در مسیر تربیت اقتصادی چگونه باید کودکان‌ونوجوانان را با سرمایه‌گذاری آشنا کرد؟

بایدها و نبایدهای آموزش سرمایه‌گذاری

یکی از پرسش‌های پرتکرار والدین این است که چگونه برای کودکم سرمایه‌گذاری کنم و تا چه میزان لازم است به او این آموزش را بدهم؟

تاریخ انتشار: 09:24 - چهارشنبه 1402/11/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بایدها و نبایدهای آموزش سرمایه‌گذاری

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از پرسش‌های پرتکرار والدین این است که چگونه برای کودکم سرمایه‌گذاری کنم و تا چه میزان لازم است به او این آموزش را بدهم؟

در پاسخ می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری یکی از موضوع‌های جذابی است که برای آینده کودکان مؤثر است و در شرایط تورم‌زا می‌تواند کمک‌کننده باشد. اینکه در چه بازارهایی امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد، موضوع جدیدی نیست؛ اما اینکه می‌توان به کودکان هم آموزش داد، موضوع جدیدتری است و سن کودک در میزان فهم او بسیار مؤثر است.

برای این اقدام کافی است شما به تقسیم‌بندی زیر توجه کنید:

کودکان زیر شش سال

اگر فرزند زیر شش سال دارید، می‌توانید پول خود را در هر یک از بازارهای مالی که در خصوص آن‌ها شناخت دارید، سرمایه‌گذاری کنید. لازم نیست کودکتان از این موضوع مطلع باشد؛ به‌طورمثال، می‌توان در بازارهایی چون طلا، مسکن، بورس، صندوق‌ درآمد ثابت، صندوق طلا، صندوق سهامی، بیمه یا حساب‌های مدت‌دار سرمایه‌گذاری کرد که بسته به میزان ریسک‌پذیری شما، تصمیم‌گیری متفاوت است.

کودکان شش تا نه سال

وقتی کودک شما از شش‌هفت‌سالگی عبور می‌کند، می‌توانید کم‌کم وارد آموزش‌دادن به او شوید؛ اما قرار نیست به‌طور مستقیم این کار صورت گیرد. مفهوم صبر پیش‌نیاز موضوع سرمایه‌گذاری است و یکی از مقدمات آموزش شما این است که صبوربودن برای به‌نتیجه‌رسیدن را با او تمرین کنید. برای این کار بازی‌های متنوعی وجود دارد؛ اما یکی از بهترین تمرین‌ها، کاشت گیاه است.

پس ‌از اینکه مفهوم صبر را حسابی با او تمرین کردید، مفهوم ارزش پول را برایش بگویید؛ اینکه هر پولی ارزشی دارد و ما باید تلاش کنیم ارزش آن را حفظ کنیم. نیازی نیست به مشکلات اشاره کنید و با تأسف بگویید که ارزش پول ما در حال کم‌شدن است. قرار نیست کودکان در این سن با مشکلات روبه‌رو شوند؛ بلکه کافی است بگویید سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول و به این معناست که قرار است پول خود را جایی قرار دهیم که نه‌تنها با پول ما کار بشود، بلکه ارزش آن نیز حفظ و زیاد شود.

تفاوت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را در این اندازه برایش توضیح دهید که پس‌انداز یعنی پول خود را جمع و در موقعی خرج کنیم که یک وسیله با آن بخریم؛ اما سرمایه‌گذاری یعنی جایی خرج کنیم که دوباره قابل‌فروش و استفاده باشد؛ مانند خرید یک خانه.

امروزه به‌دلیل اینکه بچه‌ها از زبان خانواده‌ها این اسامی را می‌شنوند، با این کلمات بیگانه نیستند؛ اما اطلاع زیادی هم از آن ندارند و نهایتا اسم بورس را می‌برند و بیان می‌کنند که برخی از اقوام با سرمایه‌گذاری در بورس ضرر کرده‌اند! اما دقیقا نمی‌دانند سود و ضرر چیست و بورس چه می‌کند.

در این سن نیازی به اطلاعات دقیق نیست؛ اما اگر احساس می‌کنید درک آن را دارد، می‌توانید به‌طور خلاصه مفهوم برخی بازارهای مالی مانند بورس، طلا و مسکن را برایش توضیح دهید؛ اما اگر احساس می‌کنید درک آن را ندارد یا فعلا به دانستن آن نیازی ندارد، دست نگه‌ دارید تا بزرگ‌تر شود. اصلا در آموزش مفاهیم مالی عجله نکنید و متناسب با درک فرزند خود تشخیص دهید که به این آموزش نیاز دارد یا خیر.

برای اینکه خودتان برای فرزندتان سرمایه‌گذاری کنید، به‌طور مجدد می‌توانید یکی از بازارهای مالی را که با آن آشنا هستید، انتخاب کنید؛ اما در این سن می‌توانید او را نیز در جریان قرار دهید تا بداند برای پولش چه اتفاقی افتاده است؛ به‌طورمثال، وقتی عیدی‌ها یا پس‌اندازهایش را جمع کردید، برای او طلا یا سکه‌های با گرم کم تهیه کنید و به خودش نشان دهید. به فرزندتان بگویید که فعلا به‌صورت امانت طلا یا سکه خریداری‌شده را پیش خود نگهداری می‌کنید.

10 سال به بالا

بچه‌ها از 10سالگی به بالا درک و فهم بسیار بالاتری دارند و به‌خوبی می‌توانند متوجه بازارها شوند؛ این بار نیز متناسب با درک فرزند خود می‌توانید برخی بازارهای مالی را به او معرفی کنید؛ به‌طورمثال، اگر خودتان حساب بورسی دارید، به‌طور مختصر برای فرزندتان توضیح دهید که بورس چگونه عمل می‌کند؛ مثلا می‌توانید بگویید بورس بازاری است که در آن شرکت‌های مختلف وجود دارد.

ما با خرید سهام آن شرکت‌ها مالک بخشی از شرکت می‌شویم. اگر قیمت سهام بالاتر رفت، سود کرده و اگر پایین‌تر آمد، ضرر می‌کنیم.به آن‌ها بهترین روش سرمایه‌گذاری را معرفی کنید و آن چیزی نیست جز سرمایه‌گذاری در تولید و کسب‌وکار.سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکار و رونق تولید موجب می‌شود پول راکد نباشد، در اقتصاد در گردش باشد و نه‌تنها برگشت سرمایه اتفاق بیفتد، بلکه در کنار آن اشتغال‌زایی، کسب سود و تجربه نیز حاصل شود؛ اما به مهارت و تخصص لازم نیز نیاز است تا به نتیجه برسد.

کودکان را در این سن با خود همراه کنید و نحوه سرمایه‌گذاری‌کردنتان را به آن‌ها نشان دهید. وقتی به سنی رسید که احساس کردید می‌توانید به او اعتماد کنید، پولش را در اختیار خودش بگذارید تا برای آن تصمیم‌گیری کند؛ به‌طورمثال، تصمیم اینکه با پول‌های پس‌انداز یا عیدی‌اش چه‌ کاری انجام دهد، به عهده خودش بگذارید. ممکن است وسیله‌ای را برای خرید در نظر داشته باشد یا به پیشنهادهای شما برای سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی گوش کند.

به‌طورکلی سعی کنید از کنزکردن و جمع‌آوری بدون هدف پول بپرهیزید و در آموزش‌های مالی خود به کودکان، آن‌ها را نیز از این کار منع کنید؛ چراکه در آموزه‌های دین مبین اسلام نیز کنز پول نهی شده و ممکن است برای انسان و به‌خصوص کودکان، احساس طمع به‌همراه داشته باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × پنج =