نظارت‌نداشتن بر پوشاک سبب آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود

تأثیر مستقیم پوشاک بر فرهنگ مردم

پوشش بر فرد، فرهنگ و جامعه تأثیرگذار است؛ ازاین‌رو حمایت و نظارت بر آن ضروری است. عدم نظارت بر تولید پوشاک مناسب، سبب تولید و عرضه پوشاک نامتعارف و رواج مصرف آن می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:43 - شنبه 1402/10/9
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تأثیر مستقیم پوشاک بر فرهنگ مردم

به گزارش اصفهان زیبا؛ پوشش بر فرد، فرهنگ و جامعه تأثیرگذار است؛ ازاین‌رو حمایت و نظارت بر آن ضروری است.

عدم نظارت بر تولید پوشاک مناسب، سبب تولید و عرضه پوشاک نامتعارف و رواج مصرف آن می‌شود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اسلام شیعه را دین رسمی ایران اعلام کرده است و دست‌کم ۹۰درصد از ایرانیان، مسلمان شیعه و حدود ۸درصد از ایرانیان، مسلمانِ سنی هستند.

با توجه‌ به اینکه ایران کشوری اسلامی است، از نظر اسلام، حجاب بانوان، تنها پوشیدن اندام، بازوها، زیر گلو، بناگوش و مواضع زینت و زیبایی نیست؛ بلکه ستر و پوشش، نوعی فرهنگ دینی است که احکام ویژه خود را دارد. با در نظر گرفتن این نوع نگرش یکی از مهم‌ترین مسائل در امر حجاب، پوشاک است.

پوشاک یا لباس آن چیزی است که بر تن پوشیده می‌شود و بدن را از خطرها، گرما و سرما محافظت می‌کند؛ باوجوداین، همین پوشیدن و پوشانده‌شدن در فرهنگ‌های مختلف با قواعد و اصول خاصی همراه است؛ چراکه پوشیدنی‌ها برگرفته از فرهنگ هر کشوری بوده و نشان‌دهنده باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی است.

کشور عزیزمان ایران، فرهنگی برگرفته از اسلام دارد و قرآن، سنت و حدیث منبع و سرچشمه‌های فرهنگ اسلامی هستند؛ ازاین‌رو در یک کشور اسلامی مردم نیازمند پوشاکی هستند که موازین فرهنگی را رعایت کرده باشد؛ نه پوشاکی که نه‌تنها فرهنگ ایرانی‌اسلامی در آن مشاهده نمی‌شود، بلکه شاهد لباس‌هایی هستیم که طراحی آن متأثر از دیگر فرهنگ‌ها و متعارض با فرهنگ بومی کشور است.

مشاهده این ناهنجاری در حوزه پوشاک سبب شد تا به چند فروشگاه در سطح شهر مراجعه کنیم و از وضعیت تولید و عرضه پوشاک مطلع شویم.

زمانی که به فروشگاه‌ها مراجعه کردیم، کلماتی انگلیسی مشاهده شد که مهمان چسبنده تمامی لباس‌ها بودند و حتی چندسانتی برای کلمات زبان فارسی ایران‌زمین جا باز نکرده بودند.

از کلمات و معانی بی‌مفهوم و بدمفهوم چاپ‌شده که گذر کنیم، شاهد شلوارهایی بودیم که روی لب برخی بانوان لبخند می‌نشاند و امیدوارشان می‌کرد که قدشان، جبران خساست خیاطی را کرده که پارچه کم استفاده کرده است.

بازار پوشاک سرشار از شلوارهای سایز 90، مانتوهای جلوباز با آستین کوتاه و بدن‌نما و… بود. با این شرایط اگر شخصی نخواهد از این نوع پوشاک هم استفاده کند، به دلیل کمبود لباس مناسب، به‌ناچار باید به این وضعیت تن دهد.

بانوان ایرانی که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنند و فرهنگ ایرانی‌اسلامی دارند، به‌سختی لباسی را پیدا می‌کنند که برازنده یک بانوی بافرهنگ ایرانی باشد.

وضعیت فعلی پوشاک گرته‌برداری از فرهنگ دیگری است

این شرایط که به‌نوعی کپی‌برداری از فرهنگ غرب یا نفوذ اندیشه‌های غربی در شرق است، بی‌شک آسیب‌های اجتماعی خود را به‌همراه خواهد داشت و باید به ریشه‌یابی آن پرداخت.

در انتخاب پوشش افراد، بازار نقش مهمی را ایفا می‌کند. ازطرفی، با گسترش فضای مجازی، خصوصا در حوزه پوشاک و حضور متعدد طراحان جوان در عرصه لباس‌های به‌روز، باید مسئولان فرهنگی کشور بیشتر از گذشته دغدغه‌مند موضوع پوشاک باشند.

اگر از تولید و عرضه پوشاک نامناسب جلوگیری و درعوض از تولیدکننده‌ای که در طراحی پوشاک خود فرهنگ کشور را مهمان کرده است، استقبال و حمایت شود، بانوان برای تهیه لباس‌های موردنیاز و مناسب خود مجبور به صرف وقت زیاد نمی‌شوند و تولیدکننده و کارگران زحمت‌کش ایرانی هم بدون کار نمی‌مانند و در آخر، شاهد کاهش ترویج فرهنگ غلط به‌وسیله پوشاک نامناسب نخواهیم بود.

در کنار اخطاری که در خصوص وضعیت پوشش وجود دارد، اقدامات خوبی در حوزه پوشاک اسلامی انجام شده است.

زنان و مردانی به میدان آمده‌اند تا قدم‌هایی برای طراحی و تولید پوشاکی که مناسب با یک بانوی ایرانی است، بردارند. یکی از این اقدامات، برگزاری رویدادهای عفاف و حجاب است، رویدادهایی که به بیان برگزارکنندگانشان به‌دنبال تولیداتی فاخر برای خانواده‌های خواهان پوشاک ایرانی‌اسلامی هستند.

هوای تولیدکنندگان پوشاک ایرانی‌اسلامی را داشته باشید

با این نگاه به سراغ یکی از برگزارکنندگان این رویدادها رفتیم. به‌دنبال مدیر مجموعه گشتیم و ریحانه کرباسیون را پیدا کردیم.

مدیر مجموعه فرهنگی ریحانه در ارتباط با اهداف برگزاری رویدادهای حجاب و عفاف بیان کرد: رویدادهایی این‌چنین با استقبال زیادی از سوی مردم اصفهان روبه‌رو شده است.

ما چندین هدف را در این رویداد هم‌زمان باهم دنبال کردیم. یکی از اهداف، عرضه پوشاک اسلامی با قیمت مناسب و تنوع فراوان برای بانوان است.

زمانی که یک بانوی عفیف برای خرید به سطح شهر می‌رفت، دغدغه‌های زیادی داشت؛ ازجمله اینکه یک مانتو با حجاب اسلامی و قیمت مناسب برای خرید به‌سختی پیدا می‌شد.

مورد دیگر، حمایت از تولیدگران استان، کسب‌وکارهای نوپا و خرد بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست بود که در حوزه پوشاک ایرانی‌اسلامی فعالیت دارند. هدفمان این بود که هم‌زمان بتوانیم برای تولیدکنندگان ملزومات حجاب و عفاف، کارآفرینی ایجاد کرده و از مصرف‌کننده ملزومات حجاب و عفاف هم حمایت کنیم تا در امر فرهنگی و پوشاک ایرانی‌اسلامی نقش مؤثری داشته باشیم.

مدیر مجموعه فرهنگی ریحانه در پاسخ به مشکلات برگزاری چنین رویدادهایی اظهار کرد: به‌طورمثال، برای برپایی رویداد خودمان، سالن بزرگ به‌منظور برگزاری نمایشگاه در استان کم است.

مجموعه سپاه همکاری خوبی با ما داشتند؛ اما به ‌غیر از این سالن، فضای دیگری وجود ندارد تا تنوع بیشتری برای عرضه پوشاک داشته باشیم. انتظار داریم مسئولان برای برگزاری با ما همکاری داشته باشند؛ همچنین برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم همکاری کنند تا بازتاب این امر فرهنگی بیش‌ازپیش باشد.

بعد از گفت‌وگو با خانم کرباسیون به سراغ فروشندگان رویداد می‌رویم.

ابتدای سالن، تولیدکننده‌ای که سال‌هاست در حوزه محصولات عفاف و حجاب فعالیت می‌کند، یکی از دغدغه‌هایش برای تولید محصولات عفاف و حجاب را نوع پوشش جامعه و عدم نظارت بر تولیدات پوشاک بیان کرد.

 او اکنون روی طرح تعویض مانتوهای جلوباز و کوتاه با مانتوهای بلند و ایرانی‌اسلامی تمرکز کرده است. او مانتوهای جلوباز و کوتاه را از مردم می‌گیرد و با حداقل سود ممکن مانتوهای ایرانی‌اسلامی به آن‌ها عرضه می‌کند؛ سپس مانتوهای کوتاه و جلوباز را درصورتی‌که خیلی کوتاه نباشند، با دوخت دکمه به خیریه اهدا می‌کند؛ همچنین چند سالی است که طرح تعویض چادر را هم انجام می‌دهد.

او چادرهای کهنه را از مردم دریافت و به قیمت تولیدی، چادر را تعویض می‌کند.

این تولیدکننده محصولات عفاف و حجاب بیان کرد: به‌عنوان کسب درآمد این شغل را انتخاب نکردم؛ دغدغه‌مند این حوزه بودم. تا کنون همه فعالیت‌هایی که در حوزه ترویج پوشاک اسلامی انجام داده‌ام،  به‌صورت خصوصی اتفاق افتاده است.

امیدوارم مسئولان در حوزه پوشاک نظارت بیشتری داشته باشند و کسانی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت کنند؛ چراکه حمایت مسئولان سبب افزایش فعالیت‌های فرهنگی در عرصه تولید پوشاک اسلامی می‌شود.

تولیدکننده دیگری که با او صحبت کردیم، مدیر نشان ولیعصر بود. او نیز در ارتباط با آغاز به کار در این حوزه بیان کرد: برای تهیه سرمایه اولیه کارم، وام کارآفرینی از بسیج دریافت کردم و اکنون مانتوهایی که طراحی می‌شود، متناسب با فرهنگ بانوان ایرانی است.

این تولیدکننده پوشاک ایرانی‌اسلامی با اشاره به مشکلات فعالیت در تولید گفت: تنها مشکل، سرمایه است. از مسئولان درخواست وام‌هایی با بهره کم دارم. امیدوارم برای حمایت از تولیدکنندگان وام‌هایی با بهره کم در اختیار ما بگذارند.

مدیر نشان دیبا نیز در گفت‌وگویی هدف خود از اشتغال در این زمینه را تلفیق حجاب اسلامی با پوشش روز بیان کرد. او پوشش اسلامی را متناسب با سلیقه و خواست امروزی مردم تولید می‌کرد و نشان می‌داد  که با پوشش اسلامی هم می‌توان زیبا و آراسته بود.

در کنار چنین انگیزه‌هایی، برخی تولیدکنندگان هدفشان از طراحی و تولید پوشاک ایرانی‌اسلامی به ‌گونه‌ای دیگر است. آن‌ها دلیل تولید مانتوهای پوشیده را گران‌بودن چادر و توان مالی اندک مردم برای خرید می‌دانند؛ علاوه بر این، به این نکته اشاره می‌کنند که پارچه‌های چادری روزبه‌روز بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته می‌شود.

رویدادهای حجاب و عفاف به کام چه کسی است؟

افزون بر این موارد، ازجمله آسیب‌هایی که می‌توان در ارتباط با برگزاری چنین رویدادهایی بیان کرد، برگزاری رویدادهایی به اسم حجاب و عفاف و به کام موارد دیگر است؛ همچون مواجهه با یکی از رویدادهایی که اغلب پوشاک قابل‌فروششان، وارداتی از کشورهای دیگر بود و به این ترتیب باعث ضربه به تولیدات داخلی حوزه حجاب و عفاف شده بودند؛ همچنین رویدادهایی که اگرچه اسم حجاب و عفاف اسلامی را با خود به‌همراه داشتند، تولیداتشان رنگی از حجاب اسلامی نداشت و در حال عرضه پوشاکی به اسم اسلامی و به کام فرهنگی دیگر بودند.

پس از بازدید میدانی رویدادهای حجاب و عفاف به سراغ فروشگاه‌های تولیدکننده پوشاک اسلامی می‌رویم تا این موضوع از جنبه‌ای دیگر هم بررسی شود.

اولین فروشگاه، حجاب مهدا بود. مدیر این فروشگاه در ارتباط با تولیداتشان بیان کرد: کامل‌ترین حجاب، چادر است؛ اما مانتوهایی با پوشش اسلامی را طراحی کردیم تا از پوشش نامناسب افراد جلوگیری کنیم و آن‌ها به جای پوشش‌های تنگ و چسبان از این مانتوها استفاده کنند.

این مانتوها همراه با پوشش کامل، زیبایی هم دارند؛ البته زمانی که خانم‌های چادری، مانتوهای بلند را خریداری می‌کنند، به آن‌ها توصیه می‌کنیم این مانتوها را جایگزین چادر نکنند؛ چراکه حجاب برتر، چادر است.

پس از آن به یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی‌اسلامی مراجعه می‌کنیم. اکرمی که در تولید لباس‌های اسلامی و چادر فعالیت می‌کند، با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی درزمینه استفاده از پوشاک ایرانی‌اسلامی بیان کرد: حجاب باید نشان داده شود. صداوسیما کمک خوبی در این زمینه می‌تواند انجام دهد.

پوشش خوب و کامل باید تبلیغ شود؛ همچنین باید از فیلم‌ها و سریال‌هایی که سبب ترویج پوشش نادرست می‌شود، جلوگیری کرد. این تولیدکننده پوشاک ایرانی‌اسلامی به نکته مهمی اشاره کرد؛ چراکه امروزه رسانه‌ها، آگاهی را در افکار عمومی فراگیر می‌سازند و بر جنبه‌های ناپیدا و کمتر شناخته‌شده و چه‌بسا ناشناخته افکار و اذهان عمومی، پرتو می‌افکنند؛ براین‌اساس، رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه و شکوفایی مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برعهده دارند.

تنها به‌وسیله یکی از رسانه‌ها، به‌عنوان‌مثال، تلویزیون می‌توان به مردم مفاهیم فرهنگی و اعتقادی و الگوهای مثبت و منفی را آموزش داد و با تبلیغ و ترویج مصرف کالاها و محصولات داخلی که بر اساس فرهنگ ایرانی‌اسلامی تولید شده است، مردم را به سمت خرید این محصولات سوق داد و آنان را از تهیه پوشاک نامناسب مطلع کرد.

زنگ خطری برای پیامدهای بی‌توجهی به حوزه پوشاک

آنچه سبب پرداختن به این موضوع شد، اهمیتی است که در این حوزه وجود دارد؛ چراکه عدم استفاده از پوشش مناسب موجب پدیدآمدن آسیب‌های فراوان اجتماعی و فرهنگی به جامعه می‌شود؛ ازجمله افزایش التهاب و ناهنجاری اجتماعی، گسترش فساد اجتماعی، افزایش خشونت و مواردی ازاین‌قبیل.

پوشش نامناسب نه‌تنها برای جامعه، بلکه برای فرد نیز  پیامدهای بدی دارد. سقوط شخصیت انسانی زن، افزایش التهاب روحی و روانی و طلاق نمونه‌هایی از آسیب فردی پوشش است؛ ازاین‌رو نظارت بر پوشاک بسیار بااهمیت است.

منع تولید پوشاک نامناسب برابر است با مصرف‌کننده کمتر از این کالای زیان‌آور و حمایت از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی که بر مبنای فرهنگ کشورمان تولید انجام می‌دهند، برابر است با مصرف‌کننده بیشتر از این کالای مناسب و درنتیجه ظهور جامعه‌ای با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 15 =