در روزهای گذشته، بارش برف حوادث جاده‌ای بسیاری را رقم زد

یخ‌بندان جاده‌‌ها را لرزاند

بارش‌های اخیر و برودت شدید هوا در جاده‌های استان اصفهان، آمار تصادف‌ها را بالا برد. تحلیل حوادث در روزهای گذشته نشان می‌دهد که سطح لغزنده معابر، به‌ویژه در ساعات پایانی شب و صبح زود، عاملی کلیدی در وقوع سوانح بود، به‌طوری که سهم قابل‌توجهی از این حوادث به پدیده واژگونی اختصاص‌یافته است. رانندگی در این شرایط، نیازمند هوشیاری کامل و پایبندی مطلق به توصیه‌های ایمنی است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
یخ‌بندان جاده‌‌ها را لرزاند

به گزارش اصفهان زیبا؛ بارش‌های اخیر و برودت شدید هوا در جاده‌های استان اصفهان، آمار تصادف‌ها را بالا برد. تحلیل حوادث در روزهای گذشته نشان می‌دهد که سطح لغزنده معابر، به‌ویژه در ساعات پایانی شب و صبح زود، عاملی کلیدی در وقوع سوانح بود، به‌طوری که سهم قابل‌توجهی از این حوادث به پدیده واژگونی اختصاص‌یافته است. رانندگی در این شرایط، نیازمند هوشیاری کامل و پایبندی مطلق به توصیه‌های ایمنی است.

بررسی علل اصلی وقوع این حوادث نشان می‌دهد خطای انسانی همچنان در صدر عوامل مؤثر در بروز حوادث رانندگی قرار دارد.
درحالی‌که کاهش کلی تلفات جاده‌ای طی هشت ماه گذشته یک دستاورد مهم محسوب می‌شود، تداوم وقوع حوادث تلخ در شرایط بارش برف اخیر، یادآور این واقعیت است که زیرساخت‌های ایمنی و تجهیزات زمستانی باید به طور جدی‌تری موردتوجه قرار گیرند تا از تلفات بیشتر در محورهای پرتردد استان جلوگیری شود.

سرهنگ علی مولوی، رئیس پلیس‌راه استان اصفهان، با اشاره به وضعیت تردد در محورهای استان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «خوشبختانه جریان تردد در جاده‌ها برقرار است؛ اما باتوجه‌به بارش برف در روزهای گذشته و کاهش محسوس دما، شرایط خاصی بر سطح جاده‌ها حاکم شده است.»
او توضیح می‌دهد: «در طول روز، برف روی سطح جاده آب می‌شود و همین رواناب‌ها هنگام شب به دلیل افت دما یخ می‌زنند و باعث لغزندگی سطح معابر می‌شوند. در چنین شرایطی رانندگان به دلیل غافلگیری، به‌ویژه در نقاطی از مسیر که دمای هوا پایین‌تر است، دچار لغزش و خروج از جاده می‌شوند که در برخی موارد این موضوع منجر به واژگونی خودروها نیز شده.»

رئیس پلیس‌راه استان اصفهان با اشاره به وزش باد و کولاک در برخی مناطق می‌گوید:« کولاک و بادهای شدید سطح جاده را لغزنده‌تر می‌کند و دید رانندگان را نیز کاهش می‌دهد. رانندگان باید در این روزها توجه ویژه‌ای به مسیر جلو داشته باشند و با سرعت مطمئنه حرکت و حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.»

سرهنگ مولوی تأکید می‌کند: «در مناطق کوهستانی و غربی استان این موضوع ضرورت بیشتری دارد و رانندگان باید پیش از سفر، شرایط جوی و وضعیت جاده‌ها را با‌دقت بررسی کنند.» آمار چه می‌گوید؟
رئیس پلیس‌راه استان اصفهان در خصوص آمار تصادف‌ها در راه‌های استان، می‌گوید: «تا روز شنبه، ۲۸ فقره تصادف در محورهای استان به ثبت رسیده که از این میان‌هشت مورد منجر به جرح و یک مورد منجر به فوت شده است.»

او با بیان اینکه حوادث اخیر بیشتر به‌صورت پراکنده در محورهای مختلف از جمله مسیرهای غربی و آزادراه‌ها رخ داده‌اند و محدود به نقطه خاصی نیستند، تأکید می‌کند: «باوجود بارش گسترده در روزهای گذشته، میزان تصادف‌ها در مقایسه با روزهای عادی و حتی مشابه سال گذشته کاهش داشته است. »

سرهنگ مولوی تصریح می‌کند: « در روزهای اخیر با همکاری و حضور فعال نیروهای امدادی و دستگاه‌های خدماتی در سراسر استان، شاهد کمترین میزان حوادث ترافیکی نسبت به بارش‌های مشابه سال گذشته بوده‌ایم.»
او با اشاره به علت وقوع تصادف‌ها، عامل انسانی را مهم‌ترین دلیل حوادث جاده‌ای می‌داند و می‌گوید: «بیش از ۸۰ درصد تصادف‌ها ناشی از خطای انسانی است. انسان در رأس مثلث ایمنی ترافیک قرار دارد و اگر راننده وسیله نقلیه خود را به‌درستی هدایت نکند، حتی بهترین خودرو و مسیر هم نمی‌توانند مانع بروز حادثه شوند.»

او می‌افزاید: «گاهی مشاهده می‌شود که خانواده‌ای با تعداد زیادی سرنشین، بدون رعایت ایمنی کافی، در خودرویی کوچک مانند پراید سوار می‌شوند، سیستم گرمایشی را تا آخرین درجه روشن می‌کنند، شیشه‌ها را بسته نگه می‌دارند و در نهایت بر اثر بی‌توجهی یا انحراف از مسیر دچار سانحه می‌شوند.»

سرهنگ مولوی ادامه می‌دهد: «رانندگی با تلفن همراه، سرعت غیرمجاز وبی توجهی به وضعیت مسیر از دیگر عوامل مؤثر در بروز تصادف‌هاست، بنابراین اگر راننده با رعایت احتیاط، استفاده از کمربند ایمنی و کنترل سرعت متناسب با شرایط جاده حرکت کند، احتمال وقوع حادثه بسیار کاهش می‌یابد.»

رئیس پلیس‌راه استان اصفهان تأکید می‌کند: « در بررسی‌های هشت‌ماهه نخست امسال و مطابق آمار پزشکی قانونی، تلفات رانندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد کاهش داشته است؛ هرچند این روند کاهش امیدبخش است، اما همچنان بخش عمده تصادف‌ها ناشی از رفتار غلط رانندگان و شرایط لغزندگی جاده‌ها در اثر بارندگی و یخ‌زدگی است.»

لزوم استفاده از تجهیزات زمستانی

به گفته سرهنگ مولوی، در وضعیت فعلی بیش از ۳۴ درصد از حوادث به واژگونی خودروها مربوط می‌شود که علت اصلی آن نداشتن تجهیزات زمستانی، از جمله زنجیرچرخ و عدم آمادگی رانندگان برای رانندگی در جاده‌های لغزنده است. رئیس پلیس‌راه استان اصفهان هشدار می‌دهد: «رانندگانی که بدون تجهیزات مناسب وارد مسیرهای کوهستانی یا استان‌های سردسیر می‌شوند، خطرات زیادی را برای خود و دیگران ایجاد می‌کنند؛ بنابراین لازم است قبل از سفر، خودروهای خود را از نظر فنی و تجهیزاتی آماده کنند.»

او با بیان اینکه ایمنی در جاده‌ها حاصل همکاری مشترک رانندگان و دستگاه‌های ذی‌ربط است، تأکید می‌کند: «رعایت مقررات، توجه به علائم و پرهیز از هرگونه رفتار خطرناک در رانندگی، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تصادف‌ها و حفظ جان شهروندان ایفا کند.»

تأکید بر لزوم کاهش سرعت و تجهیزات امدادی در جاده‌ها

علیرضا اسماعیلی، رئیس سابق پلیس‌راه کشور و مدرس دانشگاه پلیس نیز در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، با اشاره به تأثیر شرایط جوی بر ایمنی جاده‌ها و رانندگی، اظهار می‌کند: « بارندگی‌ها و تغییرات جوی شامل برف، باران، کولاک و مه، تأثیر بسیار مستقیمی بر دید راننده دارند. راننده باید بتواند مسیر را ببیند و هنگامی که دید او به کمتر از ۱۰۰ یا ۳۰ تا ۴۰ متر کاهش می‌یابد، تصمیم‌گیری درستی کند.»

او با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این شرایط برای راننده همواره سخت است، می‌گوید: «متأسفانه در هوای مه‌آلود، کولاک یا بارانی معمولا تصادف‌های زنجیره‌ای یا پشت‌سرهم رخ می‌دهند.»

او با تأکید بر اینکه نخستین راهکار، درک شرایط جوی از سوی خود راننده اهمیت بالایی دارد، تصریح می‌کند: «رانندگان باید سرعت خود را در شرایط خاص کاهش دهند و توجه بیشتری به جلو داشته باشند و همچنین چراغ‌های خودرو را روشن نگه دارند.»
اسماعیلی تأکید می‌کند: «در شرایط بحرانی، به‌ویژه در گردنه‌های صعب‌العبور، بهتر است رانندگان خودرو را متوقف کنند تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.»

او با تأکید بر مسئولیت نهادهای امدادی و دولتی اظهار می‌کند: «حضور خودروهای امدادی در مسیرهای پرتردد در شرایط نامساعد جوی بسیار حیاتی است. همچنین، وجود تابلوها و علائم هشداردهنده و تجهیزات ترافیکی استاندارد می‌تواند کمک زیادی به رانندگان کند تا در مسیر، موقعیت خود را بهتر تشخیص دهند.»
به گفته این کارشناس راهنمایی‌ورانندگی، در رانندگی شبانه نیز علائم شبرنگ، خط‌کشی‌های استاندارد، چراغ‌ها و تجهیزات مهندسی ترافیک نقش مهمی در هدایت راننده ایفا می‌کنند.

اهمیت روشنایی استاندارد جاده‌ها و طراحی مسیرها برای دفع آب

او با اشاره به اهمیت روشنایی جاده‌ها تصریح می‌کند: «یکی از استانداردهای جهانی برای راه‌ها، وجود روشنایی کافی چون چراغ‌های کنار جاده و همچنین چراغ‌های وسط مسیر است؛ اما متأسفانه بسیاری از راه‌های کشور فاقد روشنایی استاندارد هستند. اگرچه در آزادراه‌ها وضعیت نسبتا مطلوب‌تر است، اما جاده‌های دیگر از این زیرساخت محروم‌اند درحالی‌که حتما باید روشنایی کافی در آن‌ها فراهم شود.»
رئیس سابق پلیس‌راه کشور می‌گوید: «وجود تجهیزات ایمنی نظیر ادوات شبرنگ، تابلوهای هشداردهنده و علائم کناری، موجب می‌شود راننده بهتر تشخیص دهد در چه موقعیتی قرار دارد و به مسیر ادامه دهد.»

او در ادامه به موضوع بارش و سیلاب‌ها در جاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:« مسیر جاده‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هیچگاه آب در سطح راه جمع نشود. به‌عنوان‌مثال در شهرهایی مانند کوالالامپور، باوجود بارندگی‌های شدید، به‌محض اتمام بارش، هیچ آبی در جاده باقی نمی‌ماند، درحالی‌که در کشور ما با بارش شدید، سطح بسیاری از معابر شهری و حتی آزادراه‌ها پرازآب می‌شود که این موضوع بر افزایش تصادف‌ها تأثیرگذار است.»

اسماعیلی درباره نقش خودروها در وقوع تصادف‌های زمستانی نیز اظهار می‌کند: «ایمنی خودروها در چنین شرایطی بسیار مهم است. سیستم ترمز، چراغ‌ها، کیفیت شیشه جلو و حتی نحوه طراحی سیستم تعادل خودرو تأثیر مستقیمی بر کنترل وسیله نقلیه دارد.»
او اضافه می‌کند: «باید توجه داشت که خودروهای دارای سیستم ترمز ABS و سایر تجهیزات هوشمند ایمنی، در شرایط برفی و لغزنده، عملکرد بسیار بهتری دارند و ریسک تصادف در آن‌ها به‌شدت کمتر است، اما در مقابل، خودروهای فاقد این سیستم‌ها هنگام ترمز در مسیرهای خیس یا یخ‌زده دچار لغزش شده و احتمال بروز حادثه در آن‌ها افزایش می‌یابد.»

این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند: «خودروهایی که با استانداردهای روز دنیا و سیستم‌های ایمنی فعال منطبق هستند، در شرایط جوی سخت، احتمال تصادف بسیار کمتری دارند. در مقابل، خودروهای فاقد این فناوری‌ها در معرض خطرات جدی‌تری هستند.»
اسماعیلی در ادامه می‌گوید: «باوجود تمام عوامل محیطی و فنی، مهارت راننده همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تصادف‌ها دارد. رانندگی در شرایط جوی خاص نیازمند مهارت ویژه است و رانندگانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند نباید در شرایطی نظیر برف، بوران یا کولاک رانندگی کنند.»

او تأکید می‌کند: «پلیس معمولا توصیه می‌کند در شرایط نامساعد جوی از سفرهای غیرضروری خودداری شود؛ بنابراین رانندگان می‌توانند سفرهای خود را به زمان دیگری موکول کنند تا شرایط جاده‌ها مناسب‌تر شود. همچنین رانندگی در شب در این وضعیت‌ها نیز به دلیل محدودشدن دید، باید به حداقل برسد.»

رئیس سابق پلیس‌راه کشور می‌افزاید: «رانندگان باید پس از بارش‌های سنگین، ترجیحا خودروهای خود را در مکان امن متوقف کنند تا شرایط به حالت پایدار بازگردد. همچنین نگهداری خودرو در وضعیت فنی مناسب، کارکرد صحیح چراغ‌ها و شیشه‌ها و استفاده از علائم ایمنی کنار جاده از جمله الزامات رانندگی ایمن است.»او در پایان با تأکید بر اهمیت رعایت هشدارهای پلیس می‌گوید: «در چنین شرایطی سفرهای غیرضروری باید لغو و تنها سفرهای ضروری انجام شود، زیرا رعایت این نکات می‌تواند در کاهش آمار تصادف‌ها بسیار مؤثر واقع شود.»