فیرپلی مالی از تصویب تا اجرا:

چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن

مدافع سابقا لژیونر فوتبال ایران به همراه مدیر برنامه‌هایش در یکی از دفترهای شیک و البته مخفی شمال‌شهر تهران روبه‌روی مدیرعامل یکی از تیم‌های مطرح و پرهوادار لیگ برتر نشسته تا با انجام مذاکرات بتواند تیم خودش برای فصل آینده لیگ برتر را مشخص کند.

تاریخ انتشار: 13:11 - دوشنبه 1402/04/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن

به گزارش اصفهان زیبا؛ مدافع سابقا لژیونر فوتبال ایران بعد از چند فصل بازی در لیگ کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به همراه مدیر برنامه‌هایش در یکی از دفترهای شیک و البته مخفی شمال‌شهر تهران روبه‌روی مدیرعامل یکی از تیم‌های مطرح و پرهوادار لیگ برتر نشسته تا با انجام مذاکرات بتواند تیم خودش برای فصل آینده لیگ برتر را مشخص کند.

او قبل از حضور در این جلسه همه حرف‌ها و خواسته‌هایش را با مدیر برنامه (ایجنت) همراهش هماهنگ کرده تا در برابر این مدیرعامل لیگ برتری که علاقه بسیار زیادی برای ترکاندن بمب هم دارد، بتواند یک قرارداد نان و آبدار را برای خودش به امضا برساند.

حدود دو هفته از آغاز فصل نقل و انتقالات لیگ برتر گذشته و با وجود آنکه هنوز بازار رونق هر ساله خودش را پیدا نکرده است، با این وجود خیلی از تیم‌های لیگ برتری همچنان در گیرودار انتخاب سرمربی هستند تا با توجه به لیست او برای خرید بازیکنان اقدام کنند.

به هر حال موفقیت در فصل نقل و انتقالات یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که بدون شک در جریان رقابت‌های لیگ تیم‌ها را آماده حضوری قدرتمندانه در مسابقات خواهد کرد و هر تیمی که می‌خواهد در فصل آینده کمتر دچار دردسر باشد، باید بتواند در این دوره ۸۰ روزه نسبت به جذب بازیکنان باکیفیت اقدام کند.

فوتبالیست لژیونر برای آنکه بتواند آینده خودش و خانواده‌اش را برای سال‌های آینده تأمین کند، مبلغی در حدود ۵۰ میلیارد تومان را برای امضای قراردادی به مدت یک سال در نظر گرفته و زمانی که این موضوع از طرف مدیر برنامه‌های فوتبالیست به مدیرعامل اعلام می‌شود، فضای جلسه کمی سنگین می‌شود و اینجاست که مدیرعامل با بیان موضوع محدودیت سقف قرارداد سعی می‌کند تا یک تخفیف ویژه از این فوتبالیست لژیونر دریافت کند.

از نظر مدیرعامل پرداخت این همه پول می‌تواند تعادل مالی یک تیم لیگ برتری را کاملا به هم بزند و طبیعی است که شخص مدیرعامل بخواهد فضا را به سمتی پیش ببرد که با نیمی از این مبلغ بتواند این مدافع لژیونر را ترغیب به امضای قرارداد با تیم پرهوادار کند.

اوایل خرداد امسال بود که خبر رسید هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای رعایت هرچه بیشتر فیرپلی مالی در فوتبال ایران قانونی را به تصویب رسانده تا تیم‌های حاضر در لیگ برتر موظف باشند با اجرای آن شرایط را برای عادلانه‌تر شدن فضای فوتبال در ایران فراهم کنند.

البته هنوز جزئیات این قانون به‌صورت کامل و رسمی منتشر نشده و شایعات مختلفی در این زمینه به گوش می‌رسد؛ اما آن‌طور که مهدی تاج، رئیس فدراسیون، در مصاحبه‌های این چند وقت اخیر خودش اعلام کرده، قانون سقف قرارداد به تیم‌های لیگ برتری ابلاغ شده و ظاهرا آن‌ها در نهایت می‌توانند تا مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان برای بستن تیم‌های خودشان هزینه کنند.

این موضوع در این مدت تبدیل به یک حاشیه بزرگ برای تیم‌های لیگ برتری و البته نمایندگان آسیایی ایران شده است.

به هر حال سال‌هاست که ورزش و به‌خصوص فوتبال در فضای ایران تبدیل به یک حرفه پرهزینه شده که درآمد آنچنانی ندارد و طبیعی است که دخل ورزش با خرج آن جور نباشد؛ ولی به هر حال هزینه‌هایی که در فصل گذشته فوتبال ایران انجام شده می‌تواند تبدیل به یک تبعیض بزرگ در بین مردم جامعه شود.

شاید مقایسه فوتبال باشگاهی ما با کشورهای اروپایی پیشرفته در این زمینه قیاس مع‌الفارق باشد؛ اما آن‌ها هر چقدر که هزینه می‌کنند، در کنار آن با کسب درآمدهای مختلف از بلیت‌فروشی، حق پخش و حتی اسپانسر به خوبی می‌توانند بخش مهمی از هزینه‌ها را جبران کنند و حتی بیلان مالی آن‌ها مثبت هم بشود؛ ولی در فوتبال ما فقط باید خرج کرد و زمانی که یک باشگاه لیگ برتری مبلغی در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان را برای یک فصل فوتبال خود خرج می‌کند، موضوع به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

به همین خاطر قرار است که در این فصل، فدراسیون فوتبال با همکاری سازمان بازرسی کل کشور بتواند سر و سامانی به این وضعیت عجیب بدهد.

همین موضوع به‌شدت مدیران لیگ برتری را تحت فشار قرار داده و زمزمه‌هایی که در این مدت شنیده شده، همه بر روی این موضوع مانور داده است که امسال دیگر خبری از پرداخت‌های آنچنانی نیست و حتی مدیرعامل استقلال اعلام کرده که بازیکنان این تیم باید قراردادهای سنگین فصل‌های گذشته خودشان را هم کاهش بدهند.

جلسه فوتبالیست و مدیرعامل به ساعات پایانی شب رسیده و مذاکرات، اختلافی ۲۵ میلیارد تومانی را با خودش به همراه داشته و همین موضوع باعث شده تا فوتبالیست نتواند خودش را برای امضای قرارداد راضی کند.

او تصمیم خودش را می‌گیرد و قید حضور در تهران را می‌زند تا بتواند راهی یکی از شهرهای غربی شود و با تکیه بر باشگاهداری خصوصی خودش از حواشی قراردادهای عجیب‌غریب و البته در تیررس سازمان بازرسی رها کند.

فردای آن روز عکس فوتبالیست با پیراهن تیم جدیدش منتشر می‌شود و او با زدن بوسه‌ای بر لوگوی قرمز پوزخندی معنادار به قانون سقف بودجه حواله می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده + چهارده =