یک جهان احساس پشت قاب‌های عکس

کمتر کسی است که تصاویر باشکوه مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس در سال 1361 را ندیده باشد. هنرمندان عکاس در آن روز قاب‌هایی را ثبت کردند که با وجود گذر زمان، هنوز هم کلاس درسی تخصصی برای هنرمندان این رشته محسوب می‌گردد.

تاریخ انتشار: 11:45 - چهارشنبه 1402/10/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک جهان احساس پشت قاب‌های عکس

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمتر کسی است که تصاویر باشکوه مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس در سال 1361 را ندیده باشد. هنرمندان عکاس در آن روز قاب‌هایی را ثبت کردند که با وجود گذر زمان، هنوز هم کلاس درسی تخصصی برای هنرمندان این رشته محسوب می‌گردد.

بسیاری از آن تصاویر هنوز هم الگویی برای اساتید و هنرجویان عکاسی است که می‌خواهند بهترین قاب‌ها را در چنین مراسم بزرگ و پرجمعیتی با دوربین‌های دغدغه‌مندشان خلق کنند.

امسال و در روزهای پایانی آذرماه، مردم اصفهان میزبان شهدای قهرمان و گمنامی بودند که پیکر آن‌ها پس از سال‌ها انتظار، سرانجام در سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) بر دوش هم‌وطنانشان تشییع شد.

هم‌زمان با این مراسم باشکوه، هنرمندان حاضر در عکس‌خانه حوزه هنری اصفهان طی فراخوانی و با عنوان «رویداد عکاسی » از این گردهمایی بزرگ تصویربرداری کرده و تصاویر به‌یادماندنی را با لنزهای خلاق خود ثبت کردند. گفتنی است؛ روح‌الله جوانی، عکاس و مستندساز جوان اصفهانی، به‌عنوان سرپرست این رویداد هنری وظیفه هدایت و راهنمایی عکاسان حاضر در این رویداد را بر عهده داشته و همان روز در مصاحبه‌ای با «اصفهان زیبا»، وعده برپایی نمایشگاهی از مجموعه تصاویر ثبت‌شده توسط عکاسان جوان عکس‌خانه حوزه هنری اصفهان را داد.

سرانجام با پایان مهلت این فراخوان و پس از جمع‌آوری عکس‌های ثبت‌شده در این رویداد هنری و پس از راه‌یابی تعدادی از این آثار به مراحل نقد و داوری، در روز 22 دی‌ماه نمایشگاهی از این تصاویر در گالری نقش‌خانه مجموعه سوره اصفهان بر پا شد.

در این رویداد، 43 هنرمند به عکاسی گروهی پرداخته و هرکدام 10 تصویر از میان آثار خود را به گروه داوران ارائه دادند. پس از آن و در مدتی کوتاه تمامی عکس‌ها در یک نشست تخصصی به نقد و بررسی داوران و اهالی عکس‌خانه حوزه هنری اصفهان گذاشته شد و تعدادی از این آثار به نمایشگاه تخصصی این رویداد راه یافتند.

در این نمایشگاه 41 اثر از 30 هنرمند عکاس اصفهانی به نمایش عموم گذاشته شده و هر تصویر از زاویه‌ای متفاوت به مراسم باشکوه تشییع شهدای گمنام در نصف جهان خواهد پرداخت. نکته قابل‌توجه درباره این نمایشگاه، حضور برخی از عکاسان پیش‌کسوت دفاع مقدس در کنار عکاسان تازه‌کار و جوان اصفهانی بوده که حال‌وهوای متفاوتی را به این نمایشگاه داده است. برخی از این هنرمندان، این آثار را با تصاویر مشهور روز 25 آبان سال 1361 که مصادف با تشییع 370 پیکر شهید در اصفهان بود مقایسه کرده و خاطرات خود از آن روزها را برای نسل جدید عکاسان اصفهانی زنده کردند.

در این نمایشگاه، شیوه‌های گوناگون عکاسی توسط هنرمندان عکس‌خانه حوزه هنری به نمایش درآمده که از جمله آن‌ها می‌توان به تصاویر هوایی، پرتره، عکاسی چهره و عکاسی مفهومی اشاره کرد.

در این تصاویر، هنرمندان عکاس اصفهانی توجه ویژه‌ای به ثبت حس و حال مردم اصفهان در مراسم تشییع شهدای گمنام داشته و بسیاری از این قاب‌ها، بیانگر احساسات وصف‌ناشدنی مردان و زنان قدرشناس اصفهانی در حین بدرقه عزیزان خود هستند.

لازم به ذکر است؛ این نمایشگاه تا چهارم بهمن‌ماه و همه‌روزه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری نقش‌خانه واقع در مجموعه فرهنگی هنری سوره ادامه خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 14 =