فن‌نما، یک مرحله بعد!

ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که خروجی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی است باید مدنظر قرار گیرد و ضوابط، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها با این رویکرد بازنگری شوند تا نتیجه فعالیت‌های علمی به سمت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان سوق پیدا کند.

تاریخ انتشار: 12:51 - دوشنبه 1402/08/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فن‌نما، یک مرحله بعد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان که خروجی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی است باید مدنظر قرار گیرد و ضوابط، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها با این رویکرد بازنگری شوند تا نتیجه فعالیت‌های علمی به سمت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان سوق پیدا کند.

شروع به کار شرکت‌های دانش‌بنیان از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود. برای حرکت در حوزه تولید ملی باید از بستر شرکت‌های داخلی شروع و از طریق هسته‌های فن‌آور مسیر را ادامه داد.

آشنایی دانشجویان بافضای فن‌آور برای ورود به بازار

دانشجویان پس از رویکرد آموزشی در کنار فعالیتشان باید با فضای فن‌آور و تولید آشنا و برای ورود به عرصه تولید، تجارت و بازار آماده شوند. در این راستا دانشگاه ذی‌نفع نمی‌تواند تمام‌کننده این حرکت باشد؛ اما می‌تواند هدایت‌کننده و ناظر باشد.

در کنار دانشگاه باید دستگاه‌های دولتی نیز به‌عنوان پشتیبان در حوزه بازار، تجارت و سرمایه‌گذاری وارد عرصه شوند و افرادی که این حلقه‌ها را به هم متصل می‌کنند در کنار هم قرار بگیرند.

نقش رسانه در تولید و بازنشر این حرکت بسیار مهم است تا نقطه اوج حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای شعار رهبری محقق شود. رسانه در ابتدا فرهنگ‌سازی کرده سپس امیدبخشی را به جامعه تزریق می‌کند.

در این راستا نخبگان کشور که گاهی احساس ناامیدی می‌کنند، از طریق امیدبخشی رسانه‌ها می‌توانند به مباحث کشور امیدوار شوند.

حفظ استقلال و آزادی ایران با فرهنگ‌سازی در زمینه دانش‌بنیان‌ها

فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از دانش‌بنیان‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا این همت جمعی در جامعه شکل بگیرد و این جنبش ملی آغاز شود. اگر ایران می‌خواهد به‌عنوان یک قدرت در حوزه مبادلات سیاسی دنیا قد علم کند و استقلال و آزادی خود را حفظ کند، مسیری جز این راه ندارد. بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند: کشورهای توسعه‌یافته این مسیر را طی کردند.

رسانه‌ها می‌توانند مطالبه‌گران بسیار خوبی از دستگاه‌های متولی این امر برای بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها باشند. شهرداری اصفهان در یک حرکت مؤثر نمایشگاه «فن‌نما» را برپا کرد؛ اما اغلب تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه غرفه داشتند با قوانین کسب‌وکار در کشورهای دانش‌بنیان، بیگانه بودند.

یک شرکت دانش‌بنیان محصول غذایی تولید کرده که بخشی از کمبود ویتامین بدن را رفع کند و سازمان مربوطه باید به حمایت از این شرکت دانش‌بنیان برخیزد تا تولید این محصول غذایی بومی‌سازی شود.

همچنین تبلیغات میدانی ارگان‌های وابسته به دولت می‌تواند محملی برای ارائه چنین محصولاتی باشد. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند در مقایسه با تبلیغات برخی از غول‌های اقتصادی دنیا که بیشتر دلال و واسطه‌گر هستند و پشت سر آن‌ها هم کارناوال پولی و بانکی وجود دارد، رقابت کنند و قطعا مجبور هستند تولید کمی داشته باشند یا از گردونه تولید خارج شوند.

در این میان اقتصاد دانش‌بنیان باید از حالت شعاری خارج شود و یک جنبش ملی شکل بگیرد. امید به حرکت مداومی که چهل سال در راستای استقلال و رشد ادامه داشته است، محقق نخواهد شد؛ مگر اینکه به آن به‌عنوان یک بسته کامل بنگریم و در راستای آن حرکت کنیم.

نمایشگاه‌های دانش‌بنیان باید به سمت تخصصی‌تر شدن پیش روند. جای برخی از المان‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که توانسته‌اند قله‌های تولید را در داخل و خارج بشکنند در شهر اصفهان خالی است. رسانه‌ای که متعلق به شهرداری است، باید در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد.

استفاده از بسترها و اجتماعات شهری در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

اکثرا شرکت‌های دانش‌بنیان از زندگی شخصی خود و سفره خودشان کم گذاشتند و هزینه‌ها را به سمت تولید حرکت دادند. باید ارائه بسته‌های کمکی و حمایتی برای معرفی دانش‌بنیان‌ها در دستور کار قرار گیرد. در این راستا با استفاده از بسترها و اجتماعات شهری می‌توان از این نوآوری‌ها استفاده کرد.

نقش مؤثر شهرداری اصفهان در برگزاری نمایشگاه فن‌نما و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام پروژه‌های شهری مشوقی برای ادامه فعالیت این شرکت‌هاست. بسیارند دانش‌بنیان‌هایی که حرف برای گفتن دارند اما به دلیل کمبود منابع مالی در نطفه خفه می‌شوند.

 مسئولان شهری می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تمام عرصه‌ها استفاده کنند. مدیریت شهری می‌تواند بسترهای لازم را برای ورود دانش‌بنیان‌ها در اقدامات شهری فراهم کند تا آن‌ها با حمایت و قوت بیشتری وارد عرصه شوند.

  • محمدجواد فرهنگ
    محمدجواد فرهنگ

    مشاور ریاست دانشگاه و رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − دو =