اهمیت اشتغال‌زایی شرکت‌های دانش‌بنیان:

ضرورت افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد

مزیت اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری است؛ این شرکت‌های می‌توانند سهم بازار خودشان را داشته باشند بااین‌حال اختصاص تسهیلات مالی به این شرکت‌ها نیز برای تقویت بنیه مالی‌شان اهمیت دارد.

تاریخ انتشار: 08:52 - شنبه 1402/07/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ضرورت افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد

به گزارش اصفهان زیبا؛ عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ادعایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اصفهان می‌تواند به قطب دانش‌بنیان کشور تبدیل شود؛ حدود 10 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کل کشور در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و روی صادرات محصولات دانش‌بنیان از اصفهان نیز تأکید می‌شود. برای تحقق این اهداف باید بستری برای نمایش ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.

مصطفی نباتی نژاد در حاشیه نمایشگاه «فن‌نما» در گفت‌وگو با اصفهان زیبا تصریح کرد: با توجه به بالا بودن سهم بیکاری اقشار تحصیل‌کرده، نیاز به فعالیت دانش‌بنیان‌ها در جامعه نیز احساس می‌شود؛ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای این قشر اشتغال‌زایی کنند. با توجه به دستاوردهایی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند برای اقتصاد شهر و همچنین اشتغال‌زایی در شهر اصفهان داشته باشند، ضرورت برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان احساس شد.

نباتی نژاد خاطرنشان کرد: حمایت مناسبی در بودجه امسال برای برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت؛ رقمی را مدیریت شهری و رقمی را سایر نهادها در بودجه در نظر گرفتند (البته رقم پیشنهادی که از سوی سایر نهادها اعلام شد قابل‌مقایسه با رقمی که از سوی مدیریت شهری در نظرگرفته شده نیست) و حالا شاهد ثمره این اقدامات برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری «فن نما» در اصفهان است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: نمایشگاه فن‌نما فقط مختص اصفهان نیست؛ بلکه مختص شهر، استان و کشور است و این نیاز وجود دارد که سایر دستگاه‌ها و نهادها چه دانشگاه و چه صنایع بزرگ جدی‌تر به موضوع نگاه کنند.

نباتی نژاد عنوان کرد: نمایشگاه نوآوری و فناوری (فن نما) نمایشگاهی است که در ادامه مسیر سایر نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه کیتکس و نمایشگاه فناوری تبریز شکل گرفته و آغاز به کار کرده است؛ در سال 2017 شاهد برگزاری نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری در شهر اصفهان بودیم؛ ولی سال‌ها این نمایشگاه در اصفهان برگزار نشد تا امسال که به‌طور مجدد این نمایشگاه با عنوان «فن نما» در اصفهان احیا شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در اصفهان به فراموشی سپرده نشود و موردحمایت قرار بگیرند؛ درعین‌حال این نمایشگاه‌ها در اصفهان بتوانند پایدار باشند؛ چون نمایشگاه فناوری و نوآوری جزو نمایشگاه‌هایی است که موردحمایت شرکت نمایشگاه‌های اصفهان قرار دارد.

نباتی‌نژاد اذعان کرد: از مجموع 30 رویداد نمایشگاهی که توسط شرکت نمایشگاه‌های اصفهان برگزار می‌شود، تعداد اندکی از نمایشگاه‌ها حمایتی هستند و سایر نمایشگاه‌ها بیشتر با استقبال کسب‌وکارها پیش می‌رود. در نمایشگاه نوآوری و فناوری (فن‌نما) 50 درصد شرکت‌های نوپا خودشان حضور داشتند و 50 درصد شرکت‌های نوپا و استارتاپی نیز تحت حمایت شهرداری اصفهان قرار دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که سهم اقتصاد دانش‌بنیان را در تولید ناخالص داخلی شهر اصفهان افزایش دهیم تا میزان اشتغال‌زایی افزایش یابد، امیدواریم روزی فرا برسد که از هر جوان شاغلی سؤال کنیم کجا مشغول فعالیت است؟ به ما اعلام کند که در شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کند، نه در مشاغل صنعتی که منجر به آلایندگی می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: حامیان مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یعنی وی‌سی‌ها (شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) در اصفهان قوی نیستند در مقابل شرایط تسهیلات دهی به این شرکت‌ها نیز مناسب نیست، تسهیلات دهی تابع وضعیت اقتصاد کلان هست؛ طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد کشیده شدن ترمز تسهیلات هستیم این اقدام منجر به رکود شرکت‌ها می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: مزیت اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری است؛ این شرکت‌های می‌توانند سهم بازار خودشان را داشته باشند بااین‌حال اختصاص تسهیلات مالی به این شرکت‌ها نیز برای تقویت بنیه مالی‌شان اهمیت دارد.

او خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش دانش‌بنیان‌ها هنوز جای کار وجود دارد؛ بسیاری از اصناف سهم بازارشان را از دست داده‌اند و ما باید بررسی کنیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا بازار فروش این صنوف احیا شود.

نباتی نژاد اذعان کرد: سهم بازار ایران در عرصه صادرات نسبت به سهم بازار سایر کشورها کاهش یافته است؛ این مشکلات نیاز به واکاوی جدی دارد تا مشکلات کسب‌وکارها چه در حوزه دانش‌بنیان و چه در سایر بخش‌ها برطرف شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − نوزده =