مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 11:28 - دوشنبه 1402/05/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

انعطاف‌پذیری شناختی

در حالت کلی انعطاف‌پذیری شناختی به توانایی تغییر تفکر یا مجموعه تفکرات برای تطبیق‌پذیری با موقعیت جدید مورد نظر تعریف می‌شود در علوم اعصاب این اصطلاح را گاهی تغییر محور توجه، انتقال شناختی، انعطاف‌پذیری ذهنی، تغییر تمرکز و سوییچ کردن بین کارهای مختلف نیز می‌نامند.

شاید مفیدترین روش برای توضیح انعطاف‌پذیری شناختی استفاده از مثال‌های شهودی‌تر است.

فرض کنید که انعطاف‌پذیری شناختی را به منزله تغییر کانال‌های تلویزیونی در نظر بگیریم. در این مثال، کانال‌های تلویزیون مانند جریان فکری و مفاهیم ذهنی و تلویزیون نیز به مثابه مغز انسان است.

حال اگر نتوانیم کانال‌های تلویزیونی عنوان را تغییر دهید و روی یک کانال خاص به اصطلاح گیر کنید، باید بگوییم که سطح انعطاف‌پذیری شناختی بسیار پایینی دارید، در این صورت نمی‌توانید جریان فکری یا طرز تفکرتان را تغییر دهید و آموخته‌های خود را به روز کنید.

با وجود این اگر ریموتی داشته باشید و بتوانید به راحتی کانال‌های تلویزیون را خیلی سریع عوض کنید، می‌توانیم بگوییم که از نظر ذهنی انعطاف‌پذیری شناختی بالایی دارد.

انعطاف‌پذیری شناختی از این جهت مفید است که به افراد کمک می‌کند تا با سناریوها و داده‌های جدیدی از قبیل مسافرت به مکان‌های جدید، مواجهه با مطالبات غیرمنتظره در محل کار، تغییر ناگهانی برنامه در آخرین دقایق و غیره خودشان را تطبیق دهند.

به‌طور کلی تعاریف فنی و ظریف بسیاری انعطاف‌پذیری شناختی وجود دارد، اما این مهارت به بیان ساده‌تر اینگونه تعریف می‌شود: توانایی تغییر تفکر فرد برای سازگار کردن خود با محرک‌های جدید.

ارتباط سن با انعطاف‌پذیری شناختی

به‌طور کلی این طور تصور می‌شود که بزرگسالان 25 ساله و همچنین افراد مسن‌تر بیشترین میزان انعطاف‌پذیری شناختی را دارند، به عبارت دیگر مغز انسان تا اواسط دهه 20 از عمرش به طور کامل گسترش می‌یابد، اما در طول این طول این مدت ظرفیت انعطاف شناختی او به حد کمال نمی‌رسد به همین دلیل سطح انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان خردسال نیز به خاطر رشد محدود قشر مغزی آنها به میزان قابل توجهی پایین است.

این طور تصور می‌شود که به دنبال اوج رشد مغزی افراد در اواسط دهه بیستم زندگی انعطاف‌پذیری شناختی می‌تواند برای مدت طولانی خفظ شود یا حتی بهبود یابد، در حالی که سطح انعطاف‌پذیری شناختی و اختلال در سیستم عصبی افراد در فاصله بین میانسالی تا پیری کاهش می‌یابد.

به طور کلی میزان انعطاف‌پذیری شناختی افراد سالمند با احتمال بالاتری نسبت به افراد جوان‌تر با مبانسالان کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت حفظ انعطاف‌پذیری شناختی

انعطاف‌پذیری شناختی برای انتقال سریع بین افکار مختلف و توجه به موضوعات متفاوت به صورت همزمان بسیار مهم است.

کسانی که سطح انعطاف‌پذیری شناختی در آنها بسیار پایین است، قادر نیستند که از یک مفهوم به مفهوم دیگری در ذهن خود سوییچ کنند و اغلب در قطاری از افکار ثابت گیر می‌کنند یا فقط می‌توانند روی یک موضوع تمرکز کنند.

راهکار مفیدی برای رهایی از چنین وضعیتی، این است که بتوانید به سرعت جهت تفکر خود را بین مفاهیم مختلف به اصطلاح شیفت دهید و دیدگاه خود را برای جایگزین کردن اطلاعات جدید تغییر دهید.

انعطاف‌پذیری شناختی فراتر از تکامل فرهنگی و حتی تکامل بیولوژیکی ذهن به افراد کمک می‌کند تا برای سازگاری با اطلاعات جدید سیستم باورها و تفکرات قدیمی خود را به روز کنند.

پرسش مسابقه:

انعطاف‌پذیری شناختی چیست؟

1-‌ توانایی تغییر تفکر فرد برای سازگار کردن خود با محرک‌های جدید.

2-‌ توانایی تغییر تفکر یا مجموعه تفکرات برای تطبیق‌پذیری با موقعیت جدید

3-‌ مواجهه با مطالبات غیرمنتظره جدید

4-‌ همه موارد

نام برنده مسابقه  

محمدعلی ضیایی

نحوه  نحوه دریافت جوایز

برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌

(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 3 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 1 =