رمزگشایی از پیام‌های معنادار حمله‌‌های سپاه به اربیل و ادلب

هشدار آشکار موشکی ایران

اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در انجام حمله موشکی به مقرهای موساد در اربیلِ کردستان عراق و مواضع تروریست‌های داعش در شمال‌غرب سوریه (استان ادلب)، از چند جهت مهم ارزیابی می‌شود …

تاریخ انتشار: 09:16 - چهارشنبه 1402/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
هشدار آشکار موشکی ایران

به گزارش اصفهان زیبا؛ اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در انجام حمله موشکی به مقرهای موساد در اربیلِ کردستان عراق و مواضع تروریست‌های داعش در شمال‌غرب سوریه (استان ادلب)، از چند جهت مهم ارزیابی می‌شود و پیام‌های معناداری را مخابره می‌کند: اول اینکه، ایران با این حمله‌ها، اشراف دقیق اطلاعاتی خود را بر تحرکات میدانی جریان‌های ضدایرانی در منطقه به نمایش گذاشت؛ مسئله‌ای که به‌طور خاص در وضعیت کنونی که شرایط در منطقه غرب آسیا در بحبوحه جنگ غزه و تشدید تقابل‌ها با قدرت‌های غربی پیچیده‌شده، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ دوم اینکه، همان‌گونه که برخی منابع غربی و البته اسرائیلی عنوان کرده‌اند، ایران برای نخستین‌بار فاصله‌ای دورتر از 1200 کیلومتر از خاک خود را با موشک‌هایش هدف قرار داد و البته که موشک‌های مذکور نیز دقیقا به اهداف تعیین‌شده اصابت کرده‌اند؛ اقدامی که اگرچه جلوه‌ای از انتقام ایران از گروه تروریستی داعش به دلیل دست‌داشتن آن در حمله‌های تروریستی در خاک ایران را نمایندگی می‌کند، بسیاری آن را حامل پیام‌های معناداری برای اسرائیل ارزیابی کرده‌اند.

اساسا بازتاب گسترده این موضوع در رسانه‌های اسرائیلی نیز از اهمیت راهبردی آن حکایت دارد؛ سوم اینکه، ایران در چهارچوب حمله‌های موشکی اخیر خود به مواضع جریان‌های ضدایرانی در عراق و سوریه نشان داد اگرچه در مواجهه با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صبر راهبردی دارد، در استیفای حقوق مردم ایران و حراست از منافع ملی‌اش، مماشاتی نمی‌کند و در زمان و مکان مناسبی که خود تعیین می‌کند، به اقدامات ضدایرانی پاسخ مناسب می‌دهد؛ معادله‌ای که تا اندازه زیادی جریان بازدارندگی و مهندسی آن از سوی تهران را تقویت می‌کند.

بی‌توجهی مقام‌های اقلیم کردستان عراق به هشدارهای ایران

پس از حمله‌های موشکی اخیر ایران به مواضع ضدایرانی در عراق و سوریه، برخی از تشدید تنش‌ها در سطح منطقه به‌واسطه این اقدام ایران سخن گفته‌اند.

این در حالی است که این طیف‌ها توجه ندارند ایران نیز همچون دیگر بازیگران محیط بین‌المللی به‌مثابه بازیگری عقلایی، محاسبات راهبردی دارد و بایستی درزمینه حراست از منافع و امنیت ملی خود هوشیار باشد.

در این چهارچوب، این طیف‌ها به این مسئله نیز توجه ندارند که درواقع، کدام کشور در جهان به این موضوع بی‌تفاوت است. فراموش نکنیم که یکی از اصلی‌ترین محرک‌های آغاز جنگ اوکراین که اکنون در آستانه دوسالگی خود است، این موضوع بود که تشکیلات ناتو در حرکتی تحریک‌کننده و مخالف با امنیت روسیه، به‌سمت مرزهای این کشور (روسیه) حرکت کرد.

روس‌ها بارها به طرف‌های غربی در رابطه با اقدامات تحریک‌آمیزشان هشدار داده بودند؛ بااین‌حال، بی‌توجهی آن‌ها به این مسئله، عملا شعله‌های یک جنگ بزرگ را برافروخت.

اساسا به همین دلیل است که برخی تحلیلگران غربی نظیر جان میرشایمر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو، بر این باورند که غرب در شروع جنگ اوکراین نقش داشته است؛ حال درباره ایران نیز وضعیت به نحو مشابهی برقرار است.

به‌هرحال، ایران نیز نگرانی‌های امنیتی خاص خود را دارد و باید این نگرانی‌ها از سوی طرف‌های دیگر به رسمیت شناخته شود. پیش‌ازاین ایران در چندین نوبت به مقام‌های اقلیم کردستان عراق درباره فعالیت‌های گروه‌های خرابکار در خاک این منطقه هشدار داده بود؛ بااین‌حال، به نظر می‌رسد که این هشدارها موردبی‌توجهی قرارگرفته‌اند.

از این منظر، اینکه توقع داشته باشیم ایران در برابر مجریان عملیات‌های تروریستی در خاک خود یا فعالیت‌های گروه‌های خرابکار در مجاورت مرزهایش بی‌تفاوت باشد، چندان واقع‌بینانه نیست و البته که عدم کنشگری از سوی ایران در این رابطه می‌تواند معادله و ترازوی بازدارندگی ایران را نیز تا اندازه زیادی تضعیف کند.

درعین‌حال، اینکه برخی جریان‌ها به‌طور خاص از اعتراض دولت عراق به حمله‌های موشکی ایران به منطقه اقلیم کردستان این کشور خبر می‌دهند، با توجه به برخی فعالیت‌های ضدایرانی در منطقه مذکور، چندان منطقی  نیست.

عینی‌ترین پیام اقدام سپاه؛ اراده جدی ایران در دفاع از محور مقاومت

پیش‌تر در قالب برخی توافق‌ها میان ایران و عراق بنا شده بود بساط فعالیت‌های این قبیل جریان‌ها خیلی زود برچیده شود؛ گزاره‌ای که تاکنون محقق نشده است. در این راستا، به نظر می‌رسد اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نوع خود پیام‌های منطقه‌ای قابل‌تأملی نیز دارد. شاید عینی‌ترین پیام این اقدام اراده جدی ایران در دفاع از محور مقاومت در منطقه باشد.

به بیان ساده‌تر، ایران با این اقدام خود این پیام را به جریان‌های مخالف با محور مقاومت و مخصوصا اسرائیل رساند که از اهرم‌های لازم و کافی جهت هدف قراردادن منافع جریان‌های مخالف با ایران برخوردار است و البته که در زمان مقتضی، در فعال‌سازی این اهرم‌ها تردیدی را به خود راه نمی‌دهد.

درعین‌حال، حمله‌های موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اهدافی در خاک عراق و سوریه، از حیث روحیه نیز تأثیرهای مثبتی را بر اعضای محور مقاومت دارد و نوعی دلگرمی برای آن‌ها و مبارزاتشان علیه جریان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ایِ دشمن تداعی می‌کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − هفت =