گذر از کوچه خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان:

غلبه حاشیه بر متن!

ای که در کوچه معشوقه ما می‌گُذَری بر حذر باش که سر می‌شکند دیوارش

تاریخ انتشار: 13:22 - پنجشنبه 1402/09/30
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
غلبه حاشیه بر متن!

به گزارش اصفهان زیبا؛ ازآنجاکه مطبوعات نقش مهمی در رشد و ارتقای فرهنگی، سياسی و اجتماعی ملت‌ها و نظارت، نقد و بهبود عملکرد حاكمان دارند، در جهت کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی که خود متضمن تقویت نقش مطبوعات و رسانه‌های کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع‌رسانی کشور هستند، «خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان» به‌عنوان مؤسسه‌ای فرهنگی، صنفی، غيردولتی و غیرتجاری و مستقل، از میان متصدیان مطبوعات و رسانه‌های استانی دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان نشریات سراسری، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تشکیل شد.

اولین‌خانه مطبوعات کشور

تأسیس خانه مطبوعات خبر خوشی برای خبرنگاران و رسانه‌ها بود؛ درست زمانی که نیاز به حمایت داشتند و چه خوب است خانه گرمی باشد که در آن از مزایا و امکانات صنفی برخوردار باشند و تا حدی نیازهای آنان برطرف شود.

در همین راستا خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان به‌عنوان اولین‌خانه مطبوعات کشور در 1373 تأسیس می‌شود. یکی از مؤسسان این خانه آقای منصور گلناری است.

هیئت‌مدیره

پس از تأسیس خانه باید اعضای هیئت‌مدیره این خانه انتخاب شوند، اعضایی که دارای لیاقت و تجربه در این عرصه باشند و بتوانند شرح وظایف و اساسنامه خانه مطبوعات را به‌درستی انجام دهند.

این هیئت‌مدیره شامل 9 نفر است که هم‌اکنون مدیرعامل خانه آقای ناصر بهروان، رئیس هیئت‌مدیره خانم زهره قندهاری، دو بازرس آن آقای احمدرضا دهانی و خانم فاطمه شفیعی، خزانه‌دار خانم مریم کربلایی، مدیر روابط‌عمومی آقای احمدرضا منزه و سایر اعضای هیئت‌مدیره آقایان علی صالحی (عضو کنونی شورای شهر)، آقای منصور گلناری و خانم زینب هاشمی هستند.

کمیته‌هایی برای کمک به خبرنگاران

نوبت ایجاد کمیته‌های این خانه می‌رسد، کمیته‌هایی که هرکدام، از خبرنگاران حمایت می‌کند؛ مانند کمیته رفاه، کمیته بانوان و کمیته حقوقی که هر یک در جهت سازمان‌دهی و حمایت از خبرنگاران ایجاد شده است؛ اما می‌توان گفت یکی از کمیته‌های مهم، «کمیته حقوقی» است؛ زیرا خبرنگاران به حمایت حقوقی و قضایی نیاز دارند تا کسی نتواند حریّت قلم آن‌ها را زیر سؤال ببرد.

مسئول این کمیته باید به این امور آشنایی کافی داشته باشد و آقای حسین صادق‌زاده که خود وکیل است، به عنوان مسئول کمیته حقوقی انتخاب شده است؛ اما از خروجی عملکرد آن چندان اطلاع نداریم.

حمایت هلدینگ‌های اقتصادی از خانه مطبوعات…

خانه مطبوعات به‌عنوان یک مؤسسه غیردولتی مشغول به کار است و ازطرفی، برای ادامه کار نیازمند تأمین مالی یا کمک‌های غیرمالی است؛ پس باید حمایتی خارج از خانه داشته باشد.

اعضای خانه در دوره کنونی به پرداخت حق عضویت نیاز ندارند و خانه مطبوعات اصفهان با حمایت ارگان‌ها و شرکت‌های صنعتی اصفهان، یعنی شرکت‌های فولادمبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه و آبفا و شهرداری اصفهان این نیاز را تأمین کرده است.

اما نکته مهم که می‌توان اظهار کرد، این است که صنایع نام برده شده جزو شرکت‌هایی هستند که آلودگی صنعتی زیادی برای شهر اصفهان تولید می‌کنند و این پرسش پیش می‌آید که حمایت‌ها و هدایای آن‌ها به خبرنگاران آیا موجب نمی‌شود که قلم‌ها به نقد نپردازند و این صنایع از خبرنگاران در امان باشند؟

جالب‌تر اینکه پالایشگاه اصفهان هدیه روز خبرنگار را که مربوط به 17 مرداد است، اکنون با گذشت چندین ماه از روز خبرنگار و هم‌زمان با فصل سرد و شروع آلودگی‌ها پرداخت می‌کند!

مشکل مسکن خبرنگاران

خانم زینب هاشمی، عضو هیئت‌مدیره این خانه، درباره طرح مسکن برای خبرنگاران می‌گوید: «زمانی که آقای گلناری مدیر این خانه بود، طرح مسکن برای خبرنگاران مطرح شد و به من گفتند “خانه مطبوعات که هیچ، فرهنگ و ارشاد هم هیچ، بابای ارشاد هم نمی‌تواند کمک کند تا خبرنگاران ما صاحب مسکن شوند” و من که طرح‌هایی قابل‌ارائه داشتم، با برخوردی که شد، دور آن را خط کشیدم.»

اما خانم زهره قندهاری، رئیس هیئت‌مدیره، درباره همین موضوع می‌گوید: «در آینده دو موضوع و دغدغه خبرنگاران را در دستورکار قرار می‌دهیم که یکی از آن‌ها، مسکن است و دیگری، تعاونی مصرف برای خبرنگاران و اعضای خانه. خوشبختانه بسترهای مسکن خبرنگاران آماده ‌شده است. اعضا را ثبت‌نام کردیم. بیش از 70 نفر برای مسکن ثبت‌نام کردند که ان‌شاءالله با کمک شهرداری و سازمان مسکن و حتی بخش خصوصی این کار باید صورت بگیرد.»

میزان پایبندی به اساسنامه خانه مطبوعات

خانم زهره قندهاری، رئیس هیئت‌مدیره بیان می‌کند: «ما همیشه به قوانین و اساسنامه پایبند بودیم. تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، مصوبه می‌گیریم و بدون مصوبه کاری انجام نمی‌دهیم؛ البته ممکن است موردی بدون مصوبه هم انجام شده باشد، ولی آن را به‌منزله خطا حساب نمی‌کنیم و به‌مثابه اقتضای پیشروی کار حساب می‌کنیم. اساسنامه مشکلاتی دارد که ان‌شاءالله باید اصلاح شود.»

اما خانم زینب هاشمی، عضو دیگر هیئت‌مدیره می‌گوید: «به نظر من این اساسنامه به‌درستی اجرا نشده است و کارهایی که بدون مصوبه انجام‌شده یا نقض اساسنامه بوده، هم در زمان مدیریت آقای گلناری و هم در زمان مدیریت آقای بهروان، متعدد است.»

برنامه‌های اخیر خانه مطبوعات

حمایت‌های مالی همیشه جواب‌گو نیست و برگزاری مراسم و برنامه‌هایی به‌منظور ارتقای روحیه خبرنگاران و ایجاد انگیزه برای آنان لازم است و خانه مطبوعات احتیاج دارد برای مناسبت‌ها و رویدادهای مهم برنامه داشته باشد.

خانه در یک سال اخیر توانسته است جشن‌های مختلفی به مناسبت‌های گوناگون برگزار کند. تجلیل از خبرنگاران در روز خبرنگار، برگزاری جشنواره مطبوعات، برگزاری مراسم افطاری در ماه مبارک رمضان با همکاری شهرداری منطقه 7 اصفهان و برگزاری مسابقات ورزشی و رایانه‌ای، برخی از برنامه‌های انجام‌شده این خانه در یک سال اخیر است.

در بخش آموزش هم کارهای خوبی صورت گرفته است؛ ازجمله برگزاری دوره آموزش تکمیلی خبرنگاری بعد از سال‌ها تأخیر و برگزاری دوره ایندیزاین. ولی از دید ما این برنامه‌ها چندان شاخص و ویژه نیست و انتظارها از خانه مطبوعات اصفهان با سابقه و پشتوانه‌هایی که دارد، فراتر از این‌هاست.

هر خبرنگار در سطح شهر باید به‌عنوان یک مطالبه‌گر و خُبره سیاست و فرهنگ شناخته شود؛ درحالی‌که فضای مطالبه‌گری از جایگاه رسانه‌های رسمی خارج و به رسانه‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است؛ با وجود این، رسانه‌های رسمی به پرچم‌داری خانه مطبوعات، تنها به نفی و انکار این جمع مطالبه‌گر پرداخته‌اند و به حرفه‌ای‌شدن آن‌ها نیز کمکی نکرده‌اند.

فرق «خانه مطبوعات» با «مجتمع فرهنگی‌مطبوعاتی»

خیلی از افراد، مجتمع فرهنگی‌مطبوعاتی اصفهان را با خانه مطبوعات اشتباه می‌گیرند؛ این در صورتی است که مجتمع مطبوعاتی یک ساختمان با تعدادی واحد پارتیشن‌بندی شده است که از طرف شهرداری اصفهان تدارک دیده شده و برخی رسانه‌های شهر در آن ساکن هستند؛ ولی خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است که از بین اهالی رسانه و خبر عضوگیری می‌کند و کارکرد فلسفی متفاوتی دارد و نباید به همان امور مجتمع مطبوعاتی خود را مشغول کند؛ البته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، انجمن عکاسان، انجمن مدیران روزنامه‌های ایران و تشکل‌های دیگر نیز داریم؛ اما اعتبار خانه مطبوعات از آن‌ها بالاتر است.

حقوق اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات چقدر است؟

در جواب این پرسش باید گفت که اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل خانه از سوی خانه مطبوعات حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ فعالیت آن‌ها داوطلبانه است و هیچ‌کدام از اعضا برتری بر دیگری ندارند و اگر سازمان‌ها و ابرسازمان‌ها به این خانه کمک نکنند، نمی‌تواند مسیر خود را به‌درستی ادامه دهد.

مشکل اساسی که همه خبرنگاران فعلا دارند، بیمه آن‌ها و دریافت حقوق و دستمزد اندک آن‌هاست؛ درحالی‌که خبرنگاری از مشاغل سخت و تخصصی در دنیا محسوب می‌شود و کسی که تفکر جامعه را هدایت می‌کند و برای ارتقای جامعه قلم می‌زند، نباید مشکل معیشت داشته باشد.

مشکلات معیشتی باعث ریزش نیرو و کوچ عده زیادی از خبرنگاران از شغل خود شده است؛ حتی بعضی از خبرنگاران پیش‌کسوت ما هم دچار مشکل مالی هستند.

حمایت از زوج‌های خبرنگار

ازدواج خبرنگاران و تشکیل خانواده از دغدغه‌های دیگر است. کسانی که عضو خانه مطبوعات هستند و خانه را حمایت‌کننده‌ای در برابر مشکلات می‌بینند، با این پرسش مواجه می‌شوند که درزمینه ازدواج هم کاری انجام شده است؟ آری، صورت گرفته است؛ اما نه مستقیما از طرف خانه.

خانم قندهاری، رئیس هیئت‌مدیره می‌گوید: «خانه مطبوعات درزمینه ازدواج خبرنگاران کاری انجام نداده است؛ ولی زوج‌هایی که هر دو خبرنگار هستند، به استانداری معرفی می‌شوند و کمک‌های مالی و معنوی دریافت می‌کنند. تاکنون دو زوج داشتیم که از طرف استانداری حمایت شدند.»

ماجرای استعفای آقای گلناری مدیر سابق این خانه

آقای منصور گلناری از پیش‌کسوتان و چهره‌های ماندگار رسانه اصفهان است که بیش از دو دهه مدیر خانه مطبوعات بوده و برای تأسیس، نگهداری و ارتقای جایگاه آن خون‌دل‌های فراوان خورده است؛ اما استعفای آقای گلناری به دلیل بیماری قلبی و توصیه پزشک صورت گرفت. آقای گلناری اعلام کرد: «هرچند در کنار دوستان کمک می‌کنم، افراد برای مدیرعاملی داوطلب شوند.»

در این میان تنها چهار نفر داوطلب و کاندیدا شدند؛ از همین عده نیز برخی به هیئت‌مدیره برنامه ارائه ندادند. درنهایت با رأی‌گیری، آقای ناصر بهروان به جای آقای گلناری نشست که موجب ناراحتی و ترک جلسه از سوی یکی از کاندیداها (عضو هیئت‌مدیره) شد.

حاشیه‌ها ادامه داشت؛ تا آنکه پس از چندی، آقای منصور گلناری پیام مهمی برای اعضای خانه نوشت که خلاصه آن را ذکر می‌کنیم:

«زمانی که با همیاری مرحوم گلشنی، آقایان مجیدی‌نژاد، رضایی، راعی، هادی، جعفری، دهانی و… خانه را تأسیس کردیم، بنایمان بر اتحاد و همدلی و یکرنگی بود تا بتوانیم وضعیت بهتری برای اعضا فراهم کنیم؛ آن موقع هم اختلاف‌سلیقه وجود داشت؛ اما در کنارش حفظ حرمت، احترام و ادب حرف اول را می‌زد. در طول ۲۲ سال اقدامات بسیاری انجام شد و کارهای زیادی هم بر زمین ماند؛ اما هیچ‌گاه حرمتی شکسته نشد و آبرویی بر زمین نریخت.
گاهی شیشه‌های خانه از بلندی صدای ما می‌لرزید؛ اما هیچ‌گاه نگذاشتیم دل اعضایی که چشم به عمل ما داشتند، بلرزد… .
مشکل اصلی خانه در این دوره، غلبه حاشیه بر متن بود؛ البته تلاش‌هایی برای رفع این معضل انجام شد؛ ولی نتیجه‌بخش نبود.
در این دوره از همان ابتدا یک استعفا، حاشیه‌ها را کلید زد و با سیر صعودی ادامه یافت. هر بار هر اقدامی شد (مثل جشنواره) آن‌قدر حاشیه‌ها جلوه‌گری کرد که هیچ‌کس طعم شیرین اقدام را نچشید… .
اشتباه دیگر برخی از اعضای محترم این بود که به جای نقد عملکرد، رو به تخریب شخصیت آوردند که نه منطقی است و نه شرعی… .
…ای‌کاش جناب بهروان سریع‌تر و بیشتر به طرح و تشریح اقدامات و پاسخ به انتقادها می‌پرداختند. ای‌کاش برخی همکاران در استفاده از واژه‌ها تأمل بیشتری می‌کردند! ای‌کاش همه ما مسئولیت اقدامات و قصورهای خود را شجاعانه و صادقانه می‌پذیرفتیم! ای‌کاش… .»

هزینه اضافی؟!

در اولین سال فعالیت هیئت‌مدیره اخیر قرار بود مستندی از تاریخچه خانه مطبوعات اصفهان اکران شود که البته اکران نشد.

خانم زینب هاشمی معتقد است: «این مستند درواقع تکرار کتاب “آیین آینه‌دار” است که در تجلیل از آقای گلناری نوشته و در این کتاب تاریخچه خانه مطبوعات نیز بیان شده است؛ پس ساخت این فیلم به نظر می‌رسد هزینه اضافی است. قرار بر این بود که هزینه آن را هم فولادمبارکه پرداخت کند؛ اما هیچ‌وقت به‌طور رسمی به دلیل کرونا اکران نشد. این پول می‌توانست در روز خبرنگار برای خبرنگاران هدیه‌ای باشد تا فیلمی که کتاب آن موجود است.»

اما آقای گلناری در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «این مستند کاملا عمومی است و به تاریخچه و تاریخ شفاهی خانه مطبوعات می‌پردازد و ارتباطی با بنده ندارد. در این مستند که فولادمبارکه تهیه کرده از ده‌دوازده نفر مصاحبه گرفته‌ شده است؛ من فقط یک نفر از مصاحبه‌شونده‌ها هستم.»

72 نفر جا ماندند

هدیه روز خبرنگار ارمغانی است دوست‌داشتنی برای خبرنگارها. هرچند ناچیز باشد، دارای ارزش معنوی است.

پرداخت هدیه امسال روز خبرنگار حاشیه‌هایی داشت که اشتباهی غیرعمدی از سوی خانه در ارائه لیست خبرنگاران به استانداری و نبودن نام 72 نفر از خبرنگاران در لیست بود که نشان از نبود نظم است؛ اما رئیس هیئت‌مدیره این خانه از حل‌شدن مشکل این 72 نفر در آینده خبر می‌دهد.

نحوه عضویت در خانه مطبوعات

اهالی رسانه و خبرنگارانی که دوست دارند در خانه مطبوعات عضو شوند، باید ابتدا در «سامانه جامع رسانه‌های کشور» به آدرس e-rasaneh.ir ثبت‌نام کرده و مشخصات خود و مدارک موردنیاز را تکمیل کنند؛ سپس به سایت خانه مطبوعات به نشانی khanehmatbooat.ir مراجعه و درخواست عضویت خود را در این سایت ثبت کنند و منتظر تأیید مدیرمسئول رسانه متبوع خود باشند.

پس‌ازآن مدیر خانه تأیید می‌کند و در آخرین مرحله، اعضای ثبت‌شده برای اداره ارشاد ارسال می‌شود و به تأیید ارشاد می‌رسد؛ آن موقع فرد عضو خانه مطبوعات خواهد بود و می‌تواند از خدمات این خانه بهره ببرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo عرفان گفته :

    خب ابتدا باید دید جواد جلوانی نظرش چیست؟ خانه مطبوعات مدیر خوبی به خود ندیده و تازه می توان گفت بهروان بهترین مدیر همه این سال ها است. هر چند مشکلاتی دارد که البته بخش بزرگی از ان مربوط به چندی از اعضای فلان و چنان همین خانه است. اگر همین چند نفر نبودند خانه هیچ مشکلی نداشت. همان چند نفری که حتی وقتی به مشهد اعزام شدند دهانشان چاک وچفتی نداشت و بی فرهنگی از سر و رویشان عیان بود. به قول احمدی نژاد اگر این چند نفر را حقوقی می دادیم یک جا بنشینند و اظهار نظری نکنند و لال شوند بقیه مسائل حل شدنی است!

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 + نوزده =