گفت‌وگو با ملیحه سلیمیان و آناهیتا روناسی:

چگونه کارآفرین شدم؟

ملیحه سلیمیان، کارآفرین حوزه پوشاک اسلامی است که پشتکار را رمز موفقیت فعالیت‌هایش می‌داند. کارآفرین حوزه پوشاک اسلامی است که پشتکار را رمز موفقیت فعالیت‌هایش می‌داند. در ادامه این بانوی کارآفرین از اینکه چگونه وارد این کسب‌وکار شده و از تجربیاتش می‌گوید.

تاریخ انتشار: 07:03 - چهارشنبه 1402/03/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه کارآفرین شدم؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ ملیحه سلیمیان، کارآفرین حوزه پوشاک اسلامی است که پشتکار را رمز موفقیت فعالیت‌هایش می‌داند. او شش‌سالی است که وارد این حوزه شده و به دختران جوان توصیه می‌کند برای اجرایی‌کردن ایده‌هایشان در ابتدای فعالیت از تجربیات کارکشته‌های هر حوزه‌ای که استفاده کنند. در ادامه این بانوی کارآفرین از اینکه چگونه وارد این کسب‌وکار شده و از تجربیاتش می‌گوید.

شما در چه حوزه‌ای کارآفرینی کرده‌اید؟

بنده تولیدی پوشاک اسلامی دارم و تولیدکننده مانتوی بلند، عبا و چادر هستم. پوشاک کودکان و آقایان را هم تولید می‌کنیم اما تمرکزمان روی پوشاک اسلامی است.

چطور شد این ایده برای راه‌اندازی یک کسب وکار به ذهنتان رسید؟

در اتاق بازرگانی حضور زنان را در بخش تولید و بازرگانی کمرنگ می‌دیدم و بیشتر آقایان در این رسته‌ها فعالیت می‌کردند. همسر بنده در کار تولید پارچه و نساجی هستند. من در دوران عقدم با طراحان و خیاطان آشنا و به حوزه طراحی اسلامی وارد شدم. زمانی که پوشاک اسلامی تازه رونق گرفته بود با طراحان حرف زدم و تولیدی خودم را راه‌اندازی کردم.

رشته تحصیلی‌تان مطابق با رسته کسب وکارتان هست؟

کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه نجف‌آباد هستم که با نساجی مطابقتی ندارد؛ ولی من به‌دنبال صادرات و تجارت محصولاتم هستم.

امکان استخدام‌شدن را نداشتید یا کارآفرین ‌شدن انتخاب خودتان بود؟

فرصت‌های زیادی برای کارمندشدن داشتم؛ ولی روحیه من طوری نیست که روتین کارمندی داشته باشم. وقتی خلائی در جامعه احساس می‌کنم باید در حدتوانم کمکی انجام دهم. من کاری که در توانم بود را انجام دادم. به تجارت علاقه‌مندم و این فعالیت را در کسب‌وکارم انجام خواهم داد.

چند ساله هستید و از چه سالی کارآفرین شدید؟

متولد 67 هستم و از سال 95 فعالیتم را شروع کردم. شش سال به طور جدی فعالیت می‌کنم. قبل از ‌آن هم دو سال روی طراحی کار کردم.

سرمایه اولیه‌تان را برای این کار چطور فراهم کردید؟

شروع کارم با وام‌گرفتن و بخشی هم سرمایه ناچیزی از خودم و شریکم بود. بعد هم کارها روی روال افتاد و توانستم به واسطه فروش کارم را توسعه دهم.

فضایی که برای تولید پوشاک نیاز داشتید را چطور فراهم کردید؟

در زیرزمین منزل پدری‌ام کارم را شروع کردم.

چه تعداد نیرو در کارگاهتان مشغول به کار هستند؟

بیست‌طراح و خیاط به‌طورمستقیم و 50 نفر به‌طور غیرمستقیم برای فروش با ما فعالیت می‌کنند. فروش ما خوب است؛ یک زمان‌هایی فروش داریم زمان‌هایی نه. همه نیروهایمان هم خانم هستند.

به‌عنوان یک خانم در فعالیتتان با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟

برای گرفتن مجوز مشکل داشتم. وقتی برای دریافت مجوز وارد برخی سازمان‌ها می‌شدم خیلی جدی نمی‌گرفتند. درواقع اگر معرف داشتم کارم سریع‌تر پیش می‌رفت؛ ولی الان این کم‌کم جا افتاده است. قبلا برای دادن مجوزها سخت‌گیری بیشتر بود.

با وجود این موانع و سخت‌گیری‌ها چطور مسیرتان را ادامه دادید؟

دل‌گرمی‌هایی که در مسیر بود به من خیلی کمک کرد. بزرگانی بودند که همیشه حمایت می‌کردند و امیدوار می‌شدم. علاوه براین حضور همسرم هم به من دل‌گرمی می‌داد. وقتی به بن‌بست می‌خوردم مشورت‌گرفتن از همسرم و این بزرگان کمک‌کننده بود.

برای کارآفرین‌شدن چه مؤلفه‌هایی اهمیت بیشتری دارند؟

به نظرم پشتکار خیلی مهم است. اگر اول کار به بن‌بست خوردند تجربه‌ای برای شروع کار بعدی است و نباید پشیمان شوند.

توصیه شما به دخترهایی که می‌خواهند کارآفرینی کنند چیست؟

تجربیات بزرگان به من خیلی کمک کرده است. به نظرم دختران می‌توانند کارشان را با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک چهارپنج‌نفره شروع کنند و به‌تدریج پیش روند. دخترانی که کسب‌وکار دارند در اصفهان زیاد هستند و بیشتر به کارهای هنری و صنایع‌دستی علاقه‌مندندکه می‌توانند به راحتی کارآفرینی کنند. همچنین توصیه من این است که دختران ایده‌هایی که در ذهنشان هست را پیاده کنند و از هدف‌هایی که دارند زود منصرف نشوند.

مطالباتتان از سازمان‌ها برای اینکه کارهایتان سریع‌تر پیش برود چیست؟

درخواستمان از سازمان‌ها این است که به ما کمک کنند تا ایونت‌ها را برگزار کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 + 2 =