سرگرمی پرمغز برای مخاطب کودک

فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی است که هم‌اکنون در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان بر پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:02 - سه شنبه 1402/07/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرگرمی پرمغز برای مخاطب کودک

فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی است که هم‌اکنون در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان بر پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شود.

«کاپیتان» داستان یک پسربچه مبتلا به سرطان را دنبال می‌کند که رؤیای فوتبالیست‌شدن را در سر می‌پروراند. حمزه‌ای، کارگردانی فیلم را به‌خوبی، درست و دقیق انجام داده است. نماها و میزانسن‌ها آنقدر ساده اما در عین حال مطلوب‌اند که با گذشت چنددقیقه از فیلم به‌خوبی مخاطب را وارد فضای فیلم می‌کند.

گذشته از این‌ها، حمزه‌ای به‌خوبی توانسته است دریابد که ساخت اثر برای کودکان باید آن‌قدر با ظرافت انجام گیرد که دنیای کودکان را به‌خوبی درک کند و این در «کاپیتان» تا حد زیادی به وقوع پیوسته است و آن را به فیلمی تبدیل کرده که در همین ابتدای اکران‌ها در جشنواره نظر مخاطبان کودک و نوجوان زیادی را به خود جلب کرده است.

از دیگر نکات مثبت این فیلم، فیلم‌برداری خوب آن است. امین حمزه‌ای، مدیر فیلم‌برداری این فیلم، توانسته نماهایی که مطلوب چنین فیلمی است را رقم بزند؛ یعنی نماهایی بدون تجملات و حرکات بیرون‌زده و نمایشی.

نماها و پلان‌ها بدون هیچ اضافه‌گویی کار خودشان را می‌کنند و در پی عرض‌اندام‌های بی‌مورد نیستند و همین است که فیلم‌برداری فیلم را درست و در جایگاه خود قرار داده است.

طراحی صحنه و لباس این فیلم می‌تواند یکی از پرچالش‌ترین طراحی‌های صحنه و لباس‌ها باشد؛ چراکه فیلم در فضای بیمارستان روایت می‌شود و فضای بیمارستان معمولا خالی از هر جذابیت صحنه‌ای و سینمایی است که طراح صحنه را بسیار محدود می‌کند؛ اما حامد اصلانی به‌خوبی از پس این چالش بر آمده است.

این مطلب در رابطه با طراحی لباس که به عهده ملودی اسماعیلی بوده است هم صدق می‌کند.

در رابطه با بازیگری فیلم با توجه به استفاده از بازیگران چهره، باید بگوییم که بازی‌ها خوب‌اند؛ البته از پانته‌آ پناهی‌ها انتظار بیشتری می‌رفت که بیش از این بدرخشد؛ اما درباره پژمان بازغی معتقدم که یکی از بهترین بازی‌های خود را در این فیلم رقم زده است.

بازغی معمولا بازیگری است که اکثرا در فیلم‌ها پردیالوگ است؛ اما در این فیلم بازغی بیش از آنکه با دیالوگ‌هایش حضور داشته باشد، با حرکات و بازی‌های بدنی و چهره‌ای درخشیده است. در بعضی از پلان‌ها بازغی آن‌قدر خوب بازی کرده که به‌کلی فراموش می‌کنیم داریم فیلم می‌بینیم و همه این‌ها بازی پژمان بازغی است.

از بازیگران چهره که بگذریم، بازیگر نوجوان نقش اصلی و دیگر بازیگران کودک و نوجوان فیلم هم بسیار خوب بازی کرده‌اند که البته این مرهون بازی‌گردانی دقیق کارگردان است.

موسیقی فیلم که به عهده حبیب خزایی‌فر بوده، از دیگر نکات مثبت فیلم است. در همین حد بگویم که موسیقی نیز مانند دیگر بخش‌ها ساده، اما زیبا و درست است. نه زیاده‌روی دارد و نه آن‌قدر شلوغ است که مخاطب دلزده شود.

در نهایت آنچه «کاپیتان» را به یک فیلم خوب تبدیل کرده، دقت نویسنده و کارگردان فیلم در فراهم‌آوردن یک سرگرمی پرمغز برای مخاطب کودک و نوجوان است؛ مخاطبی که در طول این فیلم هم اشک را تجربه می‌کند و هم خندیدن از ته دل و از هردوی این احساسات در تمام فیلم رضایت کامل دارد.

«کاپیتان» به عقیده من نیاز امروز سینمای کودک و نوجوان است که حقیقتا آثار فاخر دهه‌های گذشته در این ژانر را برای ما تداعی می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 4 =