طب‌سوزنی به کمک درمان دیسک‌کمر آمده است

طب سوزنی، به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی سنتی است که ریشه در طب‌سنتی کشور چین دارد. بسیاری از بیماری‌ها با طب‌سوزنی قابل درمان هستند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به دردهای مزمن ستون‌فقرات اشاره کرد.

تاریخ انتشار: 13:21 - سه شنبه 1402/09/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
طب‌سوزنی به کمک درمان دیسک‌کمر آمده است

به گزارش اصفهان زیبا؛ طب سوزنی، به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی سنتی است که ریشه در طب‌سنتی کشور چین دارد.

بسیاری از بیماری‌ها با طب‌سوزنی قابل درمان هستند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به دردهای مزمن ستون‌فقرات اشاره کرد.

امروزه در اروپا و امریکا روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان کمردرد ناشی از دیسک کمر انجام می‌شود که در ۹۵ درصد موارد، استراحت مطلق(‌۳ روز) کافی است.

استفاده از مسکن‌ها، آب‌درمانی‌، ماساژ‌درمانی‌، طب‌سوزنی و کایروپراکتیک نیز از روش‌های درمانی کاربردی هستند که در بین آنها طب‌سوزنی بسیار پر‌طرفدارتر از سایر روش‌های درمانی است.

در واقع، طب‌سوزنی به عنوان سر‌سلسله طب‌مکمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران کاملا جوابگو است و تنها در ۵‌درصد بیماران، کار به عمل جراحی می‌کشد.

طب‌سوزنی و کاهش درد دیسک کمر

کاهش درد از طریق تحریک اعصاب که در عضلات و سایر بافت‌ها قرار دارد، می‌تواند باعث ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین اثر تسکین‌دهنده درد را دارند.

این فاکتورها از نخاع، مغز میانی، هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.

 کم کردن التهاب از طریق ترشح فاکتورهای مربوطه، یکی دیگر از خواص طب‌سوزنی است که این مکانیزم اثر قرص‌های ضدالتهاب مانند ایندومتاسین را دارد.

 در ضمن کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل که به وسیله افزایش جریان خون ایجاد می‌شود، باعث کاهش تورم و کبودی می‌شود که این امر با طب‌سوزنی امکان‌پذیر است.

به‌‌طورکلی طب‌سوزنی در جهت بازگرداندن تعادل به بدن عمل می‌کند. از این‌ طریق روند خود‌ترمیمی بدن را فعال کرده و سطح سلامت را افزایش می‌دهد.

در واقع این روش، یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین شاخه‌های طب‌ چینی است که جهت درمان کمر درد و دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقاط موثر در طب سوزنی و درمان دیسک کمر

مجموعه نقاط انتخابی توسط متخصص طب‌سوزنی به برطرف ‌شدن مشکل کمک خواهد کرد.

نقاط دور اندام‌ها در طب‌سوزنی نقاطی بسیار مهم در درمان بویژه در دردهای حاد محسوب می‌شوند.

معمولا سوزن‌ها بجز کمر در نقاطی همچون انتهای دست‌ها و پاها وارد می‌شوند که کمک می‌کنند بهترین پاسخ درمانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاهده کنید.

همچنین نقاط طب‌سوزنی زیادی نیز در کمر وجود دارند که معمولا پزشک در طول جلسه درمانی با معاینه و لمس این نقاط، حساس‌ترین و مناسب‌ترین نقاط درمانی را انتخاب خواهد‌ کرد.

تعداد جلسات طب‌سوزنی

برای هر فردی تعداد جلسات و فاصله زمانی طب‌سوزنی می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور‌کلی ممکن است دو هفته یک‌بار به مدت ۱۰ تا ۱۲ جلسه مورد نیاز باشد.

 در برخی از بیماران بسته به میزان سن آنها و یا مزمن بودن بیماری آن نیاز به درمان نگهدارنده دارند که ممکن است هر ماه یک‌بار طب‌سوزنی برای آنها استفاده شود.

در کمردردهای مزمن و دیسک کمر معمولا تعداد جلسات درمانی بیشتری جهت پیشگیری از عود بیماری نیاز دارند.

این مسئله بویژه در مواردی که بیمار دچار ضعف است و در کمردردهای سیاتیکی یا عودهای مکرر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گفتنی است؛ گاهی اوقات ممکن است پس از ۳ یا ۴ جلسه اول پس از آغاز درمان، علائم بیماری تشدید پیدا کند، اما جای نگرانی وجود ندارد.

با ادامه جلسات و گذشت زمان و تکمیل کردن دوره درمان، درد به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

نتایج تحقیقات

نتیجه مطالعات در زمینه طب‌سوزنی و درمان دیسک کمر

مطالعات و تحقیقات زیادی در ارتباط با اثرات طب‌سوزنی جهت درمان کمردرد وجود دارد.

در یکی از بیمارستان‌های سوئد در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن و دیسک کمر نشان داده‌ شد که طب‌سوزنی می‌تواند در کاهش طولانی‌مدت کمردرد در بیماران بسیار موثرتر از سایر روش‌های درمانی به‌کار گرفته شود.

بجز کاهش کمردرد و علائم دیسک کمر در این مطالعه نشان داده‌ شد، با استفاده از طب‌سوزنی بیماران می‌توانستند افزایش چشم‌گیری در سطح فعالیت خود داشته ‌باشند.

بهتر بخوابند و مصرف داروهای ضددرد در گروه تحت درمان کمردرد با طب‌سوزنی بسیار کمتر از گروه‌های دیگر بود.

امروزه در کشورهای اروپایی طب‌سوزنی در درمان کمر‌درد از مقبولیت عمومی وسیعی برخوردار است، چرا‌که روش موثری در درمان کمردردهای حاد و مزمن و دیسک کمر است.

البته در ایران هم طی سال‌های اخیر طب‌سوزنی به‌طور چشمگیری گسترش یافته و با توجه به اثرات جالب توجه و بدون عارضه از مقبولیت بسیار بیشتری برخوردار است.

حتی دیده شده است که کمر دردهای شدید و حاد معمولا طی جلسات اندک به‌طور کامل بهبود می‌بابند.

نکته

اگر تصمیم دارید برای کاهش کمر‌دردتان از طب‌سوزنی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که برای مشاهده نتایج هرچه بهتر باید به یک فرد متخصص و آموزش‌دیده مراجعه کنید.

ضمنا گاهی اوقات ممکن است پس از اتمام طب‌سوزنی علائمی مانند درد، کبودی و خونریزی جزئی را در نقاطی که سوزن در آنها فرو شده مشاهده کنید.

این علائم پس از چند روز برطرف شده و هیچگونه مشکلی در سلامت کلی بدن شما ایجاد نخواهند کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 4 =