گفت‌وگوی منطقی با فرزندان درباره فضای مجازی

رسانه‌های اجتماعی در کنار مزایا و محاسنی که دارند، ممکن است پیامدهایی را برای افراد مختلف، به‌خصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان به دنبال داشته باشند که والدین می‌توانند با آگاه‌سازی، تأثیر این معایب را کاهش دهند.

تاریخ انتشار: 11:45 - پنجشنبه 1402/09/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گفت‌وگوی منطقی با فرزندان درباره فضای مجازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ رسانه‌های اجتماعی در کنار مزایا و محاسنی که دارند، ممکن است پیامدهایی را برای افراد مختلف، به‌خصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان به دنبال داشته باشند که والدین می‌توانند با آگاه‌سازی، تأثیر این معایب را کاهش دهند.

اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات و فرصت‌های ارتباطی است که ضمن مفیدبودن می‌تواند برای سلامت ذهن نیز خطرهایی ایجاد کند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به‌طور مثبت یا منفی بر سلامت روان تأثیرگذار باشند؛ بنابراین گفت‌وگوهای منظم درباره استفاده مطلوب از رسانه‌های اجتماعی مهم است.

نیاز ضروری امروز است که کودکان با فضای مجازی آشنا شوند. این فضا دارای مزایا و مخاطره‌هایی است که نیاز است والدین فرزندان را در خصوص آن آگاه کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از بروز مشکل، درباره برنامه‌های موجود در فضای مجازی با فرزندان گفت‌وگو کنیم.

جوانان اغلب زودتر از ما در معرض پلتفرم‌های جدید قرار می‌گیرند؛ این بدان معنی است که شما ممکن است از پلتفرمی که فرزندتان استفاده می‌کند، آگاه نباشید؛ بنابراین سعی کنید با او صحبت کنید.

استفاده مناسب از رسانه‌های اجتماعی را ترویج دهید. درحالی‌که نگرانی‌های منطقی درباره رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، در مواردی می‌تواند کاربردی باشد.

با گفت‌وگوهای باز در خصوص رسانه‌های اجتماعی، مزایا و خطرهای آن‌ها، می‌توانید استفاده مثبت از رسانه‌های اجتماعی را ترویج دهید. فرزندان شما پابه‌پای اینترنت در حال تکامل و رشد هستند؛ بنابراین مهم است که بدانید دستورالعمل رفتار درست با فرزند در طول زمان تغییر می‌کند.

ممکن است روشی که برای آگاه‌کردن کوچک‌ترین فرزند شما مفید است، برای بزرگ‌ترین فرزندتان مفید نباشد.

شش نکته دست‌اول برای آغاز گفت‌وگو با فرزندان درباره رسانه‌های اجتماعی

تُن صدا را تنظیم کن!

صحبت و سخن خود را آرام و بی‌طرف شروع کنید. هنگام بحث درباره استفاده از رسانه‌های اجتماعی از فریادزدن یا استفاده از زبان احساسی خودداری کنید.

اتخاذ یک رویکرد بدون قضاوت هنگام صحبت درباره رسانه‌های اجتماعی با فرزندتان می‌تواند به ایجاد روابط باز و قابل‌اعتماد کمک کند.

قبل از اینکه بگی، بپرس

از فرزندتان بپرسید که از چه برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی استفاده می‌کند. بگذارید نحوه کارکرد آن‌ها را به شما یاد دهد تا متوجه دلیل جذابیت برنامه‌ها برای فرزندتان شوید.

مثال بزن

درباره نحوه استفاده سالم از رسانه‌های اجتماعی با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که می‌تواند با هر پرسش یا نگرانی به سراغ شما بیاید.

صادق‌ و شفاف‌بودن به آن‌ها کمک می‌کند در لحظه‌های جدی به شما اعتماد کنند.

آرام باش

اگر متوجه شدید که فرزندتان از سایتی به‌طور نامناسب استفاده می‌کند یا رفتاری انجام می‌دهد که شما آن را تأیید نمی‌کنید، آرام باشید.

مهم است که بیشتر بشنوید و او را برای گفت‌وگوهای بعدی نیز تشویق کنید.

رفتار آنلاین مثبت و منفی را توصیف کنید

خوب است که با دیگران به‌صورت آنلاین به‌خوبی صحبت کنید؛ همان‌طوری که در دنیای واقعی صحبت می‌کنید. طبق سن فرزندتان، او را درباره خطرهای سایبری و ارسال پیام‌های نامناسب مطلع کنید.

در خصوص چگونگی تشخیص این رفتار منفی آنلاین صحبت کنید و به او بیاموزید اگر نشانه‌هایی مشاهده کرد، چه‌کاری انجام دهد.

 از اهمیت حریم خصوصی هم بگو

به فرزندتان اطلاع دهید که آنچه در اینترنت پست می‌شود، دائمی است؛ سپس تنظیم‌های حریم خصوصی پلتفرم را مرور کنید تا مطمئن شوید اطلاعات و فعالیت آن‌ها ایمن است.

به او بگویید که فقط باید با افرادی که در زندگی واقعی می‌شناسد، ارتباط برقرار و با آن‌ها صحبت کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo زهرا گفته :

    نکات ریز و دقیقی اشاره شده ، عالی تر از عالی

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + چهار =