جویندگان کار زیر بار ساعت‌های طولانی کار با درآمد پایین نمی‌روند:

کارهایی که هست؛ کارجویی که نیست

تا پیش از این افراد پس از فارغ التحصیلی در رشته‌های مختلف حاضر می‌شدند با درآمد پایین برای ساعت‌های طولانی کار کنند؛ اما حالا نیروی کار تغییر الگو داده و دیگر این نوع درآمدزایی برایشان اولویت نیست.

تاریخ انتشار: 08:43 - شنبه 1402/05/7
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارهایی که هست؛ کارجویی که نیست

به گزارش اصفهان زیبا؛ کار هست؛ ولی کارجویان زیر بار هر حرفه و هر دستمزدی نمی‌روند. کارجویانی که کارگر ساده هستند، به جای دریافت حقوق‌های 7 میلیون تومان تا 9 میلیون تومان اداره کار، ترجیح می‌دهند با تاکسی‌های اینترنتی کار کنند و به جای هفت‌هشت ساعت کار و سرو کله‌زدن با کارفرمایان، به نوعی کارفرمای خودشان باشند.

در مقابل، تحصیل‌کرده‌ها هم زیر بار حقوق‌های اداره کار نمی‌روند و انتظارشان دریافتی‌های 15 میلیون تومان به بالاست.

بررسی‌های «اصفهان زیبا» و گفت‌وگو با کاریابی‌های اصفهان نشان می‌دهد کارفرمایان بیشتر انتظار جذب نیروهای متخصص با همین حقوق اداره کار را دارند.

در این شرایط تحصیل‌کرده‌ها انتخابشان رفتن به خارج از کشور و فعالیت در حرفه‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی‌شان با حقوق و مزایای بیشتر است.

اگر هم مهاجرت نکنند، ورود به مشاغلی همچون تاکسی‌های اینترنتی یا ادمین‌بودن و تولید محتوا در فضای مجازی را ترجیح می‌دهند.

نه کارجویان به ساعت‌های طولانی کار با درآمد پایین

اینطور که از اظهارنظرهای فعالان کاریابی‌های اصفهان مشخص است، تا پیش از این افراد پس از فارغ التحصیلی در رشته‌های مختلف حاضر می‌شدند با درآمد پایین برای ساعت‌های طولانی کار کنند؛ اما حالا نیروی کار تغییر الگو داده و دیگر این نوع درآمدزایی برایشان اولویت نیست.

«کارفرمایان تقاضای زیادی برای استخدام نیروی کار برای اپراتور خط تولید دارند و شرایطشان حقوق اداره کار، سرویس رفت و برگشت، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی است؛ ولی کارجویان حاضر نمی‌شوند در این مشاغل کار کنند»؛ این را مدیر یکی از کاریابی‌های اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید.

او در ادامه تصریح می‌کند: اسنپ و تپسی جوانان را از راه به در کرده است و در شرایطی که می‌توانند با هر روز کارکردن با تاکسی‌های اینترنتی حدود 15 تا 16 میلیون تومان حقوق دریافت کنند، زیر بارحقوق های اداره کار نمی‌روند.

این فعال بازار کار عنوان می‌کند: نکته دیگر اینکه کارفرمایان تقاضای نیروی کار حداکثر تا 40 سال را دارند؛ متولدین دهه 60 گاهی حاضر می‌شوند اضافه کار هم فعالیت کنند؛ ولی متولدین دهه 70 و 80 اصلا دنبال اضافه کار نیستند و در خیلی مواقع با کارفرما به مشکل می‌خورند.

این مدیر کاریابی خاطرنشان می‌کند: نیرویی که مدرک تحصیلی دارد و زحمت کشیده هم حاضر نیست با این شرایط کاری مشغول شود.

درواقع الان برای کاریابی‌ها نه متقاضی کارگر ساده هست و نه اینکه تحصیل‌کرده‌ها خیلی مراجعه می‌کنند؛ البته که ما هم حق را به نیروی کار می‌دهیم؛ چون با حقوق اداره کار نمی‌توانند از پس پرداخت اجاره و سایر هزینه‌های زندگی برآیند.

به گفته این فعال بازار کار، بسیاری از کاریابی‌ها به خاطر اینکه متقاضی کمی دارند دیگر کارکردن برایشان به‌صرفه نیست و تعطیل کرده‌اند.

از سوی دیگر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاریابی مانند ای استخدام، جاب ویژن و… نیز مزید بر علت شده و فعالیت دفاتر کاریابی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

متقاضیان کاریابی‌ها بیشتر کارگر ساده هستند

حالا شغل‌های ایدئال برای جمعیتی که خود را در چارچوب ساعت‌های طولانی اداری نمی‌بیند و وقت آزادتر و درآمد بالایی می‌خواهد، جست‌وجو در صفحه‌های کاریابی یا آگهی‌های کاریابی فضای مجازی است تا مشاغلی همچون ادمین مسلط به تولید محتوا در فضای مجازی، تدوین ویدئوهای کوتاه و ادیت عکس و فیلم و… پیدا کنند.

در این وضعیت حتی می‌توانند دورکاری کنند و در خانه از پشت لپ‌تاپ‌ها فعالیتشان را انجام دهند.

اینطور که یکی از کارکنان کاریابی‌های اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: این روزها بیشتر متقاضیان کاریابی‌ها کارگر ساده هستند که با مدرک دیپلم و حقوق اداره کار حاضر می‌شوند در مشاغلی مانند ریخته‌گری و مشاغلی از این دست کار کنند و تحصیل‌کرده‌ها دیگر مانند سابق به کاریابی‌ها مراجعه نمی‌کنند.

کارخانه‌ها فراخوان می‌دهند ولی نیرو نیست!

همانطور که از اظهارنظرهای کارکنان کاریابی‌های اصفهان پیداست، مراجعه فارغ‌التحصیلان به این دفاتر دیگر مانند سابق نیست.

میزان درآمد پیک‌های موتوری یا تاکسی‌های اینترنتی حول و حوش 15 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان اعلام می‌شود و به هر حال این مشاغل از مزیت‌های دیگری هم برخوردارند.

درواقع افراد در این کارها آزادی عمل بیشتری دارند، ساعت کار ندارند و به همین دلیل گرایششان بیشتر به سمت این مشاغل است.

همین موضوع باعث شده تا اقتصاد مولد مانند کارخانه‌ها به‌طورمداوم فراخوان بدهند؛ ولی نیرو پیدا نکنند.

یکی دیگر از کارکنان کاریابی‌های اصفهان می‌گوید: متقاضی برای فعالیت در مشاغل مرتبط با مکانیک و صنایع بیشتر است.

رشته مکانیک هم فارغ‌التحصیل بیشتری دارد؛ هم اینکه بسیاری از افراد دوره‌های فنی‌حرفه‌ای را برای انتخاب شغل مکانیک دیده‌اند که باید در کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی کار کنند.

در این بین برخی از آن‌ها حاضر نمی‌شوند با حقوق اداره کار در صنایع مشغول به کار شوند؛ اگر هم ورود پیدا کنند پس از چندماه انصراف می‌دهند؛ چون برایشان به صرفه نیست.

یکی دیگر از کارکنان کاریابی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: متقاضیان کار بیشتر کارگر ساده هستند و از میان تحصیل‌کرده‌ها نیز برای مهندسی برق و مکانیک کارجو داریم؛ ولی حقوق پیشنهادی تمامی کارفرمایان اداره کار است و بسته به توانایی کارکردنشان نهایتا به 11 میلیون تومان می‌رسد.

تحصیل‌کرده‌ها زیر بار کار رده‌پایین نمی‌روند

بخشی از فارغ‌التحصیلان ترجیح می‌دهند بیکار بمانند تا اینکه کارهای رده‌پایین‌تر را انجام دهند. نیروی کار جدید، تحصیل‌کرده است.

کسی که دانشی دارد، به‌دنبال شغل‌های پرستیژدار است که تناسبی با میزان تحصیلاتش داشته باشد.

در بین فارغ‌التحصیلان، درس‌خوانده‌های رشته‌های مهندسی به‌جای‌ ماندن، تصمیم گرفته‌اند در سایر کشورها در حوزه‌های تخصصی‌شان فعالیت کرده و درآمد بیشتری کسب کنند.

یکی از مدیران کاریابی‌های خارجی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: بیشتر برای مشاغلی همچون هتلداری، گردشگری، آشپزی، شیرینی‌پزی و یا برای مهارت‌های فنی مانند برقکاری، جوشکاری، رنگ‌کاری در حد تخصصی اعزام نیروی کار داریم و بیشتر این نیروها روانه آلمان و کانادا می‌شوند و در رشته‌های تخصصی همچون پزشکی و پیراپزشکی نیز سالیان سال است که سایر کشورها نیرو جذب می‌کنند.

به گفته این فعال بازار کار، این نیروها از دوهزار یورو تا چهارهزار یورو در سایر کشورها حقوق دریافت می‌کنند.

مهندس‌ها به فکر مهاجرت‌اند

پیش‌تر صاحبان صنایع و مدیران کارخانه‌های اصفهان نیز در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» اعلام کردند در خانواده‌های نسل جدید که توان تأمین هزینه‌های اولیه فرزندانشان را دارند، اغلب پدر و مادر باهم درآمدزایی دارند و جوان، به‌واسطه فارغ‌التحصیلی در رشته موردنظرش و تأمین‌شدن از سوی خانواده‌ حتی در پایین‌ترین سطح، حاضر به‌کار با حقوق‌های هشت میلیون تومانی اداره کار نیستند.

یکی دیگر از مدیران کاریابی‌ها که به خارج کشور نیرو اعزام می‌کنند به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: در داخل فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر حقوق
و درآمد چندانی ندارند؛ ولی در کشورهای خارجی مهندسان کامپیوتر حدود سه تا چهارهزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

بعد از کامپیوتر هم برای مشاغل عمران، معماری، مکانیک و برق نیروی کار برای اعزام به خارج کشور مراجعه می‌کنند.

این فعال بازار کار تصریح می‌کند: هدفمان از اعزام نیرو پول و کسب درآمد نیست، بلکه این نیروها تخصص یاد می‌گیرند و بازمی‌گردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست + شش =