روز مادر چگونه روز مادر شد؟

خیلی قدیم‌ها، یعنی در ایام باستان، می‌گویند در ایران مراسم روز مادر بوده و این‌طوری بوده: «سپندارمذگان یا اسفندگان یکی از جشن‌های ایران باستان است که در پنجم اسفند برگزار می‌شد و جشن روز زن و زمین بوده است… سپندارمذ فرشته و ایزدبانوی اسفند است.

تاریخ انتشار: 13:32 - یکشنبه 1401/10/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
روز مادر چگونه روز مادر شد؟

سپندارمذ در عالم مینوی، نشانه مهر و بردباری اهورامزداست و روی زمین، فرشته موکل بر زمین پاک و زن درستکار است… در این روز مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی کرده و به جشن و سرور می‌پرداختند…  در این روز بانوان لباس‌های نو پوشیده و مادر ها از فرزندهای خود هدایایی دریافت می‌کردند.» از قرن‌ها پیش و در دوران معاصر، در ایران از این جشن باستانی خبری نبود، تا اینکه در دوره پهلوی دوم این‌طوری شد: «در ۲۵ آذر ۱۳۱۹ انجمن حمایت مادران و نوزادان به پشتیبانی پهلوی اول تشکیل شد.

بیست سال پس از شکل‌گیری این بنیاد در سال ۱۳۳۹، اعضای انجمن از محمدرضا پهلوی درخواست می‌کنند که تاریخ تأسیس انجمن، به‌عنوان روز مادر گرامی داشته شود و ۲۵ آذر به عنوان روز مادر در تقویم کشور ثبت می‌شود.

از آن پس، روز ۲۵ آذر روز بزرگداشت مادران ایران با اجرای آیین‌های گوناگون در سراسر کشور جشن گرفته شد.» این مناسبت تقویمی برای روز مادر فقط از سوی حکومت پهلوی و آن هم خیلی نمادین جشن گرفته می‌شد و جشن مردم نبود.

تا اینکه انقلاب اسلامی از راه رسید و امام خمینی (ره) یک روز مشعلی روشن کردند برای جشن و شادمانی و سپاسگزاری ایرانیان از مادر و همسر. ایشان در یک سخنرانی در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ فرمودند: «اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با‏‎ ‎سعادت فاطمه زهرا (س) است.

زنی که افتخار خاندان وحی ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ و چون‏‎ ‎‏خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد. زنی که فضایل او هم تراز فضایل بی‌نهایت‏‎ ‎‏پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود.

زنی که هرکسی با هر بینش درباره او‏‎ ‎‏گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده ـ احادیثی که از خاندان وحی رسیده به‏‎ ‎‏اندازه فهم مستمعان بوده ـ دریا را در کوزه‌ای نتوان گنجاند، و دیگران هرچه گفته‌اند به‏‎ ‎‏مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او.»

همین کافی بود تا روز مادر، روز مادر شود و در ایران جشن ملی شود.‏ (خبرگزاری فارس) حالا ببینیم روز مادر در آلمان و استرالیا چگونه است؟

 

آلمان

در دهه ۱۹۲۰ آلمان کمترین میزان زادو ولد در اروپا را داشت و روند آن نیز شیب رو به پایین داشت. در آن زمان دلیل این مشکل به کار زنان در بیرون از منزل نسبت داده شد.

در آن دوران راهی که به نظر گروه‌های صاحب نفوذ در جامعه (سیاست‌مداران چپ و راست، زنان کلیسا و گروه‌های فمینیست) رسید، این بود که باید از مادران قدردانی شود. اما بر سر چگونگی آن به توافق نمی‌رسیدند.

تمامی گروه‌ها به این نتیجه رسیدند که مادر بودن را در جامعه باارزش کنند و ارزش‌های مادری را در میان مردم رواج دهند. در سال ۱۹۲۳ در راستای این هدف همگی با (پذیریش به اتفاق آرا) هم به این نتیجه رسیدند که روزی به نام روز مادر (به آلمانی: Muttertag) را گرامی بدارند.

تعطیلی در روز مادر نیز از آمریکا و نروژ گرفته شد.

 

استرالیا

در استرالیا، روز مادر در دومین یکشنبه ماه مه جشن گرفته می‌شود؛ ولی یک تعطیلی عمومی نیست. در این کشور، سنت دادن هدیه به مادران در روز مادر اولین بار در سال ۱۹۲۴، توسط خانم «جانت هیدن» که ساکن سیدنی بود، شروع شد.

خانم هیدن در ملاقاتی که از یک بیمارستان در نویینتون داشت، بیمارانی را دید که همگی مادرانی بسیار تنها و فراموش‌شده بودند؛ او برای اینکه آن‌ها را خوشحال کند، سعی کرد که از سوی بچه‌های مدرسه‌های اطراف و مراکز تجاری محلی، نیروی پشتیبانی جمع‌آوری کند تا کمک مالی کافی برای دادن هدیه به تمام آن مادران تنها، فراهم شود.

سال به سال میزان کمک جمع‌آوری‌شده توسط مراکز تجاری محلی و حتی شهردار بیشتر شد تا جایی که امروزه، در روز مادر هدیه دادن به مادران بسیار معمول شده است.

مردم استرالیا، معمولا صبحانه را برای مادر خود به رخت خواب می‌آورند و به طور سنتی در روز مادر به مادرشان گل داودی را که ویژه فصل پاییز است هدیه می‌دهند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × سه =