خطرهای جبران‌ناپذیر در بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ و اماکن تاریخی شهر اصفهان جزو مناطقی هستند که باید مرتب به لحاظ ایمنی رصد شوند و به‌نظر می‌رسد یکی از موضوعات موردبررسی در پدافند غیرعامل شهری، بازار بزرگ اصفهان است تا زیرساخت‌های لازم برای افزایش ایمنی این مکان تاریخی و البته آسیب‌پذیر فراهم شود. شهرداری منطقه 3 اصفهان متصدی امور بازار بزرگ اصفهان است تا میزان ایمنی این بازار تاریخی را افزایش دهد و البته عوامل خطر را در آن برطرف کند.

تاریخ انتشار: 15:18 - جمعه 1401/11/7
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
خطرهای جبران‌ناپذیر در بازار بزرگ اصفهان

سازمان آتش‌نشانی بارها در خصوص خطرات در کمین بازار بزرگ اصفهان تذکر داده است؛ اما به نظر نمی‌رسد این مشکلات وخطرات بازار تاریخی بزرگ اصفهان کم شده باشد. مابین شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه اصفهان طرح مطالعاتی ایمنی بازار در دستور کار قرار گرفته است. بزرگ

جانمایی سه‌نقطه برای آتش‌نشانی

بنا به گفته محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان مقرر شده است که در این طرح تحقیقاتی تهدیدات بازار و طرح پیگیری حریق و حادثه بازار از جمله فرونشست، خطر ریزش، آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی و سایر حوادث احتمالی بازار شناسایی و سناریوهای پیشگیری نیز در آن لحاظ شود؛ همچنین طرح مطالعات ایمنی و حریق بازار در 8 کیلومتر مشخص و کنترل خطر را از میدان امام علی (ع) تا میدان امام(ره) طبق یک استراتژی در دست گرفته و سه‌نقطـه را برای آتش‌نشانی جانمایی کند.

کلاهدوزان در خصوص اقداماتی که باید در این خصوص انجام شود، گفت: طول بازار بزرگ 8.5 کیلومتر است و سال گذشته طبق مصوبه کمیسیون ماده‌۵، سه‌نقطه برای بحث ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی و تملک آن توسط شهرداری به تصویب رسید. او با اشاره به بالابودن مبلغ تملک مغازه‌ها برای احداث ایستگاه گفت: تصمیم بر آن شد تا نقاطی در نزدیکی محل‌های موردنظر برای احداث ایستگاه درنظر گرفته شود و اگر کمیسیون ماده ۵ با این سه نقطه موافقت کند، این مکان‌ها تبدیل به ایستگاه آتش‌نشانی می‌شود.

او افزود: این ایستگاه با تجهیز موتورسیکلت آتش‌نشانی که به راحتی می‌تواند در بازار تردد کند و دریافت بودجه برای تجهیزات و نصب شیرهای هیدرانت با فشار مناسب در بازار، می تواند سطح ایمنی را افزایش دهد. کلاهدوزان اما معتقد است افزایش سطح امکانات و تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در بازار بزرگ تنها راه‌حل نیست و نمی‌تواند مشکل بازار را حل کند. او گفت: سدمعبر و ورود موتورسیکلت به بازار از مشکلات اساسی بازار بزرگ است و هر چه تجهیزات در بازار افزایش پیدا کند با وجود این مشکلات، دسترسی به این تجهیزات سخت می‌شود.

کلاهدوزان تأکید کرد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند وارد عمل شود. باید نیروی راهور و بازاری‌ها به کمک بیایند. طبق گفته مدیر منطقه 3، بررسی و مطالعات روی بازارهای بزرگ کشور در تبریز و سایر استان‌ها نشان می‌دهد این مسائل با وجود نیروی کارآمدی به نام هیئت امناهای موجود در بازار، حل شده است. هیئت امنا با هماهنگی شهرداری این مسائل را حل کرده‌اند و برای ورود و خروج موتورسیکلت‌ها و باراندازها قانون مصوب کرده‌اند.

 

خطرهای جبران‌ناپذیر در بازار بزرگ اصفهان - اصفهان زیبا

معضلات ورود کالا به بازار بزرگ

البته کلاهدوزان اشاره می‌کند که بازاری‌ها نیز برای ورود کالا به بازار با مشکل مواجه هستند و باید برای دریافت اجناس وچیدن آن‌ها در مغازه زمان نیاز دارند؛ به همین دلیل با درنظرگرفتن این موضوع، جلسه‌ای با فرماندار برای تعبیه سه‌نقطه موردنظر برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی و نحوه ورود و خروج موتورسیکلت‌ها و رفع سد معبر در بازار با حضور اصناف بازار و انجمن اسلامی بازار برگزار شد تا سازوکار مناسبی برای تشکیل هیئت‌امنا و حل مشکلات دیده بشود.

مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان ادامه داد: در صورت تشکیل هیئت امنای بازار با همکاری راهور، مقرراتی برای موتور سیکلت‌سوار‌ها و عبور و مرور تنظیم تا این مشکل حل شود.اهمیت ایمنی بازار بزرگ اصفهان انقدر بود که پای شورای شهر هم به آن کشیده شد و نورصالحی، رئیس شورای شهر، را مجبور به نامه‌نگاری در خصوص تعیین تکلیف ایمنی بازار به استاندار کرد.

در این نامه رئیس شورای شهر تأکید کرده تا قانونی برای رفع سد معبر و عبور موتور سیکلت ها در بازار مصوب شود تا بتوان از آن مطالبه کرد؛ البته به گفته کلاهدوزان، چندین بار جلسات مختلفی برای تعیین تکلیف ورود موتورسیکلت به بازار انجام شده؛ اما به‌دلیل مهیانبودن زیرساخت‌های لازم، این قانون به جایی نرسیده است.

او با اشاره به اینکه شهرداری و نیروی انتظامی مدتی به موضوع ورود کرده و دوباره این موضوع رها شده است، گفت: به‌دنبال حل‌شدن این مسئله در بازار هستیم و معتقدیم اگر بر روی مسئله ایمنی بازار کار کنیم، اما سد معبر و مشکل تردد موتورسیکلت حل نشود، اساسا مشکل حل نمی‌شود و در صورت بروز حادثه، وسیله دسترسی به امکانات سخت خواهد شد.

او همچنین در خصوص ایمنی چهارباغ و سایر اماکن تاریخی منطقه 3 گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر بازار است. ایمنی این مکان‌ها مناسب است والبته دسترسی به امکانات هم دارند؛ اما این امکان برای بازار فراهم نیست.

خطرهای جبران‌ناپذیر در بازار بزرگ

منصور شیشه‌فروش که سال‌هاست سکاندار و مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان است، در خصوص ایمنی بازار بزرگ اصفهان و محدوه تاریخی شهر گفته، ۱۲هزار صنف در میدان امام (ره) و اطراف آن استقرار دارند که شرایط ایمنی آن‌ها باید در نظر گرفته شود و علاوه بر بازسازی و نوسازی بازار از میدان امام (ره) تا میدان امام علی (ع) پمپ‌های هیدرات و شبکه آب برای آتش‌نشانی ایجاد شود.

او به دستگاه‌های اجرایی در خصوص وظایفشان در مقابل حوادث احتمالی، فرسودگی و حریق هشدار داده و تأکید می‌کند تا اصلاح وبازنگری سه‌مکان آتش‌نشانی در بازار، اتاق اصناف با مشارکت صنوف باید خاموش‌کننده‌های دستی را به مغازه‌داران الزام کنند. یکی از زمینه‌های خطرآفرین برق است که بنا به گفته شیشه‌فروش در سال‌های گذشته طول شبکه برق در سه راسته بازار با نصب پست برق با هزینه‌ای بالغ بر یک‌میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته و یک مورد انجام و دومورد دیگر در دست اقدام است.

بازار بزرگ هر روز در معرض خطرهای جبران‌ناپذیر است و به نظر می‌رسد در کنار همت مسئولان شهری، باید بازاری‌ها و اصناف برای مدیریت بهتر بازار و البته مهیاشدن شرایط ایمنی بازار کمر همت ببندند. خطر در کمین است و به نظر می‌رسد باید سرعت عمل بیشتری برای به ثمرنشستن راهکارهای پیشنهادشده برای حل‌شدن مشکل بازار داشت.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 9 =