روز آخر نمایشگاه «فن‌نما» در غرفه «اصفهان‌زیبا» چه گذشت؟

مهمانان روز آخر

نمایشگاه سه‌روزه فن‌نما روز گذشته به کار خود پایان داد. در آخرین زمان برگزاری این  نمایشگاه، مدیران با ورود به غرفه اصفهان‌زیبا در راستای تقویت و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این ‌دست سخنانی مطرح کردند. روایت آن‌ها در این گزارش آمده است.

تاریخ انتشار: 08:44 - پنجشنبه 1402/07/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مهمانان روز آخر

به گزارش اصفهان زیبا؛ نمایشگاه سه‌روزه فن‌نما روز گذشته به کار خود پایان داد. در آخرین زمان برگزاری این  نمایشگاه، مدیران با ورود به غرفه اصفهان‌زیبا در راستای تقویت و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این ‌دست سخنانی مطرح کردند. روایت آن‌ها در این گزارش آمده است.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیته بازرگانی و فضای کسب و کار کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام: اقدام خوب شهرداری اصفهان برای برگزاری نمایشگاه فن‌نما

در سال‌های خیلی دور مدیریت‌های شهری و به‌طور خاص شهرداری‌ها و سیستم‌های اجرایی، کمتر به‌عنوان دستور کار اصلی به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌رفتند.

در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های کلی کشور، تأکید رهبر معظم انقلاب، نام‌گذاری‌های سالانه و قوانین حمایتی تصویب‌شده در مجلس و حمایت‌های دولت، توجه بیشتری به فعالیت‌های دانش‌بنیان شده است؛ به‌طوری‌که برای اولین بار شهرداری با برگزاری چنین نمایشگاهی اقدام به نمایش فعالیت‌های دانش‌بنیان خود کرده و طی این نمایشگاه نیازمندی‌های خود را اعلام و از توان شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه می‌کند که این اقدام بسیار خوبی است.

ما در قانون حداکثر توان تولید داخل در مجلس دهم را مصوب کردیم. این قانون بود؛ اما به‌درستی اجرا نمی‌شود. باید سامانه‌ای در پی این قانون شکل بگیرد که دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی مثل شهرداری و حتی شرکت‌های بزرگ نیازمندی‌های خود را عرضه کنند؛ همچنین شرکت‌ها، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیز توانمندی خود را اعلام کنند.

این سامانه در قالب توان ایران وجود دارد و اگر شرکتی بخواهد محصولی را وارد کند، باید ابتدا از این سامانه استعلام بگیرد و اگر نیست، باید اقدام به خرید خارجی کند. در این نمایشگاه اکنون چند شرکت به هم وصل شدند؛ ازجمله اینکه پالایشگاه نفت سپاهان برای تولید روغن اتوبوس اعلام موافقت کرد.

سید محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان: رشد تولید و مهار تورم با شرکت‌های دانش‌بنیان

قرارگرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در جوار واحدهای تولیدی و رفع نیاز این واحدها با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند.

برگزاری نمایشگاه فن‌نما یکی از مصوبات جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی بود که شهرداری مجری آن شد. نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت همواره یکی از ضعف‌هاست. به دلیل همین عدم‌ارتباط، گاهی شاهد تولیداتی ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که نیاز هیچ واحد تولیدی و صنعت نبوده و با حجمی از ایده‌های نابی مواجه بودیم که تنها با اتصال به حوزه صنعت شکل مصرف‌گرایی پیدا می‌کرد.

ارتباط نخبگان علمی پس از فارغ‌التحصیلی با صنعت یک ضعف است. باید این اتصال از زمان تحصیل انجام شود. امروز دانشگاه‌ها به سمتی رفته‌اند که دانشجو را از همان زمان تحصیل با صنعت ارتباط می‌دهند و این اتفاق نوین مبارکی در استان اصفهان است و جای تشکر دارد.

از نمایشگاه فن‌نما بازدید کردم و از اقدامات انجام‌شده خوشحال شدم؛ اما این نمایشگاه با نواقصی نیز همراه است که امیدواریم طی سال‌های آینده رفع شود. باید برپایی نمایشگاه فن‌نما از سه روز به یک هفته تبدیل می‌شد. چنین نمایشگاه‌هایی باید بارها در سال برگزار شود.

برپایی چنین نمایشگاه‌هایی موجب رشد تولید و رشد اقتصادی و کار بسیار بزرگی است. پویایی و نشاط بین جوانان در نمایشگاه دیده شد. همین که یک واحد تولیدی به سراغشان می‌آید و اعلام نیاز می‌کند و آن‌ها را به فکر فرومی‌برد و ذهنشان را درگیر می‌کند، کار خیلی خوبی است و امیدوارم تداوم داشته باشد.

حمایت از واحدهای تولیدی و پیگیری موضوعات و مشکلات قضایی و مسائل اجرایی مربوط به واحدهای تولیدی باید در دستور کار قرار گیرد که رفع آن، از وظایف اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا یکی از مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی برگزاری نمایشگاهی برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

شرکت‌های دانش‌بنیان تنها منحصر به شهرک علمی‌تحقیقاتی نیست. این شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی سطح استان نیز وجود دارد و امیدوارم با استفاده از علم آن‌ها شاهد رشد و شکوفایی در جامعه باشیم.

گاهی روزنامه اصفهان‌زیبا را از طریق ایتا و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی مطالعه می‌کنم. اینکه اخبار استان را به سمع و نظر مردم می‌رسانید باارزش است. اگر بتوانید اخبار صحیح و روایت اول را به سمع و نظر شهروندان برسانید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان: توجه به استارت‌آپ‌ها اصفهان را شهر زندگی خواهد کرد

آینده استان اصفهان بر مبنای «گردشگری» و «استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان» خواهد بود و تنها در سایه توجه به این شرکت‌ها می‌توان اصفهان را به شهر زندگی مبدل کرد.

اکنون 27درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اصفهان شغل ندارند که در کشور جمعیت آن‌ها به 15درصد می‌رسد و این تفاوت نشان می‌دهد که ما نیروی دانش‌بنیان و نیروی فارغ‌التحصیل تولید می‌کنیم و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

تنها از این راه می‌توان مانع مهاجرت افراد تحصیل‌کرده از کشور شد؛ در غیر این صورت شهر دچار مشکل می‌شود. نباید سرمایه‌ها و منابع انسانی تحصیل‌کرده را به این راحتی از دست بدهیم.

به‌منظور حفظ افراد تحصیل‌کرده، گروه دانش‌بنیان تأسیس شد که بیشترین فعالیت را طی چندماه اخیر، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی داشته است. بسیاری از شرکت‌ها باید فرصت صادرات و کار تجاری را داشته باشند و اتاق بازرگانی باید روی بخش بازرگانی دانش‌بنیان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های فن‌نما با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایده بسیار خوبی است که باید تقویت شود. یکی از مشکلات این نمایشگاه این بود که از سیاست‌گذاری تا اجرای آن، ‌یک‌ماه‌ونیم طول کشید؛ هرچند تسریع در عملکرد را باید پیشه خود بسازیم و لازم است از روز پایان همین نمایشگاه سیاست‌گذاری برای نمایشگاه بعدی را شروع کنیم و همه شرکت‌های دانش‌بنیان در آن حاضر باشند.

برگزاری سالانه چنین نمایشگاه‌هایی یک ضرورت و ایجاد فضای امن برای استارت‌آپ‌ها یک الزام است. کمیسیون دانش‌بنیان برای نخستین بار در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد که در حوزه‌های مختلف، اعم از هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری و کارهای ویژه‌ای تاکنون صورت گرفته است.

یکی از موضوعاتی که برای اتاق خیلی مهم است، ایجاد امید و ایمان برای نسل آینده است و خیلی روی این موضوع تأکید داریم.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: اصفهان باید در برگزاری نمایشگاه علم و فناوری مرجع باشد

نمایشگاه فن‌نما نسبت به اینکه اولین بار است در اصفهان برگزار شده بسیار خوب است؛ به‌خصوص از لحاظ چینش. این نمایشگاه توانسته است اکوسیستم علم و فناوری اصفهان را درگیر کند. در این نمایشگاه شاهد اقدامات دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شهرک‌ها هستیم. رویدادهای خوبی در نمایشگاه وجود داشت که در نمایشگاه‌های دیگر کمتر دیده شده است.

عدم‌تعریف نمایشگاه‌ها قطعه مغفول حوزه علم و فناوری است. در آمایش سرزمین می‌گویم که اصفهان باید در حوزه علم و فناوری پیشرفت کند که یکی از لوازم آن، برگزاری نمایشگاه است و اصفهان باید در برگزاری نمایشگاه علم و فناوری مرجع باشد. برگزار نمایشگاه فن‌نما شروع خوبی است که باید توسعه یابد و تعمیق آن مدنظر قرار گیرد و در حد ملی برگزار شود.

درگام بعدی این نمایشگاه به صورت بین‌المللی برپا شود. شهر و مدیریت شهری اصفهان در بسیاری از جنبه‌ها سطح بالاتری نسبت به بقیه شهرها در کشور دارد. با این حال جای کار بسیار است. اشتیاق‌های زیادی از سوی شرکت‌های وابسته به شهرداری با شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده + چهار =