ماجراجویی‌های دوبرادر

در جشنواره کودک و نوجوان امسال سه اثر از کشور روسیه به نمایش در آمد. یکی از این فیلم‌ها «چاک و هوک» به کارگردانی الکساندر کوت است.

تاریخ انتشار: 13:44 - پنجشنبه 1402/07/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ماجراجویی‌های دوبرادر

به گزارش اصفهان زیبا؛ در جشنواره کودک و نوجوان امسال سه اثر از کشور روسیه به نمایش در آمد. یکی از این فیلم‌ها «چاک و هوک» به کارگردانی الکساندر کوت است.

این فیلمساز، که سابقه‌ ساخت پنج فیلم را در کارنامه‌ خود دارد، ماجرای دو برادر دردساز را روایت می‌کند که همراه مادر خود راهی سفر طولانی می‌شوند تا پدرشان را بعد از مدت‌ها ملاقات کنند.

از لحظه‌ ابتدایی فیلم تا انتهای آن و گره‌گشایی، چاک و هوک، هرگز از شیطنت‌های خود دست نمی‌کشند و دوربین به دنبال آن‌ها جابه جا می‌شود تا با دیدن صحنه‌ شلوغ و درهم‌برهم، درونیات، علایق و سایر اطلاعات در رابطه با پسرها و مادرشان برای ما گویاتر شود.

مسئله‌ مهمی که در این فیلم نقش پررنگی ایفا کرده است، جلوه‌های بصری است؛ از حرکت عکس‌ها داخل قاب عکس چوبی گرفته تا زنده شدن اسباب‌بازی‌های پسر بچه، همه و همه نه‌تنها مصنوعی و غیرواقعی به نظر نمی‌رسند، بلکه در پایان و گره‌گشایی نقش ویژه‌ای دارند.

در واقع در انتهای فیلم کارگردان دلیل خود را از این خیال‌پردازی‌ها در قالب پرسشی استفهامی این‌گونه بیان می‌کند: زندگی بدون افسانه چگونه خواهد بود؟ از جمله ویژگی‌های بارز این فیلم، توجه به نحوه‌ پرداختن به ترس‌ها و چالش‌های کودکان در دل کوهستان است.

چالش‌ها هرگز به اندازه‌ای طاقت‌فرسا و بغرنج نیست که چاک و هوک از پس آن‌ها بر نیایند. همچنین برای حل مشکلات و هنگام خطر به هیچ وجه، هیچ یک از شخصیت‌ها، به خشونت متوسل نمی‌شوند.

هر‌چند ریتم فیلم در اواسط ماجرا کمی افت پیدا می‌کند اما به اندازه‌ کافی برای کودکان شادی‌بخش و هیجان‌انگیز است. به علاوه دقت در استفاده از رنگ مسائل گوناگونی را در رابطه با شخصیت‌ها بیان می‌کند.

نشانه‌های برگرفته از داستان‌های کودکانه‌ روسیه نیز به خوبی در پیرنگ فیلم به‌خوبی حس می‌شود. در اصل الهام‌گرفتن از این داستان‌های بومی و نمایش آن‌ها برای کودکانی که در سرزمینی دیگر نمایش داده می‌شوند، نیز از دلایل جذابیت دیگر این فیلم برای کودکان است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 − 4 =