قیمت‌های هنگفت، خرید وسایل نوزاد را به طرز چشمگیری کاهش داد

سیسمونی؛ پَر!

خانوارهای اصفهانی برای خرید یک دست سیسمونی ساده و معمولی باید 30میلیون تومان پرداخت کنند.

تاریخ انتشار: 09:44 - یکشنبه 1402/11/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سیسمونی؛ پَر!

به گزارش اصفهان زیبا؛ خانوارهای اصفهانی برای خرید یک دست سیسمونی ساده و معمولی باید 30میلیون تومان پرداخت کنند.

قیمت وسایل کودک و نوزاد افزایش چشمگیری داشته است؛ تا جایی که برخی سیسمونی‌فروشان اصفهان با صراحت اعلام می‌کنند که برخی وسایل سیسمونی قطعات چندان خاصی هم ندارند؛ ولی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه هزینه تمام‌شده‌شان بیشتر می‌شود و با قیمت زیاد به دست مشتری می‌رسد.

حالا سیسمونی‌فروشان اصفهانی از کاهش چشمگیر مشتریان گلایه دارند. برخی از آن‌ها می‌گویند فروش سیسمونی برایشان به‌صرفه نیست و در کنار این کار به فروش لوازم دیگری روی آورده‌اند تا بتوانند درآمد داشته باشند.

لباس و وسایل اولیه موردنیاز نوزاد که با نام سیسمونی معروف است توسط خانواده دختر برای نوه اول تهیه می‌شود و به‌عنوان چشم‌روشنی در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد. این سنت علاوه بر اینکه موجب انس و الفت و علاقه بین خانواده‌ها می‌شد، از لحاظ اقتصادی و روحی‌روانی نیز کمکی به زوج‌های جوانی بود که برای اولین بار صاحب بچه می‌شدند و نمی‌دانستند چه چیزهایی را باید برای فرزندشان آماده کنند و توان مالی چندانی هم نداشتند. این روزها اما به دلایل مختلفی همچون کاهش ازدواج، کاهش فرزندآوری، قیمت زیاد وسایل نوزاد و کاهش قدرت خرید خانوارها خرید سیمونی آب رفته است!

فشارهای اقتصادی کمرعروس و دامادها را شکست

سیسمونی‌فروشان کاهش فرزندآوری را یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار سیسمونی اعلام می‌کنند.

یکی از سیسمونی‌فروش‌های اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «ما فروش چندانی نداریم؛ دلیلش هم این است که قبلا عروس و دامادها در سال‌های اول زندگی‌شان بچه‌دار می‌شدند؛ ولی الان خانواده‌ها به فکر بچه‌دارشدن نیستند و درگیر مسائل اقتصادی هستند و گرفتاری‌هایشان بیشتر شده است.»

به گفته این مغازه‌دار، خرید سیسمونی نوزاد برای خانوارها حداقل 30 میلیون تومان آب می‌خورد. اگر خانوارها بخواهند وسایل بیشتر و متنوع‌تر و باکیفیت‌تری خریداری کنند این قیمت بسته به وسایلی که خریداری می‌کنند بیشتر هم می‌شود.

اسباب‌بازی‌های ساده با قیمت گزاف!

دوران شیرین کودکی با دنیای اسباب‌بازی‌ها گره خورده؛ ولی سال‌هاست سایه گرانی و تورم بر سر دنیای کودکان سنگینی می‌کند و از سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها رخت بربسته و حذف شده است.

«قیمت اسباب‌بازی افزایش زیادی داشته است؛ به‌عنوان‌مثال اسباب‌بازی‌ که قطعات چندان خاصی هم ندارد و خیلی هم ساده است به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولیدی با افزایش قیمت مواجه شده؛ به خاطر همین دیگر کودکان هم برای خرید اسباب‌بازی مثل سابق مراجعه نمی‌کنند.»

این سیسمونی‌فروش با تأکید بر افزایش قیمت وسایل نوزاد ادامه می‌دهد: «درحال حاضر لوازم کودک و نوزاد تولید داخل در بازار موجود است. در کنار آن لوازم کودک وارداتی هم پیدا می‌شود که البته وارداتی‌ها به‌صورت قاچاق به کشور وارد شده‌اند؛ ولی مشکل ما این است که چون خانوارها قدرت خرید ندارند مشتری برای وسایل کودک نیست.»

فروش سیسمونی دیگر به‌صرفه نیست!

به گفته این سیسمونی‌فروش اصفهانی راهکار این است که شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند تا ازدواج‌ها افزایش یابد و از همه مهم‌تر، امید مردم به آینده بیشتر شود. الان خیلی‌ها در حال مهاجرت هستند. مسلم است در این شرایط خانواده‌ها قید بچه‌دارشدن را می‌زنند و خرید وسایل کودک دیگر مانند سابق نیست.

او می‌گوید: «با این شرایط فروش، بنده تا یک سال دیگر مغازه‌ام را تعطیل می‌کنم؛ چون خرید اجناس کودک و نوزاد و فروش آن‌ها اصلا به‌صرفه نیست.»

در کنار سیسمونی لوازم دیگر می‌فروشیم

با وجود هزینه‌های سنگینی که بر دوش خانواده‌هاست و با توجه به موضوع فرزندآوری، فعالان بازار پیشنهاد می‌کنند برای خرید سیمسونی هم تسهیلاتی در اختیار خانوارها قرار بگیرد.

یکی دیگر از سیسمونی‌فروشان اصفهانی نیز حداقل قیمت خرید سیسمونی را 30 میلیون تومان و حداکثر قیمت خرید را 100میلیون تومان اعلام می‌کند. این مغازه‌دار در ادامه به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «فروش سیسمونی نسبت به سابق کمتر شده است. بنده قبلا فقط سیسمونی می‌فروختم؛ ولی به خاطر اینکه مشتری نبود و برای من هم به‌صرفه نیست، الان سرویس‌های یک‌نفره برای کودکان هفت‌هشت‌ساله می‌فروشم تا شاید لابه‌لای فروش‌هایی که دارم گهگاهی فروش سیسمونی داشته باشم که تعدادشان هم خیلی کم است.»

مشتری نمی‌تواند نقدی سیسمونی بخرد

«مشتریانی که گهگاهی برای خرید سیسمونی مراجعه می‌کنند هم به‌صورت نقدی نمی‌توانند خرید کنند و بیشتر با شرط پرداخت چکی اقدام به خرید می‌کنند. این شرایط سیسمونی‌فروشان را در مضیقه قرار داده است؛ چون ما باید اجناس را نقدی خریداری کنیم؛ ولی مشتری چون قدرت خرید ندارد نمی‌تواند پول نقد پرداخت کند»؛ این موضوع را این مغازه‌دار می‌گوید و ادامه می‌دهد: «فرزندآوری دیگر مانند سابق نیست. الان فروش اسباب‌بازی هم دیگر رونق ندارد. عمده‌فروش‌ها می‌گویند مغازه‌دارها دیربه‌دیر اقدام به خرید اسباب‌بازی می‌کنند؛ چون قیمت‌ها زیاد است و مشتری پیدا نمی‌شود.»

سیسمونی فروشی راکد است

در این بین برخی مغازه‌دارها با ناراحتی اعلام می‌کنند به دلیل کاهش فروش به فکر رفتن از این صنف افتاده‌اند.

یکی دیگر از سیسمونی‌فروشان اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «تا همین چند سال پیش دست در بازار سیسمونی‌فروش‌ها زیاد بود؛ ولی الان که مغازه‌دارها متوجه شدند فروش این اجناس برایشان به‌صرفه نیست در کنار اجناسشان وسایل دیگری هم می‌فروشند تا بتوانند درآمد داشته باشند. بنده هم تاالان چندین بار به فکر افتاده‌ام از این صنف خارج شوم؛ چون هرچه پیش‌تر می‌رویم وضعیت فروشمان بدتر می‌شود.»

دولت برای خرید سیسمونی وام بدهد

به گفته این سیسمونی‌فروش، قدرت خرید خانوارها کاهش پیدا کرده و فرزندآوری کمتر شده است؛ به خاطر همین سیسمونی‌فروش‌ها فروش چندانی ندارند. دولت باید حمایت‌های لازم را برای خرید سیسمونی به خانوارهایی که فرزند می‌آورند انجام دهد. اگر قرار است وامی به آن‌ها پرداخت شود شرایط گرفتن وام تسهیل شود و مبلغ وام هم به‌اندازه‌ای باشد که بتوانند سیسمونی بخرند.

این‌طور که این مغازه‌دار می‌گوید، واردات وسایل نوزاد ممنوع شده است؛ ولی اجناس داخلی قیمتشان الان با وارداتی‌ها برابری می‌کند. مردم وقتی به بازار مراجعه می‌کنند و قیمت‌ها را می‌بینند از خرید منصرف می‌شوند. خیلی خانوارها هستند که اگر هم فرزند می‌آورند تلاش می‌کنند لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های بچه‌های قبلی را مجدد استفاده کنند و برای خرید لباس نو و اسباب‌بازی جدید مراجعه نمی‌کنند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × پنج =