غلظت خون خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد:

گیاهان رقیق‌کننده خون

امروزه به دلیل سبک زندگی ما؛ وجود آلودگی هوا‌، تغذیه نامناسب‌، عدم تحرک و ژنتیک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است. اما، در این بین غلظت خون، عامل مهمی برای این بیماری است. همچنین لخته شدن خون در رگ‌ها باعث سکته قلبی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:18 - شنبه 1402/05/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گیاهان رقیق‌کننده خون

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه به دلیل سبک زندگی ما؛ وجود آلودگی هوا‌، تغذیه نامناسب‌، عدم تحرک و ژنتیک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است. اما، در این بین غلظت خون، عامل مهمی برای این بیماری است. همچنین لخته شدن خون در رگ‌ها باعث سکته قلبی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

بهتر است بدانید با تغذیه مناسب و ورزش و در کنار آن نوشیدن دمنوش‌ها و ادویه‌های مناسب می‌توان به رقیق کردن خون کمک کرد. حال به توضیح برخی از رقیق‌کننده‌های گیاهی با نظر دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد(واحد شهرضا) و محقق طب سنتی می‌پردازیم:

شوید

 شوید گیاهی شناخته شده در بین مردم است، به‌طوری‌که برای بعضی از دمپخت‌ها کاربرد دارد، اما از برگ‌های باریک آن به عنوان دمنوش هم می‌توان استفاده کرد.

این گیاه حاوی ویتامین آ و ویتامین ث فراوانی است. همچنین دارای ویتامین ب 6، کلسیم، آهن، منیزیم و فولات است.

آنتی‌اکسیدان‌هایی که در دمنوش شوید وجود دارد، باعث پایین آمدن کلسترول خون بالا می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری می‌کند.

به منظور استفاده، برگ تازه یا خشک شده شوید را در ظرف دمنوش خود ریخته، آب‌جوش که به دمای 80 درجه رسیده را به شوید اضافه کرده و 10 دقیقه صبر کنید. بعد از آن می‌توانید دمنوش شوید را میل کنید.

شیرین بیان 

یکی از گیاهان بومی جنوب اروپا‌، مدیترانه‌، روسیه جنوبی و قسمت‌هایی از آسیا، شیرین بیان است. مهمترین قسمت گیاه شیرین بیان که بیشترین فواید را داراست‌، ریشه آن است.

عصاره شیرین بیان خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که برای جلوگیری از استرس قلبی و عروقی در افراد دیابتی استفاده می‌کنند.

ریشه این گیاه دارای فلانوئید گلابریدین است که از عروق در شرایطی که قند بالاست، محافظت می‌کند و از تشکیل پلاک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

عناب

 یکی از میوه‌هایی که درمان موثری برای غلظت خون است و خون را رقیق می‌کند، عناب است. استفاده از دمنوش عناب به میزان دو فنجان در وعده‌ صبح و عصر غلظت خون را پایین می‌آورد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت رقیق‌کنندگی ضد‌التهابی و ضد‌انعقادی دارد. زردچوبه، بیشتر به عنوان یک ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه در بین جامعه ایرانی طرفداران فراوانی دارد.

زنجبیل

زنجبیل، ادویه ضد‌التهابی است که باعث توقف لخته شدن خون می‌شود و به عنوان رقیق‌کننده خون عمل می‌کند. از زنجبیل می‌توان هم به عنوان طعم‌دهنده غذا، هم به عنوان دمنوش استفاده کرد. این ریزوم یا ساقه زیرزمینی با طبع گرمش در زمستان طرفداران فراوانی دارد.

این گیاه، از خانواده زردچوبه و حاوی سالیسیلات است. این ماده، نوعی اسید مخصوص است که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود و این ماده به رقیق کردن خون کمک می‌کند.

دمنوش دارچین

دارچین، خواص بسیار زیادی دارد، به‌طوری‌که دارای ماده موثره کومارین است و برای جلوگیری از غلظت خون می‌توانید این دمنوش را که دارای طبع گرمی است، استفاده کنید. کومارین موجود در دارچین ضد‌انعقاد قوی است.

البته باید دانست که مصرف هر گیاهی به صورت افراطی باعث اثر منفی در بدن می‌شود. بنابراین از هر گیاهی به میزان مناسب استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − پنج =