آخرین وضعیت شهرک‌های تخصصی استان:

آغاز عملیات اجرایی شهرک پوشاک اصفهان

عملیات اجرایی شهرک پوشاک، کیف و کفش ظرف سه ماه آینده شروع می‌شود. مساحت این شهرک 50 هکتار است و در محور کمشچه و شهید رجایی قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 08:28 - چهارشنبه 1402/05/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آغاز عملیات اجرایی شهرک پوشاک اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان صبح روز گذشته در سالن جلسات این شرکت برگزار شد. در این نشست، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان به مشکلات صنایع کوچک و متوسط اصفهان اشاره کرد و گفت: شهرک‌های صنعتی مشکل تأمین آب، برق و گاز، لجستیک و نیروی انسانی دارند؛ واحدهای صنعتی در تابستان مشکل تأمین برق دارند و در تأمین مواداولیه‌شان با مشکل مواجه می‌شوند؛ ضمن اینکه در بخش لجستیک، انبارها، راه‌ها، حمل‌و‌نقل هوایی، زمینی وتأمین خودرو برای باربری باید رقابتی شود تا تولید هم رقابتی  شود.

رسول سواری اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صنایع دارد و صنایع نیاز به برق دارند؛ در این راستا باید پست‌های برق ایجاد شود؛ همچنین به دلیل مشکل کمبود آب، در شهرک‌های صنعتی برای تأمین آب صنایع از آب‌های خاکستری و از پساب فاضلاب شهرک‌های صنعتی استفاده می‌شود. ما ساخت تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب را برای تأمین آب موردنیاز دنبال می‌کنیم؛ به گونه‌ای که 16 تصفیه‌خانه ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

سواری ادامه داد: صنایع مشکل تأمین نیروی انسانی دارند. متأسفانه نیروی انسانی حرفه‌ای و فنی پرورش نداده‌ایم و بیشتر تمرکز روی تربیت نیروی انسانی در سطح تحصیلات تکمیلی بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان درباره آخرین وضعیت شهرک‌های تخصصی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شهرک تخصصی فراوری موادمعدنی نایین را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ همچنین عملیات اجرایی شهرک پوشاک، کیف و کفش نیز ظرف سه ماه آینده شروع می‌شود. مساحت این شهرک 50 هکتار است و در محور کمشچه و شهید رجایی قرار گرفته است؛ علاوه بر این‌ها راه‌اندازی شهرک صنعتی صنایع دارویی و شهرک فناوری را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: رویکرد مدیریت جدید این است که با وجود برخورداری از رویکرد صنعتی، باید با برنامه و هدفمند جلو برویم و از ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌ها و نواحی کوچک و محلی پرهیز کنیم.

واگذاری کارگاه‌های استیجاری به صنعتگران

سواری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند تا مکانی به آن‌ها اختصاص داده شود تا فعالیتشان را شروع کنند؛ برهمین اساس ما در حال ساخت مجتمع‌های کارگاهی در شهرستان‌های دارای مزیت هستیم تا این مجتمع‌ها را به شکل استیجاری در اختیار افراد قرار دهیم؛ این کارگاه‌ها باید در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شوند.

او اذعان کرد: نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و در شهرک‌های صنعتی اصفهان برای 160 تا 170 هزار نفر اشتغال‌زایی شده
است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان بیان کرد: در گذشته بیشتر در حوزه‌های غذایی و در سطح ساده شرکت‌ها فعالیت می‌کردند؛ ولی در حال حاضر تولیدات واحدهای صنعتی در حوزه‌های مختلف پزشکی، هوافضا و ماشین‌سازی در حال انجام است.

سواری گفت: در زمینه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی انجام شده است؛ ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به شهرک‌های صنعتی باعث شده تا تولیدات نیز به این سمت حرکت کند و از شکل سنتی خارج شده است.

سواری خاطرنشان کرد: ما 80 درصد هزینه آموزش واحدهای صنعتی را پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه کلینیک‌های مشاوره کسب‌وکار راه‌اندازی کرده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف به واحدهای صنعتی مشاوره دهند؛ ضمن اینکه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از واحدهای صنعتی حمایت می‌کنیم؛ همچنین پاویون‌هایی در کشورهای خارجی برای محصولات مزیت‌دار اصفهان راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: مطالعات زیست‌محیطی و توجیه و فنی و اقتصادی برای احداث و توسعه شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شود و ارزیابی زیست‌محیطی برای واحدهای صنعتی او، بهره‌وری چهاربرابری نسبت به متوسط کشوری در زمینه مصرف آب در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان وجود دارد و به ازای مصرف هر لیتر آب در شهرک‌های صنعتی کشور برای حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده اما در شهرک‌های صنعتی استان به ازای هر لیتر آب برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده در حالی‌که در بخش صنایع بزرگ به ازای مصرف یک لیتر آب برای ۱۵ نفر و در بخش کشاورزی برای یک نفر اشتغالزایی شده است.

سواری عنوان کرد: یکی از اقدامات اصلی ما در شرکت شهرک‌ها فعال‌سازی واحدهای راکد است؛ علاوه بر این برای رونق صادرات صنایع نیز شرکت‌های مدیریت صادرات راه‌اندازی می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته 101 میلیون دلار از سوی شهرک‌های صنعتی صادرات داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان بیان کرد: هر واحد صنعتی پسماند دارد؛ ما محل‌هایی را برای پسماند شناسایی و به عنوان محل پسماند معرفی کردیم تا در آینده نزدیک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان پسماندها را تفکیک کنیم.

او اذعان کرد: برای سامان‌دادن صنایع آلاینده انتقال این صنایع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 1 =