روزه آب‌میوه بگیرید

درمان‌ طبیعی برای ورم ملتحمه‌چشم

ورم ملتحمه چشم به التهاب ملتحمه چشم، غشای شفاف و نازکی که مقابل چشم‌ها را می‌پوشاند، اطلاق می‌شود؛ این بیماری به «چشم‌درد» نیز معروف بوده و یک عارضه بسیار شایع چشمی است.

تاریخ انتشار: 11:19 - شنبه 1402/10/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان‌ طبیعی برای ورم ملتحمه‌چشم

به گزارش اصفهان زیبا؛ ورم ملتحمه چشم به التهاب ملتحمه چشم، غشای شفاف و نازکی که مقابل چشم‌ها را می‌پوشاند، اطلاق می‌شود؛ این بیماری به «چشم‌درد» نیز معروف بوده و یک عارضه بسیار شایع چشمی است.

در این زمینه دکتر جمشید هاشمی، ملقب به استاد آرام، درمانگر، محقق و روان‌شناس بالینی توضیح می‌دهد.

ورم ملتحمه چشم، از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و ازدحام بیش‌ازاندازه جمعیت در یک مکان، محیط‌های کثیف و شرایط نامناسب و غیربهداشتی زندگی می‌تواند باعث شیوع این بیماری شود.
علائم بروز ورم ملتحمه چشم در این بیماری، کره چشم و بخش تحتانی پلک‌ها ملتهب می‌شود. در ابتدا چشم‌ها قرمز، خشک و سوزان می‌شود؛ سپس ممکن است ترشح آبکی از چشم نیز وجود داشته باشد.

در موارد بسیار شدیدتر، چرک هم ممکن است در چشم تشکیل شود. در طول خواب، چرک خشک می‌شود؛ درنتیجه، مژه‌های چشم به هم می‌چسبند.

دلایل بروز ورم ملتحمه چشم

علم‌پزشکی بر این باور است که ورم ملتحمه چشم از وجود عفونت باکتری‌ها، ویروس‌ها یا خستگی چشم به‌وجود می‌آید. کار طولانی‌مدت زیر چراغ‌های مصنوعی و استفاده بیش‌ازاندازه از چشم‌ها به هر شکلی به بروز این بیماری در انسان منجر می‌شود؛ اما دلیل اصلی بروز ورم ملتحمه چشم را می‌توان در نزله جست‌وجو کرد.نزله، بیماری است که از مسمومیت عمومی بدن به دلیل اشتباه‌های تغذیه‌ای و نوع زندگی غلط به‌وجود می‌آید. بیمار غالبا از سرماخوردگی یا سایر بیماری‌هایی که نشانه وجود نزله عمومی در بدن است، رنج می‌برد.

درمان

درمان ورم ملتحمه چشم، از طریق استفاده از پمادها و کرم‌ها اتفاق نمی‌افتد. درمان این بیماری برای آنکه مؤثر باشد، باید بر اساس اصول و روش‌های مشخص باشد.

رعایت بهداشت کامل بدن و استفاده از قوانین طبیعی در رژیم غذایی و نوع زندگی به تنهایی می‌تواند به ازبین‌بردن ورم ملتحمه چشم کمک کند.

بهترین روش برای شروع درمان استفاده از یک رژیم‌غذایی فقط با میوه‌های تازه برای حدود هفت روز است. این رژیم غذایی می‌تواند از میوه‌های آب‌دار و تازه فصلی همچون سیب، پرتقال، گلابی، انگور، آناناس و گریپ‌فروت تشکیل شده باشد؛ بااین‌حال، در این رژیم‌غذایی از مصرف موز باید پرهیز کرد. هیچ ماده غذایی دیگری نباید به این رژیم‌غذایی اضافه شود.

افرادی که از مشکلات حاد این بیماری رنج می‌برند، می‌توانند برای سه یا چهار روز از روزه آب‌میوه استفاده کنند. روزه آب‌میوه به این شکل است که بیمار باید هر دو ساعت یک‌بار از ساعت هشت صبح تا هشت شب آب پرتقالی را که ترجیحا با یک لیوان آب گرم رقیق شده است، مصرف کند.

هنگام گرفتن روزه با آب پرتقال از هیچ ماده غذایی دیگری نباید استفاده کرد؛ زیرا ممکن است ارزش درمانی روزه از بین برود. اگر طبع بیمار با آب پرتقال سازگار نیست، به جای آن می‌تواند آب‌هویج مصرف کند؛ ضمنا از تنقیه با آب‌گرم روزانه در طول دوران روزه‌گرفتن استفاده شود.روزه آب‌میوه را می‌توان با یک رژیم‌غذایی تماما میوه برای هفت روز دیگر ادامه داد. از آن زمان به بعد، بیمار می‌تواند از رژیم غذایی زیر استفاده کند:
صبحانه: هر میوه تازه فصلی به‌جز موز.
ناهار: سالاد سبزی‌های خام ترکیب‌شده به همراه نان سبوس‌دار یا نان چپاتی و کره.
شام: دو یا سه سبزی بخارپز شده، به‌غیراز سیب‌زمینی، به‌همراه مصرف آجیل‌ها و میوه‌های تازه.
بیمار باید از مصرف بیش‌ازاندازه غذاهای قندی و نشاسته‌دار به شکل نان‌سفید، غلات تصفیه‌شده، سیب‌زمینی، دسر، شیرینی پای، کیک‌ها، شکر و مربا خودداری کند؛ زیرا این مواد علاوه بر ایجاد این بیماری، باعث بروز نزله عمومی در بدن می‌شوند؛ همچنین باید از مصرف بی‌رویه گوشت و سایر غذاهای پروتئینی و چربی‌دار، چای و قهوه غلیظ، نمک فراوان، چاشنی‌ها و سس‌ها پرهیز شود.

درضمن عصاره سبزی‌های خامی همچون هویج و اسفناج در درمان ورم ملتحمه چشم ارزشمند است. عصاره ترکیبی این دو سبزی در درمان این بیماری بسیار مؤثر است. ٢٠٠ میلی‌گرم عصاره اسفناج را باید با ٣٠٠ میلی‌گرم آب‌هویج ترکیب و آن را روزانه مصرف کرد.

ویتامین A و B2 نیز در درمان ورم ملتحمه چشم مفید هستند. بیمار باید از مقادیر فراوان غذاهای طبیعی که غنی از این دو ویتامین هستند، استفاده کند.
منابع ارزشمند ویتامین A شامل شیر‌کامل، کشک، کره، هویج، کدو، سبزی‌های برگ‌دار سبز، گوجه‌فرنگی، انبه و میوه پاپایا است.
غذاهایی که غنی از ویتامین B2 هستند، شامل سبزی‌های برگ‌دار سبز، شیر، بادام، مرکبات، موز و گوجه‌فرنگی هستند.
به‌عنوان یک درمان موضعی، قراردادن کمپرس سرد روی چشم‌ها تقریبا خیلی سریع موجب درمان این اختلال می‌شود.
شیوه استفاده از کمپرس سرد به این ترتیب است: حوله‌دستی کوچکی را تازده و در آب سرد قرار دهید. آب اضافی حوله را بگیرید و به‌آرامی روی هر دو چشم بگذارید؛ سپس آن را با پارچه گرمی بپوشانید تا دمای آن را حفظ کند. این عمل را به‌محض اینکه کمپرس گرم شد، دوباره تکرار کنید.

این درمان باید برای یک ساعت انجام شود. بعد از پایان این شیوه درمانی، چشم‌ها را باید با حوله خشکی بپوشانید، به پشت دراز بکشید و استراحت کنید. بافت‌های آسیب‌دیده چشم بلافاصله به شرایط طبیعی بازمی‌گردند. درمان را باید هر شب به مدت یک هفته ادامه دهید؛ حتی اگر این بیماری با نخستین درمان برطرف شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − دو =