چالش به‌روزرسانی منابع تحصیلی برای نابینایان!

درحالی‌که دسترسی به منابع مطالعاتی برای نابینایا ن یکی از چالش‌های جدی فرهنگی در کشور به شمار می‌رود، کمبود کتاب‌های صوتی و با خط بریل تخصصی، نبود بودجه مستقل برای تولید این منابع و هزینه‌های بالای ضبط کتاب‌ها، مسیر یادگیری را برای این قشر دشوار کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چالش به‌روزرسانی منابع تحصیلی برای نابینایان!

به گزارش اصفهان زیبا؛ درحالی‌که دسترسی به منابع مطالعاتی برای نابینایا ن یکی از چالش‌های جدی فرهنگی در کشور به شمار می‌رود، کمبود کتاب‌های صوتی و با خط بریل تخصصی، نبود بودجه مستقل برای تولید این منابع و هزینه‌های بالای ضبط کتاب‌ها، مسیر یادگیری را برای این قشر دشوار کرده است.

در این باره رسول رضایی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی حضرت «ولی‌عصر اصفهان»، در گفت‌وگو با« اصفهان زیبا »توضیح می‌دهد: «در این کتابخانه، بخش‌های متنوعی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌های آن، متعلق به نابینایان است. درواقع این کتابخانه یکی از فعال‌ترین بخش‌های نابینایان کل کشور است و از سراسر ایران برای دریافت کتاب‌ها، به‌ویژه کتاب‌های الکترونیکی و گویا ویژه این قشر مراجعه می‌شود.»

او می‌گوید: «منابع این کتابخانه شامل کتاب‌های بریل، کتاب‌های گویا (صوتی) و کتاب‌های الکترونیکی است که در قالب‌هایی مانند PDF، HTML و DAISY ارائه می‌شود تا افراد نابینا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.»

رضایی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین چالش فعلی، تهیه منابع مطالعاتی جدید برای دانشجویان نابیناست، اظهار می‌کند: «کتاب‌ها دائما به‌روزرسانی می‌شوند و اساتید دانشگاه‌ها به‌ویژه در رشته‌هایی مثل حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مشاوره منابع تازه معرفی می‌کنند در نتیجه این منابع جدید باید برای دانشجویان نابینا ضبط شود تا در دسترس این افراد قرارگیرد.»

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی حضرت ولی‌عصر اصفهان می‌گوید: «البته برای تولید کتاب‌های صوتی در کتابخانه، تدابیری از جمله دو اتاق آکوستیک، شش گوینده و سه ادیتور اندیشیده شده است. در همین راستا کتاب را از دانشجویان نابینا می‌گیریم، تا برای ضبط به گویندگان تحویل دهیم. بعد از اصلاح کتاب صوتی، آن را در اختیار این قشر قرار می‌دهیم.»

او البته با تأکید بر هزینه‌بربودن این کار، اظهار می‌کند: «دانشجویان نابینا، علاوه بر شهریه، هزینه رفت‌وآمد و خرید کتاب، باید مبلغی هم برای ضبط کتاب بپردازند، درحالی‌که هیچ ارگان یا نهادی مسئولیت تأمین این هزینه را برعهده ندارد. بااین‌وجود اگر سازمانی این کتاب‌ها را تهیه کند یا بودجه‌ای برای ضبط کتاب‌های صوتی در اختیار ما قرار دهد، بسیاری از مشکلات دانشجویان نابینا حل خواهد شد.»

رضایی همچنین درباره منبع تأمین کتاب‌ها می‌گوید: «تمام هزینه‌ها این کتاب‌ها را خود دانشجویان نابینا پرداخت می‌کنند. متأسفانه بودجه یا اعتبار مصوبی برای این کار نداریم. به‌عنوان‌مثال کتاب‌های تخصصی همچون «قانون جزای جدید» از محمدعلی اردبیلی یا آسیب‌شناسی DSM-5 از یحیی سید محمد، در بازار ایران به‌صورت گویا وجود ندارد.»

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش با تأکید دوباره بر اینکه در زمینه رمان و داستان مشکلی نداریم، اما مسئله اصلی مربوط به کتاب‌های دانشگاهی است، اضافه می‌کند: «به طور معمول هزینه ضبط هر کتاب، حدود یک و نیم‌میلیون تومان است، درحالی‌که دانشجویان نابینا در تأمین این هزینه مانده‌اند.»او در ادامه بیان می‌کند: «البته شاید بتوان به‌صورت مشارکتی یا با کمک خیرین، این کتاب‌ها را گویا کرد.»به گفته این کتابدار، کتاب‌های موردنیاز افراد نابینا برای تحصیل در بازار وجود ندارد، بنابراین کتابخانه برای آنان، مرجع اصلی و آخرین پناه است.»

او تصریح می‌کند: « درحالی‌که فرد بینا می‌تواند کتاب یا جزوه استاد را تهیه یا از دوستانش قرض کند، اما دانشجوی نابینا تنها از طریق کتابخانه می‌تواند به منابع دسترسی داشته باشد.»

رضایی با تأکید بر اینکه اگر سازمان‌ها و نهادها بودجه مستقلی برای نابینایان در نظر بگیرند، مشکلات بسیاری از دانشجویان نابینا حل خواهد شد، تصریح می‌کند: «اگرچه نهاد کتابخانه‌های عمومی بودجه‌ای برای خرید کتاب دارد و بهترین خریدار کتاب در کشور است، اما لازم است بودجه‌ای ویژه برای تولید کتاب‌های صوتی نابینایان اختصاص یابد.»این کارشناس در خاتمه سخنانش، تصریح می‌کند: همچنین سمن‌ها نیز بودجه فرهنگی دارند و می‌توانند بخشی از آن را برای تولید کتاب‌های نابینایان صرف کنند؛ درست همان‌طور که برای افراد بینا کتابخانه می‌سازند یا کتاب اهدا می‌کنند.»