از صلیب تا قدس

یکی از ابزارهای قدرتمند که توسط جوامع گوناگون علیه جنایات رژیم صهیونیستی به کار گرفته می‌شود، آثار هنری است.

تاریخ انتشار: 15:12 - دوشنبه 1402/10/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
از صلیب تا قدس

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از ابزارهای قدرتمند که توسط جوامع گوناگون علیه جنایات رژیم صهیونیستی به کار گرفته می‌شود، آثار هنری است.

در فلسطین هنرمندان متعددی در این چنددهه دست به خلق آثار هنری با محوریت غزه و آزادی فلسطین زدند که بسیاری از این هنرمندان به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

با وجود این همچنان هنرمندان فلسطینی زیادی وجود دارند که تلاش می‌کنند صدای مردم خود در محاصره ناجوانمردانه صهیونیست‌ها باشند.

سلیمان منصور یکی از این هنرمندان است که مدت‌هاست با نقاشی‌های پرشمار خود به مبارزه با صهیونیست‌ها می‌پردازد. «هبه زقوت» هنرمند نقاش فلسطینی دیگری بود که در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

همچنین هنرمند مشهور دیگری با نام «ناجی العلی» با کاریکاتورهای خود توانست گوشه‌ای از چهره منفور صهیونیست‌ها را به جهانیان نشان بدهد و در نهایت جان خود را در این مسیر فدا کرد.

هنر به قیمت جان!

در کنار هنرمندان فلسطینی، هنرمندان زیادی با ملیت‌های گوناگون در مسئله فلسطین وارد شده و به خلق آثاری برای حمایت از مردم مظلوم غزه پرداختند و اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در این بین، نام یک کاریکاتوریست برزیلی مدت‌ها در صدر اخبار هنری جهان به چشم آمده است.

«کارلوس لتوف» کاریکاتوریست اهل ریودوژانیرو برزیل است که آثار متعددی با محوریت فلسطین خلق کرده است. او کاریکاتوریستی است که کارهایش در روزنامه‌ها و مجله‌های گوناگون سراسر دنیا ازجمله مجله «دی مگزین» ایتالیا منتشر می‌شود.

معروف‌ترین کارهای او مجموعه‌ای است باعنوان «همه ما فلسطینی هستیم» که در آن ظلم رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین را با رفتار نازی‌ها نسبت به یهودیان مقایسه می‌کند. «لتوف» درباره پیامدهای آثار ضدصهیونیستی خود این‌گونه می‌گوید: «هرکسی که کاریکاتوری با محور خاص غزه کار کند، باید بهایش را نیز بپردازد و ممکن است بهای این اتفاق جانم باشد.»

تهدید به مرگ!

جالب است بدانید این کاریکاتوریست برزیلی به دلیل آثار ضدصهیونیستی خود سه‌بار توسط دولت برزیل دستگیر شده و هر بار دوران محکومیت خود را سپری کرده است. با این حال، او شجاعانه با تیغ تیز هنرش به جنگ ظالم می‌رود و هیچ‌چیز او را در این مسیر متوقف نساخته است؛ حتی تهدید مکرر او به مرگ!

لتوف در سفری که به سرزمین‌های اشغالی داشت، با چشمان خود شرایط سخت زندگی مردم تحت محاصره غزه را مشاهده کرد و از همان روز تصمیم به انتشار کاریکاتورهایی با محوریت مبارزه با صهیونیست‌ها گرفت.

بسیاری از آثار لتوف با ترکیبی از نشان‌ها و علائم جهانی مربوط به فلسطین طراحی می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به چفیه، موشک، سیم‌های خاردار و کفن‌های سفیدرنگ اشاره کرد.

همه این آثار شجاعانه در حالی از سوی کارلوس به تصویر کشیده می‌شوند که او خود از مسیحیان اهل برزیل است. با‌ وجود این، او سال‌هاست که در کاریکاتورهایش به حمایت از مسلمانان مظلوم جهان و مخصوصا موضوع «رهایی قدس» می‌پردازد.

کارلوس لتوف در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها در غزه آثار مهمی را منتشر ساخت که یکی از آن‌ها پس از حمله به بیمارستان شفا در غزه به نمایش درآمد. در توضیح این اثر کاریکاتوریست برزیلی آمده است: «تانک‌های اسرائیلی، بیمارستان الشفا را درحالی‌که نوزادان از انکوباتورهای بدون سوخت و برق بیرون کشیده می‌شوند، محاصره کرده‌اند.»

از نسل ناجی العلی…

لتوف موردتأیید بسیاری از بزرگان کاریکاتور جهان است و جامعه هنری او را به‌عنوان یکی از شجاع‌ترین هنرمندان و کاریکاتوریست‌های جهان می‌داند.

پیش از لتوف، بسیاری از اهالی هنر آثار ناجی العلی را از برجسته‌ترین آثار جبهه هنری مقاومت می‌دانستند. با دیده‌شدن آثار کارلوس لتوف از قلب برزیل، بسیاری از کارشناسان او را فردی صاحب سبک در حوزه کاریکاتور بین‌الملل می‌دانند. سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست ایرانی، در ستایش آثار این هنرمند برزیلی می‌گوید: «من به کارلوس لتوف غبطه می‌خورم!»

کارلوس لتوف مدت‌ها پیش درباره داعش و جنایات این گروهک نیز آثاری را خلق کرد که با واکنش مثبت مخاطبان جهانی خود روبه‌رو شد. او تاکنون آثار متعددی را با موضوعات ضدصهیونیسم، ضدجهانی‌سازی، ضدسرمایه‌داری و مخالفت با مداخلات نظامی دولت آمریکا در کشورهای دیگر خلق کرده است.

آثار کارلوس لتوف درباره اسرائیل، او را به‌عنوان یکی از اهداف موساد برای ترور درآورده است؛ به طوری که حزب لیکود 3 در سایت رسمی خود چنین نوشت: «لتوف را به هر وسیله ممکن خنثی کنید.»

این مرگ را به آغوش می‌کشم!

لتوف در مصاحبه‌ای درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی می‌گوید: «بارها به‌خاطر کاریکاتورهایم تهدید شدم. حتی وقتی یک‌بار به ایران سفر کردم هم به‌خاطر این سفر، مورد تهدید قرار گفتم. اما بازهم تکرار می‌کنم که برایم مهم نیست. حتی اگر بمیرم، در راهی مرده‌ام که خودم انتخاب کرده‌ام و همین مرگ برای من رضایت بیشتری دارد؛ چون در راه هدفم مرده‌ام و این مرگ را به آغوش می‌کشم. مطمئنا من هم مثل خیلی‌ها ممکن است از این تهدیدها بترسم؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود تا روی کارم تأثیر بگذارد و هدفم را فراموش کنم.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 5 =