تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی ویروس‌ها را بیدار می‌کند

سناریوی تازه از زامبی

وقتی نام زامبی به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه فیلم‌های تخیلی در ذهنمان تداعی می‌شود؛ حالا اما به‌تازگی این واژه سر زبان‌ها افتاده است و متعاقب آن دچار ترس و نگرانی می‌شویم! چراکه خبر از ورود بیماری جدید از نوع ویروس کرونا می‌دهد؛ البته گویا جای نگرانی نیست و بهتر است بدانید این بیماری درمان‌پذیر است.

تاریخ انتشار: 11:16 - دوشنبه 1402/10/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سناریوی تازه از زامبی

به گزارش اصفهان زیبا؛ وقتی نام زامبی به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه فیلم‌های تخیلی در ذهنمان تداعی می‌شود؛ حالا اما به‌تازگی این واژه سر زبان‌ها افتاده است و متعاقب آن دچار ترس و نگرانی می‌شویم! چراکه خبر از ورود بیماری جدید از نوع ویروس کرونا می‌دهد؛ البته گویا جای نگرانی نیست و بهتر است بدانید این بیماری درمان‌پذیر است. توضیح در این باره را به دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب سوزنی می‌سپاریم.

تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی در جهان باعث بیدارشدن و فعال‌شدن ویروس‌های بسیار قدیمی و هزار‌ساله زمین شده است؛ ازجمله ویروس کرونا و زیرمجموعه این ویروس که ادغام چند ویروس و گاهی میکروب به بازوهای ویروس قابل‌ذکر است.

ویروس کرونا در شرایط مختلف و تغییرات محیطی دچار دگرگونی شده و به ویروس جدیدی تبدیل می‌شود.

ورود ویروس جدید و عملکرد آن

به‌تازگی ویروس جدیدی کشف شده است که اصطلاح «زامبی‌شدن» را به آن داده‌اند. عفونت ناشی از این ویروس منجر به افزایش متلاشی‌شدن و مرگ سلولی می‌شود.

بافت نازک و هم‌بند زیر سطح پوست درگیر می‌شود و بافت‌ها می‌میرند؛ به همین دلیل بافت‌های حساس مغز مثل: چشم، بینی و حلق شروع به خون‌ریزی می‌کنند و تحریف می‌شوند؛ به همین دلیل شکل ظاهری ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر، با ازبین‌رفتن سلول‌ها، فرد دچار اضطراب و استرس شدید می‌شود و این اضطراب را به‌صورت پرخاشگری و تهاجم نشان می‌دهد؛ ازاین‌رو به این ویروس کلمه «زامبی» اطلاق می‌شود.

این بیماری حدود چهار تا پنج روز طول می‌کشد و ویروس تا یک هفته در بدن بیمار موجود است. امکان سرایت برای سایرین نیز هست؛ ازاین‌رو حداقل یک هفته بیمار باید از دیگران دور بماند و استراحت کند.

چگونگی پیدایش ویروس

دمای بالای کره زمین در قطب شمال باعث آب‌شدن یخ‌های دائمی منطقه شده است. این امر باعث شده تا ویروس‌هایی که ده‌ها هزار سال خفته بودند، فعال شوند و سلامت حیوانات و انسان‌ها را به خطر بیندازند.

درواقع این ویروس‌ها می‌توانند خطری برای سلامت تمام موجودات زنده باشند؛ اکنون هم همان‌طور که شاهد هستید، دمای کره زمین در حال افزایش است و متعاقب آن ویروس‌ها به‌مرور بیدار و فعال می‌شوند.

علائم زامبی

این بیماری شبیه آنفولانزاست و نشانه‌های آن عبارت است از: سردرد، تب، خستگی، حالت تهوع، اسپاسم، انقباض‌های دردناک گلو، هذیان‌گویی و آب‌هراسی.

راهکارهای پیشگیری و درمانی زامبی

راه‌های پیشگیری و درمان این ویروس سخت نیست؛ اول‌ازهمه باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؛ کافی است مایعات فراوان به‌منظور حرکت مناسب‌تر الکترولیت‌های مغزی و استفاده از قرص‌ها یا خوراکی‌های افزاینده سیستم ایمنی بدن استفاده کرد.

علاوه بر این، افزایش سروتونین برای کاهش بروز علائم رفتارهای افسردگی، پرخاشگری و تهاجمی لازم است.

به‌طورکلی بهتر است بدانید مصرف قرص‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، منعقدکننده‌های خون، سلنیوم، منیزیوم و منگنز در پیشگیری و درمان این بیماری مؤثر است؛ همچنین خوردن سبزی‌های تازه، کدوخورشتی، تخمه آفتاب‌گردان و… مفید است.

خوردن میوه‌هایی همچون خرمالو، لیموشیرین، نارنگی شیرین و انار شیرین کمک‌کننده‌های خوبی برای رفع علائم هستند.

در زمان بروز ویروس استفاده از آب انار پخته‌شده و پرتقال پخته‌شده با کمی نمک نیز به رفع گلودرد و التهاب حلق کمک شایانی می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو + یازده =