برای تعامل با نوجوانان بینش عالمانه نیاز داریم

برای تعامل با نوجوان، بینشی عالمانه نسبت به نسلی که به علت عدم شناخت ما، برچسب پرچالش بر آن‌ها خورده است، ضروری است. برای عبور از این جهل مرکب و ارتباط با آن‌ها باید مجهز به نگرش و روشی درخور باشیم.

تاریخ انتشار: 12:08 - چهارشنبه 1402/08/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای تعامل با نوجوانان بینش عالمانه نیاز داریم

به گزارش اصفهان زیبا؛ مولا علی(ع) مردم عاقل را کسانی می‌دانند که از مقتضیات زمان خود آگاه باشند و خویشتن را با تحولات صحیح و شایسته آن تطبیق دهند. «مَن عَرفَ الایّام لَم یُغفل عَنِ الاستِعداد»؛ «کسی که اوضاع روزگار خود را می‌شناسد، از آمادگی در مقابل مقتضیات زمان آن غفلت نمی‌ورزد.» در بیان روان‌تر از اتفاق‌های زمانش جا نمی‌خورد.

برای تعامل با نوجوان، بینشی عالمانه نسبت به نسلی که به علت عدم شناخت ما، برچسب پرچالش بر آن‌ها خورده است، ضروری است. برای عبور از این جهل مرکب و ارتباط با آن‌ها باید مجهز به نگرش و روشی درخور باشیم. در اعتمادسازی برای تعامل سازنده در جذب مؤثر سه دقیقه طلایی داریم؛ یعنی سرعت جذابیت، ساده‌کردن و مختصر و مفیدگویی.

در ادامه بحث، به این چهار S توجه کنیم:
SHORT، SOON، SIMPLE، SUITE

SHORT: محتوای ارائه‌شده باید کوتاه و مختصر باشد؛ چرا؟ چون بی‌حوصله است و زود خسته می‌شود. به عبارتی دیگر، دچار سرماخوردگی روانی مزمن شده است.

با عباراتی مثل «حال ندارم» متوجه این سرماخوردگی می‌شویم. علت این بی‌حوصلگی او چیست؟ ناشی از دسترسی فراوان او به دنیای پر از انتخاب است وهمین او را سرگردان می‌کند. سختی کار او اینجاست.

در مدیریت انتخاب، جوان امروز را منصفانه با نسل خودمان در گذشته مقایسه کنیم. ما انتخاب‌های محدود داشتیم و گاهی حتی یک انتخاب پیش‌رویمان بود؛ اما نسل امروز با جهش تکنولوژی و تغییرات سریع در انتخاب‌های متعدد سردرگم شده است.

SUITE : جوان امروز جذابیت ظاهر و دکور و ویترین به شدت برایش اهمیت دارد؛ چه در مواجهه با محتوا و چه در رویارویی با شخصِ تأثیرگذاری مثل مربی تربیتی. هرچند اصالت با محتواست، ولی در وهله نخست او ظاهر محتوا (نحوه و روش عرضه‌شدن) و ظاهر ارائه‌کننده محتوا را در نظر می‌گیرد.

جذابیت برای او مهم است؛ چون رقبای جذاب دوروبر او کم نیستند؛ همان‌ها که با ظاهری جذاب برای بچه‌های ما دلبری کردند؛ درحالی‌که درونشان پوچ و بی‌محتوا بود و فقط سفره‌آرایی موفقی داشتند.

SOON :در کنار جذابیت سرعت عمل بالایی در انتقال مفهوم یا مدیریت ارتباط با نوجوان داشته باشیم. مطلوب مؤثر برای او این است که سریع به سراغ اصل مطلب برویم وجذاب‌ترین قسمت داستان را همان ابتدای کار نمایه کنیم.

SIMPLE :یعنی ساده‌کردن. این نسل حوصله رمزگشایی مسائل پیچیده و مغلق را ندارد. نقطه شروع را ساده کنیم برای نسلی که فانتزی شده و خلاقیت می‌خواهد.

به تعبیری دیگر، نسل جدید مثل پلتفرمی شده است که متأسفانه اخیرا با اعمال فیلترینگ، بدون حضور آنتی‌تزها (والدین و مربیان دلسوز)، فعالیت بیشتری می‌کند.

نوجوانی که تجربه زیستی حداقل و بسیار کمی دارد، تجربه عینی و عملی ندارد  وخاطره‌ای برای خود نساخته است، طبیعتا تعلق و دلبستگی کمتری هم برایش مفروض است. نسل رسانه است و انتهای خاطراتش اجرای چالش برای دریافت لایک و دیده شدن.

به بیان روشن‌تر، نوجوانمان تبدیل شده است به همان (اینستا) سریع، متنوع، پرکامنت و پر رقابت یک‌دقیقه‌ای.

ضرورت آگاهی از زمان حاضر

در ادامه فرمایش مولا علی(ع)به ضرورت آگاهی از زمانه خویش را تلنگری دیدم برای کوششی مجدانه در فراگیری و تحصیل اسلوب ارتباط و انتقال مفاهیم ومحتوا با نوجوان.

چه بسیار مربیان و والدینی که محتوای پر مایه از دین و دانش در دست دارند، ولی به اندازه کافی آمادگی و اطلاع لازم از اوضاع زمان خویش ندارند و در آن غور نکرده‌اند؛ در مقابل، بسیارند سودجویانی که اطلاعات کافی از عصر وزمان خود دارند و مفاهیمی پوچ را با سرعت و جذابیت تزریق می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × یک =