ظرفیت بانک‌ها برای ثبت‌نام متقاضیان تکمیل شده است:

وام ازدواج در بن‌بست!

متقاضیان در همان مراحل اولیه ثبت‌نام وام ازدواج با این پیغام مواجه می‌شوند که ظرفیت برای دریافت وام تکمیل شده است!

تاریخ انتشار: 08:32 - یکشنبه 1402/05/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وام ازدواج در بن‌بست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ تا همین چندوقت پیش تأمین ضامن و وثیقه برای دریافت وام ازدواج از شبکه بانکی از سختی‌های پیش روی متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج بود؛ ولی الان متقاضیان دریافت این وام با چالش تازه‌ای مواجه شده‌اند که باعث شده برخی از آن‌ها از خیر دریافت این وام بگذرند.

متقاضیان در همان مراحل اولیه ثبت‌نام وام ازدواج با این پیغام مواجه می‌شوند که ظرفیت برای دریافت وام تکمیل شده است!

حالا این شرایط، زوج‌های جوان را معطل و بلاتکلیف کرده است. علاوه براین، بانک‌ها متقاضیان وام ازدواج را مجبور به معرفی دو ضامن حقوق‌بگیر و یا کسبه معتبر می‌کنند و این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها ملزم هستند برای پرداخت وام ازدواج یک ضامن عادی و یک سفته را قبول کنند.

پیغام‌های متعدد؛ مانع ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج

یکی از متقاضیان وام ازدواج به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «هر بار که برای ثبت‌نام وام ازدواج به سایت مراجعه می‌کنم این پیغام برای من آشکار می‌شود که در حال حاضر بانک موردنظر دارای اعتبار نیست.»

این متقاضی وام ازدواج عنوان می‌کند: در شرایطی که در سایت ثبت‌نامی ظرفیت بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج خالی نیست بلاتکلیف هستم و این در حالی است که فوری به این وام نیاز دارم.»

یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج، از روند ثبت‌نام در سایت شکایت دارد و این‌طور می‌گوید: «من هر موقع برای ثبت‌نام وام ازدواج مراجعه می‌کنم با عبارت پیغام خطای ناشناخته و یا این پیغام که در استان محل انتخابی شما بانک دارای اعتبار نیست! مواجه می‌شوم.»

در این‌بین برخی متقاضیان وام ازدواج هم از این موضوع شکایت دارند که به‌محض ثبت‌نام در سایت برای دریافت وام ازدواج این پیغام را می‌بینند که سایت دچار نقص فنی شده است.

در گزارش پیشین «اصفهان زیبا» با تیتر «سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن» شعب بانکی اصفهان در گفت‌وگو با  این رسانه اعلام کردند که قادر به پرداخت تسهیلات خرد به مردم نیستند؛ چون متولیان بالادستی به آن‌ها اعلام کرده‌اند که باید در شرایط کنونی اولویت بانک‌ها پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باشد!

اظهارنظر بانک‌ها مبنی بر اولویتشان برای پرداخت وام ازدواج در حالی مطرح می‌شود که متقاضیان دریافت وام ازدواج با صراحت اعلام می‌کنند که ظرفیت بانک‌ها برای پرداخت این نوع تسهیلات پر شده است و عملا وامی دریافت نکرده‌اند!

شروط سخت‌گیرانه بانک‌ها برای قبول ضامن

تکمیل شدن ظرفیت بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج تنها یکی از مشکلات متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج است.

هنوز هم بانک‌ها سخت‌گیری‌های خودشان را برای قبول ضامن به‌منظور پرداخت تسهیلات ازدواج دارند و با صراحت اعلام می‌کنند که به یک ضامن برای پرداخت وام اکتفا نمی‌کنند.

بانک‌ها بسته به اعتبار ضامن‌ها تصمیم می‌گیرند که متقاضی باید چه تعداد ضامن معرفی کند. هیچ‌کدام از بانک‌ها حاضر نیستند برای پرداخت تسهیلات کارمندی را که پیمانی و قراردادی است قبول کنند.

اگر حقوق دریافتی ضامن کم باشد، به یک ضامن راضی نمی‌شوند و اعلام می‌کنند بسته به درآمد ضامن‌هایی که توسط فرد متقاضی معرفی می‌شود، باید چندین ضامن به بانک معرفی شود.

سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان در حالی است که برخی از شعب بانک‌های دولتی و خصوصی به‌راحتی آب‌خوردن به کارمندانشان مبالغ بالای تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

یک ضامن عادی و یک سفته هم قبول است!

شکایت متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج نسبت به سنگ‌اندازی جدید بانک‌ها یعنی پرشدن ظرفیتشان برای ثبت‌نام وام در سایت را از سوی رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی پیگیر شدیم.

امیرحسین بانکی‌پورفرد به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «ظرفیت برخی بانک‌ها برای ثبت‌نام وام ازدواج در سایت ممکن است پر شده باشد؛ ولی متقاضیان باید پس از گذشت چندهفته و یا اواخر ماه به‌طور مجدد وارد سایت شوند تا ظرفیت خالی شود و فرد متقاضی بتواند ثبت‌نام کند.»

او تصریح می‌کند: «نمی‌توان به‌طورکلی گفت بانک‌ها وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند بلکه ممکن است در برخی هفته‌ها ظرفیت ثبت‌نام برخی بانک‌ها پر شده باشد.»

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: «برای دریافت وام ازدواج متقاضیان باید یک ضامن عادی و یک سفته داشته باشند و به‌هیچ‌عنوان شرط داشتن ضامن کارمند رسمی و کسبه برای پرداخت وام ازدواج ملاک نیست. اگر متقاضیان دریافت وام ازدواج به شعب بانکی مراجعه کرده و بانک‌ها به آن‌ها اعلام کردند که باید این شروط را داشته باشند می‌توانند به اداره بازرسی واقع در خیابان 22 بهمن مراجع کرده و شکایت خود را مطرح کنند تا رسیدگی شود.»

بانک‌ها زیر بار ضوابط نمی‌روند!

در شرایطی که بهارستان‌نشین‌ها و بانک مرکزی با صراحت اعلام می‌کنند که بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج هستند؛ اما متقاضیان در عمل برای دریافت این وام به بن‌بست می‌خورند.

بیستم خردادماه بود که بانک مرکزی با ابلاغ بسته نظارتی و اعتباری به بانک‌های کشور تا بیستم شهریور ۱۴۰۲ مهلت داد نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه ابلاغی بانک مرکزی اقدام کنند؛ همچنین بانک‌ها موظف شدند حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج، تعیین شعبه را انجام دهند و پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات را به حساب متقاضیان واریز کنند.

براساس این ابلاغیه، بانک‌ها به‌هیچ‌وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارند.

خط‌ونشان‌کشیدن‌های بانک مرکزی برای بانک‌ها درحالی است که شعب بانکی همچنان سلیقه‌ای عمل می‌کنند و برای پرداخت وام ازدواج ضوابط و مقررات خودشان را عملیاتی می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 + 5 =