جنگ اول به از صلح آخر!

مهم‌ترین رکن و عنصر اصلی رسانه، خبرنگار است. خبرنگار است که می‌تواند رسانه خود را به یک رسانه درجه‌یک و حرفه‌ای و تأثیرگذار در اصفهان تبدیل کرده و در فضای عمومی نقش ایفا و جریان‌سازی کند.

تاریخ انتشار: 13:20 - سه شنبه 1402/05/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
جنگ اول به از صلح آخر!

به گزارش اصفهان زیبا؛ این یک واقعیت است: رسانه‌های اصفهان به‌هیچ‌وجه رشددهنده و پیش‌برنده نیستند. بر این موضوع هم تأکید می‌کنم؛ چراکه مهم‌ترین رکن و عنصر اصلی رسانه، خبرنگار است.

خبرنگار است که می‌تواند رسانه خود را به یک رسانه درجه‌یک و حرفه‌ای و تأثیرگذار در اصفهان تبدیل کرده و در فضای عمومی نقش ایفا و جریان‌سازی کند و چالش به‌وجود آورد و حتی مشکلی از مشکلات شهر را حل کند؛ مسئله اساسی اما این است که در حال حاضر در اصفهان خبرنگار تخصصی کم داریم، خبرنگاری که در یک حوزه، مهارت ویژه داشته باشد و بتواند در آن قلم‌فرسایی کند.

در شرایط کنونی بسیاری از خبرنگاران در حوزه‌های مختلف و با رسانه‌های متعدد به‌طور هم‌زمان فعالیت می‌کنند؛ برای همین هم است که ما در فضای عمومی رسانه‌ای تعداد زیادی خبرنگار را می‌بینیم که در جلسه‌های مختلف شرکت می‌کنند؛ اما تخصصی درزمینه خاص ندارند.

البته برخی از خبرنگاران نیز واقعا تلاش می‌کنند تا بتوانند خود را متبحر کنند و مهارت ویژه به‌دست آورند؛ اما فضای رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که به آن‌ها اجازه رشد و پیشرفت نمی‌دهد و فضا را به‌سمتی می‌برد که خبرنگاران به‌ناچار در حوزه‌هایی کار کنند که اصلا در آن مهارت و تجربه ندارند.

از سوی دیگر، تکثر رسانه‌ها نیز بلای جان آن‌هاست؛ همین هم شده است که شما این روزها رسانه‌هایی را می‌بینید که تنها با دوسه نفر اداره می‌شوند و البته که از حمایت‌های ارشاد نیز برخوردار هستند.

در شهر و استانی که صنایع زیادی فعالیت می‌کنند و تمکن مالی هم دارند، حمایت این صنایع از رسانه‌ها نیز زیاد است و همین هم سبب شده رسانه‌ها به‌سمت رپرتاژ و آگهی‌گرفتن حرکت و به آن بسنده کنند؛ چراکه معمولا زیست این رسانه‌ها منوط به حمایت است؛ به همین علت هم چندان نمی‌توانند فضای حرفه‌ای را به‌وجود آورند.

البته در این میان، برخی از رسانه‌ها در اصفهان مولد هستند و تولید محتوایی دارند که از ارزش رسانه‌ای برخوردارند؛ مثل خبرگزاری‌های استانی همچون ایسنا، ایرنا، تسنیم و… .

از سوی دیگر، ایمنا و اصفهان‌زیبا نیز در شهر فعالیت می‌کنند که کارشان حرفه‌ای است و می‌تواند این رویه ادامه‌دار باشد. اما برخی از رسانه‌ها صرفا هستند برای اینکه بتوانند اخبار روابط‌عمومی‌ها را بازنشر کنند و این‌گونه بتوانند به زیست خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، برخی از خبرنگاران حرفه‌ای نیز در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و در آینده نیز می‌توانند دایره فعالیتشان را گسترده‌تر هم بکنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − 2 =