ترکیبات چربی‌سوز بازاری غیرقانونی‌اند:

چربی‌سوزهای طبیعی برای لاغری

امروزه مکمل‌های چربی‌سوز و لاغری به‌طور گسترده در جامعه استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از این مکمل‌ها که از مبادی غیرقانونی توزیع می‌شوند، دارای ترکیبات غیرمجازی هستند که به سلامت شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:26 - شنبه 1402/05/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چربی‌سوزهای طبیعی برای لاغری

به گزارش اصفهان زیبا؛ حتما شما هم در داروخانه‌ها مکمل‌های چربی‌سوز زیادی برای لاغری دیده‌اید یا تبلیغات آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید.

این مکمل‌ها معمولا دارای ترکیباتی هستند که متابولیسم شما را افزایش می‌دهند، جذب چربی را کاهش داده و سبب می‌شوند بدن شما چربی بیشتری برای تولید انرژی بسوزاند و یا در واقع سبب افزایش چربی‌سوزی می‌شوند.

اما در این بین، بسیاری از ترکیبات چربی‌سوز که در بازار مشاهده می‌شوند، غیرقانونی و بی‌اثر هستند و گاهی سبب آسیب به سلامت شما شده و به بدنتان آسیب می‌رسانند؛ از این رو برای راه بهتر لاغری، نظر دکتر حمید طغیانی، مشاور و رئیس انجمن تغذیه را جویا شدیم که می‌توانید از آن استفاده کنید.

امروزه مکمل‌های چربی‌سوز و لاغری به‌طور وسیع و گسترده در جامعه استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از این مکمل‌ها که از مبادی غیرقانونی توزیع می‌شوند، دارای ترکیبات غیرمجازی هستند که به سلامت شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند و عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بنابراین اگر قصد تهیه مکمل چربی‌سوز دارید، مطمئن شوید که از داروخانه‌ها این مکمل‌ها را خرید می‌کنید و از سایر فروشنده‌ها به هیچ‌وجه این ترکیبات را دریافت نکنید.

در کل بهترین راه برای کاهش وزن، داشتن رژیم لاغری مناسب، داشتن فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و کاهش استرس است. اما حالا بهتر دیدیم به تعدادی از چربی‌سوزهای طبیعی اشاره کنیم.

کافئین

کافئین، ترکیبی است که به‌طور طبیعی در قهوه، چای سبز و کاکائو یافت می‌شود. کافئین به مقدار کمتری در چای سیاه نیز موجود است.

کافئین ترکیب ثابت بسیاری از مکمل‌های چربی‌سوز است و تقریبا در تمامی مکمل‌های چربی‌سوز شما کافئین را مشاهده می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهند کافئین می‌تواند تا حدود ۲ ساعت به میزان ۲۰ درصد متابولیسم و چربی‌سوزی را در شما افزایش دهد.

در واقع مصرف کافئین با بالابردن متابولیسم موجب می‌شود بدن شما چربی بیشتری را برای تولید انرژی بسوزاند و در نهایت به لاغرشدن کمک کند.

علاوه بر تأثیر کافئین بر افزایش متابولیسم، از مسیرهای دیگری هم سبب می‌شود بدن شما به‌خصوص از چربی‌ها برای تولید انرژی بهره بگیرد؛ البته مصرف دائمی کافئین باعث می‌شود بدن شما به کافئین عادت کند و آن اثر چربی‌سوزی اولیه به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید از کافئین برای چربی‌سوزی بهره بگیرید، حتما نیاز نیست که از مکمل کافئین استفاده کنید، بلکه به راحتی می‌توانید با نوشیدن قهوه کافئین موردنیاز برای چربی‌سوزی بدن خود را تأمین کنید.

توجه داشته باشید که مصرف کافئین می‌تواند باعث اختلال خواب شود؛ بنابراین مصرف کافئین را به ساعات اولیه روز موکول کنید تا سبب بی‌خوابی شبانه در شما نشود.

از طرفی، مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند باعث آسیب به سلامتی شما شود و نباید روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم دریافت کافئین داشته باشید.

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز را طبیعتا از چای سبز استخراج می‌کنند. عصاره چای سبز همه خواص چای سبز را در غلظت بالا داراست.

عصاره چای سبز دارای کافئین و ترکیب چربی‌سوز دیگری به نام اپی گالو کاتچین گالات (EGCG) است که به بدن شما در افزایش چربی‌سوزی و لاغری کمک می‌کنند.

ترکیب این دوماده چربی‌سوز باعث می‌شود بدن شما از طریق سوزاندن چربی‌ها برای تولید گرما چربی‌سوزی کند و با افزایش تولید گرمای بدن سبب لاغری شود.

مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که ترکیب EGCG با کافئین سبب کالری مصرفی بدن و در نتیجه افزایش چربی‌سوزی می‌شود و زمانی که این دو ترکیب با هم مصرف شوند، اثرات مثبت بیشتری در چربی‌سوزی خواهند داشت.

توجه داشته باشید که چای سبز نیز همانند تمامی دم‌نوش‌های گیاهی نباید بیش از اندازه مصرف شود و مصرف زیاد آن می‌تواند موجب آسیب به کبد شود.

نکته دوم درباره چای سبز این است که علاوه بر عدم مصرف بیش از حد، آن را با معده خالی مصرف نکنید.

پروتئین و پودر پروتئینی

پروتئین، یکی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی برای لاغری و چربی‌سوزی است.

یک رژیم غذایی پرپروتئین باعث می‌شود متابولیسم شما و به‌دنبال آن، چربی‌سوزی افزایش پیدا کند و همچنین سبب افزایش احساس سیری و کاهش اشتها در شما می‌شود و نهایتا منجر به لاغری می‌شود.

مسئله مهم‌تر در خصوص پروتئین، پیشگیری از تحلیل عضلانی در افرادی است که در رژیم لاغری قرار دارند. یک رژیم غذایی پرپروتئین تقریبا دو برابر یک رژیم غذایی معمولی در چربی‌سوزی مؤثرتر عمل می‌کند.

پروتئین با تحریک هورمون‌های مؤثر در احساس سیری و کاهش هورمون‌های گرسنگی باعث می‌شود شما در طول روز تمایل کمتری به دریافت غذا داشته باشید و در کل کالری دریافتی شما هم اثرگذار است.

گرچه در بیشتر افراد دریافت پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی امکان‌پذیر است و می‌توان با یک رژیم غذایی خوب همه نیاز بدن به پروتئین را تأمین کرد، با این حال در برخی از افراد به علل مختلف امکان تأمین پروتئین از طریق غذا وجود ندارد و به ناچار باید از مکمل‌های پروتئینی برای تأمین نیاز بدن این افراد استفاده کرد.

مکمل‌های پروتئین به شما در افزایش دریافت پروتئین و تأمین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌کند. منابع خوب پروتئین شامل: پروتئین وی، کازئین، تخم‌مرغ، انواع گوشت‌ها، سویا و حبوبات هستند که می‌توانید از آن‌ها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید؛ البته باید به میزان کالری پروتئین‌ها نیز توجه داشته باشید.

به‌خصوص در افرادی که به‌دنبال لاغری هستند، کالری هم باید در نظر گرفته شود تا از دریافت بیش از حد کالری جلوگیری شود.

میزان دریافت روزانه پروتئین در رژیم غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثل قد، وزن، میزان فعالیت بدنی، استرس، بیماری و… که بر اساس این فاکتورها حداقل و حداکثر میزان پروتئین در رژیم غذایی هر فرد تعیین می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo دکتر سمیرا ثابت راسخ گفته :

    عالی ممنون از اطلاعاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − 1 =