گفت‌و‌گوی «اصفهان‌زیبا» با یکی از خیرین جریان‌ساز فرهنگی:

سر بر آستان غدیر امیرالمؤمنین

سفره‌ای که بر مدار محبت امیرالمؤمنین پهن می‌شود، محبتی نیست که حرف امروز و دیروزمان باشد. ما از ازل به عشق این خانواده آری گفته‌ایم و خواهیم گفت.

تاریخ انتشار: 09:23 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
سر بر آستان غدیر امیرالمؤمنین

به گزارش اصفهان زیبا؛ داستان پیامبر خاتم و حجة‌الوداع و برکه‌ خم و گرمای تابستان و رفتگانی که باید برگردند و منتظرماندن برای آن‌هایی که هنوز نرسیده‌اند، از اوان کودکی آویزه‌ گوش بچه‌شیعه می‌شود.

داستانی که برای کودکان یاد‌آور دو مرد سبز پوش با صورت‌هایی نورانی ، دست در دست یکدیگر است. دست‌هایی که رو به عرش خدا می‌رود که زین پس مَنْ کنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ.

اما حالا چندسالی است که غدیر خیال کودکانه ما را، راستی راستی حاضران به غایبان می‌رسانند. اصلا رنگ و بوی حقیقت به تن کرده و آب‌و‌هوای شهر را گلگون کرده است؛ مهمانی‌های چند کیلومتری به پا کرده و دل فقیر و غنی را با نام خودش خوش کرده است.

من بچه‌شیعه هستم

صدیقه کرمی بانویی است اصالتا تهرانی که چندسالی است مهمان شهر اصفهان شده است.

او که حالا در آستانه 40 سالگی به سر می‌برد، از خیال‌پردازی‌های جوانی‌اش، برای ازدواج با سادات و گسترش تکریم غدیر سخن می‌گوید. از روزهایی که روضه‌های بومی محله‌اش را شرکت می‌کرده و با خود می‌گفته، پس چرا جشن و شادی‌های شیعه چنین پررنگ و پرشکوه برگزار نمی‌شود؟

بانو کرمی حالا چندسالی است که عروس سادات شده و ثمره ازدواجش یک فرزند پسر و دختر است. فرزندانی که به گفته او غدیر را چیزی فراتر از داستان‌های کودکانه‌شان شناخته‌اند.

در خانه او، صندوق‌هایی وجود دارد که در طول سال برای برگزاری جشن عید غدیر، پس‌اندازهای خانواده جمع می‌شود. روزی که فرزندان او لباس نو به تن می‌کنند و هرساله به انتظار هدایای ویژه پدر و مادرشان هستند.

صدیقه کرمی با تأکید به علاقه دیرینه‌اش برای پرداختن به گرامیداشت غدیر بیان کرد: در همان سال ابتدایی ازدواجمان به همسرم گفتم چرا شما سادات صرفا پول نقد به مردم هدیه می‌دهید؟ بهتر نیست یک هدیه ماندگار را به عنوان یادگاری انتخاب بکنیم؟

و از همان سال بود که هدایا کوچکی را متناسب با درآمد خانواده انتخاب می‌کردیم و به آشنایان هدیه می‌دادیم. پس از آن نیز هم‌زمان با تولد فرزند اولم، جشن‌های خانگی عید غدیر و مولودی‌خوانی را در منزل خودمان برپا کردیم.

حکمت الهی

او در ادامه با اشاره به تولد فرزند دومش افزود: زمانی که دختر من به دنیا آمد، متأسفانه درگیر بیماری سختی شد و همین مسئله سبب شده بود که خانواده در شرایط سخت روحی به سر ببرند. آن زمان وقتی آشنایان و دوستان برای عیادت دخترم به بیمارستان می‌آمدند، حس کردم چقدر همین رفت‌و‌آمدها باعث دلگرمی من می‌شود.

به‌همین خاطر بعد از اینکه به لطف خدا بیماری دخترم درمان شد، با همسرم تصمیم گرفتیم که به عیادت کودکان بستری در بیمارستان برویم. آن زمان نزدیک به عید نوروز بود که با انتشارات مختلف تماس گرفتم تا بتوانم کتاب‌های کودکانه تهیه بکنم.

همچنین با کمک مردم تعدادی عروسک هم برای بچه‌ها تهیه کردیم و علاوه بر مقداری هدیه نقدی به دیدار آن‌ها رفتیم. از همان دیدار کودکان در بیمارستان (که خداراشکر بسیار هم باعث دلگرمی بچه‌ها و پدر و مادرهایشان شد) خیریه‌مان را تأسیس کردیم.

خیریه‌ای که خواستیم به واسطه آن، چنین فعالیت‌هایی را گسترش دهیم و اتفاقا کمترین برکت آن جمع‌شدن سفره چندین‌ساله بیماری‌های رنگارنگ از منزل ما بود.

سفر به سیستان

این بانوی خیر با اشاره به اهمیت اطعام در روز عید غدیر بیان کرد: به گمانم سال 1395 بود که با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، در ارتباط با اهمیت اطعام در روز غدیر آشنا شدم. همان سالی که خیریه خانوادگی‌مان را نیز تأسیس کرده بودیم.

بعد از بررسی مستندات این امر و پی‌بردن به اهمیت آن در فرهنگ شیعه بود که تصمیم به توزیع غذای گرم در منطقه سیستان کردیم.

در همان سال اول، توسط رابطمان در سیستان خانواده‌های مستمند را شناسایی کردیم و به لطف خدا با همراهی دوستان توانستیم نزدیک به هزار پرس غذای گرم در منطقه توزیع کنیم.

بعد از حس خوبی که از این حرکت در قلبمان جاری شد، فعالیت‌های خیریه هم گسترش پیدا کرد و پیش از عید غدیر سال بعد، جمعی از دوستان سفری به سیستان داشتند تا به طور کامل با وضعیت آنجا آشنا شوند.

کرمی ضمن اشاره به اهمیت آسیب‌شناسی برای فعالیت‌های جهادی ادامه داد: در آن سفر و با همراهی رابطان ما در سیستان به این پی بردیم که متأسفانه میزان فقر در برخی مناطق به حدی زیاد است که با توزیع غذای گرم در این منطقه صرفا بر مشکلات آن‌ها افزوده می‌شود.

چراکه برخی کودکان، بعضی از مواد خوراکی را صرفا امری مجازی متعلق به تلویزیون می‌دانند و اگر به طور مستقیم با آن ارتباط پیدا کنند، به دلیل عدم توانایی خانواده در تهیه مجدد آن، صرفا با مشکلات روحی مواجه می‌شوند.

او با تأکید بر وضعیت ویژه هر منطقه بیان کرد: البته شاید پذیرش چنین امری برای کسی که ساکن شهر اصفهان یا حتی ساکن روستا و حاشیه شهر اصفهان هم باشد، قابل قبول نباشد. یا برخی بگویند که برای عید غدیر باید بهترین غذا را تهیه کنیم، اما متأسفانه در برخی مناطق سیستان یا حتی خراسان رضوی که درگیر وضعیت آن‌ها بوده‌ایم، برخی خانواده‌ها تاکنون حتی برنج هم نخورده‌اند.

یا هنگامی که برای آن‌ها گوشت مرغ می‌بریم، باید حتما پیاز و سیب زمینی هم خودمان کنارش بگذاریم تا بتوانند غذا بپزند. با توجه به چنین شرایطی بود که تصمیم به تهیه و توزیع سبدکالا در منطقه سیستان گرفتیم؛ مسئله‌ای که سبب شد نه‌تنها باعث آسیب‌زایی در منطقه نشود، بلکه با همان بسته‌های غذایی، بتوانیم مردم را به جای یک روز، یک هفته پای سفره امیرالمؤمنین بنشانیم.

نذر محبت امیرالمؤمنین (ع)

بانو کرمی با اشاره به گسترش فرهنگ اطعام در سال‌های اخیر بیان کرد: اگرچه احادیث زیادی درخصوص اهمیت اطعام در روز عید غدیر وجود دارد، اما از آنجایی که چنین فرهنگی در سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده است و خداراشکر فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه انجام می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که فعالیت خودمان را کمی تغییر بدهیم و بتوانیم به وسیله چنین عید بزرگی، بخشی از مشکلات فرهنگی موجود در جامعه را نیز برطرف کینم.

برای مثال در سال گذشته بخشی از فعالیت‌هایمان را به هزینه مهمانی ازدواج یک عروس و داماد مؤمن اختصاص دادیم و نزدیک به 200 پرس غذا برای این زوج جوان تهیه کردیم.

او در ادامه با تأکید بر سیره اهل‌بیت بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که به‌نظر می‌رسد در جامعه ما با مشکل مواجه شده است، ارتباط میان اقشار مختلف جامعه است.

زمانی که زندگی معصومین را مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم که رفتار آن‌ها حتی با مخالفانشان نیز بامحبت و احترام بوده است؛ برای مثال حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) حتی ناصبین را نیز می‌پذیرفتند.

اما متأسفانه در مملکت شیعه ما اختلاف و عدم پذیرش یکدیگر مشهود است. به همین جهت بود که احساس کردیم جامعه امروزمان بیش از هر زمان دیگری تشنه محبت امیرالمؤمنین است.

جامعه ما نیازمند آگاهی و شناخت این بزرگواران است. فرزندان این سرزمین باید نسبت به پیشوایان خودشان معرفت داشته باشند و چه زمانی بهتر از اعیاد شیعیان؟

صدیقه کرمی در ادامه با اشاره به حکمت امیرالمؤمنین گفت: یکی دیگر از مواردی که مکمل این قضیه است، حکمت معصومین است. زمانی که امام حکیم ما توصیه می‌کنند که حتما برای این روز سرمایه‌گذاری بکنیم، قطعا آثار و پیامدهای آن را در نظر می‌گیرند.

بی‌شک برکاتی که گرامیداشت چنین عیدی بر جامعه می‌گذارد، حائز اهمیت است. به همین خاطر بود که تصمیم گرفتیم در عید غدیر امسال، اطعام خود را محدود به محرومان و مستمندان نکنیم و همه اقشارجامعه را درنظر بگیریم.

یعنی علاوه بر اینکه بخشی از اطعام را در استان سیستان و بخشی دیگر را در مناطق محروم اصفهان توزیع می‌کنیم، بخش دیگر را در مکان‌هایی مانند میدان نقش‌جهان توزیع ‌کنیم، که نه‌تنها گروه‌های مختلف مردم اصفهان حضور دارند، بلکه زمینه ارتباط با توریست‌ها و مسافران دیگر شهرها را نیز فراهم می‌کند.

او همچنین با تأکید بر نیت خالصانه شیعیان امیرالمؤمنین افزود: امیدواریم چنین غذایی که با رزق حلال بانیان محترم و همچنین عشق خالصانه به امیرالمؤمنین تهیه می‌شود، باعث گسترش مبحت به ایشان و ائمه معصوم شود؛ چراکه اطعام غدیر، درواقع نذر محبت و معرفت به ائمه معصوم است.

وام غدیر، قرض علی (ع)

کرمی یکی دیگر از اعمال افضل در این روز را وام غدیر نامید و بیان کرد: در حدیثی از امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) درباره قرض‌گرفتن در روز عید غدیر آمده است: «هرکس (در روز غدیر) برای برادرانش قرض بگیرد و به آن‌ها کمک کند، من از سوی خدا ضامنم که اگر زنده بماند، بدهی‌اش را بپردازد و اگر قبض روحش کند، خداوند، خود قرض او را به عهده بگیرد.»

او در ادامه با اشاره به اولین فعالیت خیریه در این زمینه افزود: از سال 1396 بود که وام غدیر را نیز در اولویت‌های خیریه قرار دادیم. زمانی که به فکر چنین برنامه‌ای افتادم، اتفاقا همان سال فعالیت شغلی خود را نیز به طور موقت کنار گذاشته بودم و هیچ درآمد مستقلی نداشتم.

به یاد دارم که 100 هزارتومان از همسرم قرض گرفتم و در این روز به گروه خیریه‌مان وام دادم. کمتر از یک سال بعد نه‌تنها این مبلغ، بلکه یک میلیون به حساب من برگشته بود و همین طور این رقم گسترش پیدا کرد. در حال حاضر نیز به لطف خدا یکی از فعالیت‌های محوری خیریه‌مان وام غدیر است.

او با اشاره به تربیت خانوادگی فرزندان خود نیز گفت: خوشبختانه فرزندان ما نیز با برکات و اهمیت وام غدیر آشنا هستند. هرساله از پسر و دخترم سؤال می‌کنم که آیا قصد شرکت در وام غدیر را دارید؟

و اتفاقا امسال پسرم پاکت پولی که برای خرید وسیله رایانه‌ایش جمع کرده بود را تقدیم من کرد؛ زیرا او به خوبی می‌داند اول اینکه این مبلغ قطعا برمی‌گردد و از طرفی امری است که باعث برکت زندگی‌اش می‌شود.

صدیقه کرمی در انتها افزود: در این سال‌ها آرزوی قلبی من این بوده است که روزی برسد که همه مردم دور یک سفره جمع بشوند. روزی برسد که مثلا در میدان نقش‌جهان سفره‌ای پهن شود که همه مردم بدون توجه به تفاوت‌هایشان با یکدیگر، دور یک سفره جمع شوند.

سفره‌ای که بر مدار محبت امیرالمؤمنین پهن می‌شود، محبتی نیست که حرف امروز و دیروزمان باشد. ما از ازل به عشق این خانواده آری گفته‌ایم و خواهیم گفت.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo مینو عظیمی گفته :

    خدا برکت بده

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + نه =