آناهیتا روناسی برای 70 نفر اشتغال‌زایی کرده است:

کارآفرینی مردانه و زنانه ندارد

آناهیتا روناسی، کارآفرین جوانی است که حوزه تولید قطعه را برای شروع فعالیت و راه‌اندازی کسب‌وکارش انتخاب کرده و حالا مدیرعامل یک شرکت تولیدی است که برای حدود 70 نفر اشتغال‌زایی کرده است. او در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از تجربیاتش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌گوید.

تاریخ انتشار: 10:28 - چهارشنبه 1402/03/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارآفرینی مردانه و زنانه ندارد

به گزارش اصفهان زیبا؛ زنان کارآفرین در توسعه اقتصادی نقش مهمی دارند. بانوان کارآفرین با ایده‌های خلاقانه کسب‌وکار و شرکت‌های موفق خود در حال تغییر دنیا هستند. زنان کارآفرین با بهره‌گیری از خلاقیت و ریسک‌پذیری خود می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل و از این طریق با بازار کسب‌وکار ارتباط برقرار کنند.

خوشبختانه شاهد تمایل بیشتر زنان ایرانی به مشارکت اقتصادی، اجتماعی و به‌خصوص تحصیل در مدارج عالی علمی هستیم که موجب می‌شود در عرصه کارآفرینی بسیار فعال باشند. آناهیتا روناسی، کارآفرین جوانی است که حوزه تولید قطعه را برای شروع فعالیت و راه‌اندازی کسب‌وکارش انتخاب کرده و حالا مدیرعامل یک شرکت تولیدی است که برای حدود 70 نفر اشتغال‌زایی کرده است. او در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از تجربیاتش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌گوید.

در چه حوزه‌ای کارآفرینی کرده‌اید؟

من در بخش صنعت مشغول فعالیت هستم. در زمینه تولید قطعات لاستیکی دریا و قطعات لاستیکی سنگین و قطعات مقاوم در برابر زلزله فعالیت می‌کنم.

تحصیلاتتان چیست؟

مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف خوانده‌ام.

چطور این حوزه را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود انتخاب کردید؟

به واسطه فعالیت پدرم که کارخانه داشتند من هم خودم وارد این حوزه شدم و الان مدیرعامل یک شرکت تولیدی‌ام.

چندسالتان است و از چه‌سالی فعالیتتان را شروع کردید؟

32 سال دارم و از سال 92 فعالیتم را در این زمینه شروع کردم و تا الان در این حوزه کار می‌کنم.

چه تعداد نیرو در محیط کارتان فعالیت می‌کنند؟

70 نفر نیرو در شرکتم فعالیت دارند. آقایان در بخش خط تولید بیشتر کار می‌کنند و بقیه نیروهایی که استخدام کردم، پرسنل خانم هستند. ما تلاش می‌کنیم از پرسنل خانم استفاده کنیم؛ چون نیروهای خانم دقت و پشتکارشان در کار بیشتر است.

پیشنهادتان به بانوانی که می‌خواهند وارد فعالیت کارآفرینی شوند چیست؟

پیشنهادم این است که دخترها حتما در حوزه موردعلاقه خود وارد شوند و فعالیت داشته باشند. علاقـه‌مندی به کاری که انجام می‌دهند رمز موفقیتشان است؛ چون باعث می‌شود با وجود سختی‌هایی که در مسیر دارند عاشقانه کار کنند و خسته نشوند. درواقع تناسب حرفه با علاقه هر فرد، می‌تواند یکی از عوامل موفقیت باشد.

هرکاری مشکلات و سختی‌های خودش را دارد که اگر علاقه و عشق به آن کار وجود داشته باشد، روش مواجهه با مشکلات و سختی‌هایش نیز تغییر خواهد کرد و می‌تواند کمک کند که تحمل این سختی‌ها آسان‌تر شود. پشتکار هم برای موفق‌شدن مهم است. اوایل ممکن است که سختی‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد؛ ولی اگر دختران پشتکار داشته باشند می‌توانند فعالیتشان را ادامه دهند و در این مسیر موفق باشند.

برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان تا کنون با چه چالش‌ها و موانعی روبه‌رو بودید؟

در اصفهان بوروکراسی‌های اداری سخت‌گیرانه است. قوانین سازمانی‌هایی مانند اداره کار، تأمین اجتماعی منجر شده تا با مشکلاتی روبه‌رو شویم و پیچیدگی‌ها بیشتر شود. متأسفانه این سنگ‌اندازی‌ها مانع پیشروی کارهایمان می‌شود؛ بنابراین از مسئولان انتظار داریم که این سخت‌گیری ها در اصفهان کمتر شود.

تا حالا در کسب‌وکارتان شکست هم خورده‌اید؟

بله؛ این اتفاق برای من افتاده؛ ولی هیچ‌گاه ناامید نشده‌ام و ادامه داده‌ام. برای تولید قطعات جدید با مشکل روبه‌رو شدیم. در حین تولید موانعی داشتیم؛ به عنوان مثال با تحریم‌ها روبه‌رو شدیم و نتوانستیم مواداولیه وارد کنیم. این اتفاق برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد و تحت‌فشار قرار گرفتیم. در نهایت توانستیم با همکاری اساتید و بزرگان مواداولیه را جایگزین کنیم.

در این مسیری که طی کردید کسی به شما گفته که مثلا حوزه فعالیتتان مردانه است؟

من چون سروکارم با پرسنل خانم است این حرف‌ها را نشنیدم؛ ولی دوستانم که در حوزه‌های مشابه کار می‌کنند بارها این حرف‌ها که رسته فعالیتشان مردانه است به گوششان رسیده.

اگر برگردید به زمانی که برای انتخاب حوزه کسب‌وکارتان حق انتخاب داشتید با ز هم کارآفرین می‌شدید؟

من اگر آن زمان مهاجرت نمی‌کردم حتما تصمیم می‌گرفتم که خودم کسب وکاری راه‌اندازی کنم و کارآفرین باشم؛ چون روحیات کارآفرین‌شدن را دارم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 − 8 =