئولان به سوی مسئولان! «مسئولان میگویند مردم رعایت نکردند»، «مردم میگویند مسئولان نظارت نداشتند و اوضاع کشور را کنترل نکردند»!
به هشدار و اخطار و نه التماسهای گاهوبیگاه مرد شماره یک ساختمان عریض و طویل وزارت بهداشت و درمان که آخرین روزهای ریاستش بر این ساختمان پرحاشیه، مصادف شده با بدترین شرایط موجود در کشور که شاید تا به الان، مشابه آن را هیچ وزیر بهداشتی به چشم ندیده است و نه البته مرگ بیش از 60 هزار ایرانی و سرریز شدن بیمارستانها از بیماران کرونایی، هیچکدام نتوانست مانع از سفرهای نوروزی و جدیگرفتن پروتکلهای بهداشتی و رعایت آنها از سوی برخی از افراد شود و همین موضوع هم سبب شد تا آغاز 1400، کرونا شکل و شمایلی هولناکتر از سال گذشته از خود نشان دهد و همزمان با شروع موج چهارم آن در کشور، نویدبخش سال سخت و ترسناکی باشد.
توپ توی زمین همدیگر انداختن و انگشت اتهام به سمت یکدیگر دراز کردن، برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و تبرئه خود! حرف و حدیثهای ضد و نقیض و کنایه آمیز که شاید نشان از اختلافات داخلی ستاد ملی کرونا به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور و وزارت بهداشت و درمان و زیر مجموعهاش به عنوان مدافعان و متولیان سلامت جامعه دارد.