فعالان این صنعت از مشکلات تولید و صادرات می‌گویند:

سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان سنگ اصفهان

به‌زعم عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ ایران، صادرات سنگ زیر یک‌درصد است! این صادرات محدود برای کشوری که مزیت‌های بسیاری در صنعت سنگ دارد، جای تأسف دارد؛ به‌ویژه اینکه اصفهان استانی است که همواره در صنعت سنگ سرآمد بوده و لقب قطب صنعت سنگ را یدک می‌کشد.

تاریخ انتشار: 09:20 - یکشنبه 1402/09/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان سنگ اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ صادرات، مؤلفه‌ای تأثیرگذار بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولیدی صنعت سنگ اصفهان است؛ درواقع با شکل‌گیری تقاضای بین‌المللی می‌توان ظرفیت‌های بدون استفاده و راکد در این بخش را به‌کار گرفت و نقدینگی را در واحدهای تولیدی سنگ اصفهان به جریان انداخت؛ بااین‌حال موانع ریزودرشتی که پیش پای تولید و صادرات قرار گرفته است، مانع بهره‌گیری از قابلیت‌های صنعت سنگ می‌شود.

به‌زعم عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ ایران، صادرات سنگ زیر یک‌درصد است! این صادرات محدود برای کشوری که مزیت‌های بسیاری در صنعت سنگ دارد، جای تأسف دارد؛ به‌ویژه اینکه اصفهان استانی است که همواره در صنعت سنگ سرآمد بوده و لقب قطب صنعت سنگ را یدک می‌کشد.

فعالان بخش خصوصی اصفهان بارها در اظهاراتشان اعلام کرده‌اند که صادرات به یک برنامه منسجم و باثبات و هماهنگ با دیگر بخش‌های اقتصاد کشور نیاز دارد.

نمی‌توان به‌صورت جزیره‌ای برای صنعت سنگ برنامه‌ریزی کرد؛ یعنی نمی‌توان یک برنامه منفرد و جدا از کلیت اقتصاد کشور و بی‌ارتباط با ساختار کلی برای این بخش در نظر گرفت و دولت و مجلس موظف هستند برای اتخاذ تصمیم‌های مهم، تشکل‌های صنفی را طرف مشورت خود قرار دهند و به توصیه‌های تشکل‌ها با دقت توجه کنند.

ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، بی‌توجهی کامل به توصیه‌های تشکل‌های تخصصی و انجام اموری است که تشکل‌ها مخالفت صریح و مستدل خود را با آن‌ها اعلام کرده‌اند؛ ضمن اینکه تصمیم‌های خلق‌الساعه و سلیقه‌ای نیز نتیجه‌ای جز اختلال در برنامه صادرات صنعت سنگ نخواهد داشت.

عراقی‌ها سنگ اصفهان را ارزان می‌خرند!

عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ ایران به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «مشکلات زیادی برای صادرات سنگ داریم. اولین و مهم‌ترین مشکل ما تحریم‌هاست. چون ما نمی‌توانیم به‌طورمستقیم بار برای کشورهای اروپایی بفرستیم، سنگ ما به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارسال شده و از این طریق به سایر کشورها صادر می‌شود.»

مهدی امینی تصریح می‌کند: «سنگ ایران غیرمستقیم صادر می‌شود. درواقع باید شرکتی در سایر کشورها داشته باشیم یا بالاخره یک رابط داشته باشیم تا بتوانیم به این واسطه سنگ صادر کنیم. در این‌بین بازگشت ارز حاصل از صادرات هم دردسرساز شده است. تمام این مشکلات جمع شده و منجر به رکود صنعت سنگ شده است.»

او با بیان اینکه صادرات سنگ کمتر از یک درصد است، خاطرنشان می‌کند: «فروش سنگ به عراقی‌ها صادرات محسوب نمی‌شود؛ چون عراقی‌ها سنگ را با ارزان‌ترین و پایین‌ترین قیمت از ما خریداری می‌کنند و در همین کشور خودمان به ریال پول را پرداخت می‌کنند؛ بااین‌حال سنگ اصفهان به ترکیه فرستاده می‌شود و از این کشور با برند دیگری صادر می‌شود.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ ایران  اذعان می‌کند: «کل تولید معادن و کارخانه‌های ما به زیر 5درصد می‌رسد و صادرات چندانی نداریم؛ این در حالی است که ترکیه ۴۸درصد صادرات دارد. مشکلات حمل‌ونقل، تعرفه و گمرک را داریم؛ ضمن اینکه قوانین لحظه‌ای تغییر می‌کنند و گاهی در مواقعی بلاتکلیف می‌مانیم.»

او ادامه می‌دهد: «مشتری به ما مراجعه می‌کند و درخواست دارد که 30درصد پیش‌ پرداخت کند و سنگ خریداری کند؛ ولی ما نمی‌توانیم مبلغ مشخصی اعلام کنیم؛ چون قیمت‌ها به خاطر افزایش هزینه‌ها مدام تغییر می‌کند.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن سنگ ایران خاطرنشان می‌کند: «فعالیت واسطه و دلال‌ها نیز منجر به افزایش هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود. در کمال تأسف به خاطر این افزایش هزینه‌ها مشکلات ما پیچیده‌تر شده است و درنتیجه تولیدات ما رقابتی نمی‌شود. نه‌تنها هیچ مشوقی به ما داده نمی‌شود، بلکه هر بار عوارض وضع می‌کنند و تعرفه را افزایش می‌دهند.»

امینی بیان می‌کند: «نمایشگاه صنعت سنگ در شأن اصفهان نیست. این نمایشگاه خیلی ضعیف برگزار شده است؛ تا جایی که تولیدکننده‌ها هیچ‌کدام رغبتی نداشتند در نمایشگاه شرکت کنند.»

برخی تولیدکنندگان با لابی‌گری وام می‌گیرند!

«تولید سنگ‌های ساختمانی در مقایسه با سال گذشته ۶۰درصد کاهش یافته است. کاشی و سرامیک بیشتر جایگزین شده است؛ چون استفاده از کاشی و سرامیک ارزان‌تر تمام می‌شود و از سوی دیگر رکود بخش ساخت‌وساز نیز مزید بر علت شده و تولید سنگ را کاهش داده است»؛ این را یکی از تولیدکنندگان سنگ ساختمانی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید.

احمدی بیان می‌کند: «تولیدکنندگان سنگ از چرخه تولید تا توزیع با مشکل مواجه هستند. در تأمین مواد اولیه و تأمین کارگر ساده با مشکل مواجهیم؛ ضمن اینکه دلال‌ها نیز در بحث صادرات ورود کرده‌اند. دلال‌ها اقدام به راه‌اندازی سایت کرده‌اند و در حال انجام بازاریابی هستند.»

او اذعان می‌کند: «حمایتی از تولیدکنندگان سنگ انجام نمی‌شود. مالیات ارزش‌افزوده از کل فروشمان دریافت می‌شود؛ این در حالی است که 9درصد مالیات بر ارزش‌افزوده باید از سود حاصل فروش کسب شود.»

این تولیدکننده سنگ ساختمانی عنوان می‌کند: «هیچ تسهیلاتی به ما پرداخت نمی‌شود. ما برای دریافت تسهیلات اقدام کردیم؛ ولی در کمال تأسف لابی‌گری‌های زیادی انجام می‌شود تا فقط یک‌سری افراد بتوانند از وام استفاده کنند.»

اجاره ماشین‌آلات معدن دوبرابر شد!

افزایش هزینه‌ها حرف مشترک تولیدکنندگان سنگ اصفهان است. یکی از تولیدکنندگان سنگ به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «تحریم‌ها تأثیر زیادی بر فروش ما داشته است؛ چون بازرگانان کشورهای اروپایی به‌صورت مجدد از ما خرید می‌کنند؛ این در حالی است که در گذشته فروش خارجی رونق بیشتری داشت و وضعیت تولیدکنندگان هم مناسب‌تر بود.»

اصغری خاطرنشان می‌کند: «مشکل دیگر در رابطه با تبلیغات است. تبلیغات سنگ خیلی ضعیف است؛ علاوه براین، برای انتقال پول هم با مشکل مواجهیم؛ چون یک سری بانک‌ها تحریم هستند. مسلم است با وجود این موانع، صادرات چنگی به دل نمی‌زند.»

این تولیدکننده سنگ اذعان می‌کند: «نزدیک 70درصد معادن تعطیل شده‌اند؛ ضمن اینکه تورم نیز منجر به کاهش تولید سنگ شده است. افزایش قیمت دلار باعث شده تا هزینه‌های تولید افزایشی شود. ماشین‌آلاتی که استفاده می‌کنیم اگر استیجاری باشند، اجاره‌هایشان دوبرابر شده است؛ علاوه بر این معادنی که ماشین‌آلات دارند نیز به دلیل افزایش قیمت دلار هزینه قطعاتشان افزایش یافته است.»

این تولیدکننده سنگ می‌گوید: «دولت هم حمایتی از معدن‌دار نمی‌کند؛ فقط حقوق دولتی را از ما دریافت می‌کنند. وزارت صمت از سال گذشته قانونی اعمال کرده که براساس این قانون معادن چه فعال یا غیرفعال باشند، باید حقوق دولتی را پرداخت کنند. جالب اینجاست که حقوق دولتی صرف توسعه معادن نیز نمی‌شود و به حساب خزانه واریز می‌شود. منابع طبیعی نیز سنگ‌اندازی‌هایی می‌کند برای فعالیت‌های بهره‌برداری و اکتشاف و این پروسه روند اداری‌اش زمان‌بر است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + یازده =