هشدار شدید پکن به اتحادیه اروپا درباره تحریم شرکت‌های چینی

وزیر خارجه چین هشدار داد که هرگونه تحریم شرکتهای چینی توسط اتحادیه اروپا با واکنش قاطع پکن مواجه خواهد شد.

تاریخ انتشار: 15:11 - چهارشنبه 1402/02/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هشدار شدید پکن به اتحادیه اروپا درباره تحریم شرکت‌های چینی

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از خبرگزاری فارس، وزیر خارجه چین شب گذشته به اظهارات «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره حمایت ادعایی پکن از مسکو در جنگ علیه اوکراین واکنش نشان داد.

«کین گانگ» هشدار داد که هرگونه تحریم شرکتهای چینی به بهانه نقش ادعایی آنها در کمک تسلیحاتی به روسیه با پاسخ شدید پکن مواجه خواهد شد.

بائربوک روز گذشته در یک نشست خبری مشترک با همتای چینی خود گفته بود، چین باید مطمئن شود که شرکتهای این کشور هیچ سلاح یا کالای دو منظوره که می‌تواند در ساخت سلاح مورد استفاده قرار بگیرد به روسیه تحویل ندهند.

وزیر خارجه آلمان که کشورش کمکهای تسلیحاتی زیادی به اوکراین ارسال کرده همچنین گفت: بی‌طرفی به معنای جانبداری از متجاوز است و به همین دلیل، اصل راهنمای ما این است که روشن کنیم در کنار قربانی هستیم.

وزیر خارجه چین در همین نشست خبری به خبرنگاران گفت: درباره کالاهای دو منظوره ما طبق قوانین و ضوابط عمل می‌کنیم؛ نهادهای چین و روسیه مراودات و روابط تجاری عادی دارند که تحت تاثیر هیچ چیزی نباید قرار بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد، «ما قاطعانه با برخی از کشورهای خاص، که از قوانین خود برای اعمال صلاحیت قضایی و تحریم‌های یکجانبه علیه سایر کشورها از جمله چین استفاده می‌کنند، مخالفیم. اگر این اتفاق بیافتد، چین به شیوه لازم واکنش نشان خواهد داد..»

هشدار وزیر خارجه چین پس از آن مطرح می‌شود که کمیسیون اروپا اخیرا 8 نهاد و شرکت چینی را در پیش نویس بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا در ارتباط با جنگ اوکراین اضافه کرده است. اتحادیه اروپا مدعی است که این شرکتها که شش مورد از آنها آنها در هنگ کنگ مستقر هستند تحریم کالاهای دوجانبه از جمله تحریم مربوط به «ریز تراشه‌ها» علیه روسیه را نقض کرده‌اند.

پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به اتهام‌زنی‌ها درباره کمک این کشور به روسیه در جنگ اوکراین، به اتحادیه اروپا هشدار داده بود  اگر تحریم‌هایی علیه شرکت‌های چینی به این بهانه اعمال شود، چین برای حفاظت از منافعش اقدام قاطع انجام خواهد داد.

اتهامات اروپا به پکن درحالیست که این کشور اخیرا طرح 12 ماده‌ای برای حل و فصل بحران اوکراین ارائه کرده است. کشورهای غربی به بهانه های مختلف این طرح را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − دوازده =