از بوکس‌شطرنج بیشتر بدانید

سرپرست دبیری کمیته ورزش بوکس شطرنج گفت: بنیان‌گذار این رشته در جهان قصد داشت بوکسورهایی را که فقط مشت می‌زدند و سعی می‌کردند جسمی قوی‌تر نسبت به حریفشان داشته باشند به شطرنج‌بازهایی تبدیل کند که به‌خوبی از مغزشان کمک گیرند.

تاریخ انتشار: 09:57 - دوشنبه 1402/11/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
از بوکس‌شطرنج بیشتر بدانید

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرپرست دبیری کمیته ورزش بوکس شطرنج گفت: بنیان‌گذار این رشته در جهان قصد داشت بوکسورهایی را که فقط مشت می‌زدند و سعی می‌کردند جسمی قوی‌تر نسبت به حریفشان داشته باشند به شطرنج‌بازهایی تبدیل کند که به‌خوبی از مغزشان کمک گیرند.

محمد قربانی از برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری در آینده خبر داد و افزود: دوره‌های مربیگری، داوری و فنی مسابقات چندجانبه آسیایی در اردیبهشت‌ماه سال آینده در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

او برگزاری لیگ دسته سه در رده سنی بزرگ‌سالان و مسابقات حرفه‌ای و جایزه بزرگ را از برنامه‌های در دستور کار آینده معرفی کرد.

در ورزش بوکس‌شطرنج، ورزشکاران ابتدا دودقیقه شطرنج که بر روی رینگ بوکس قرار دارد بازی می‌کنند و سپس مبارزه بوکس آنان آغاز می‌شود و هر فردی که بتواند در هر رشته برنده شود بازی را به نفع خود تمام کرده است.

دبیر کل بوکس شطرنج کشور در این رابطه گفت: در این رشته ورزشی بازیکنان فقط مشت نمی‌زنند و گارد نمی‌بندند، بلکه در رینگ، پشت میز شطرنج نشسته و با کمک‌گرفتن از هوش و مهره‌های شطرنج، حریف را ناک اوت می‌کنند.

قربانی افزود: این مبارزان باهوش سعی دارند در کنار ورزش‌های جسمانی، به همه ثابت کنند بوکسورها به لحاظ ذهنی و هوشی هم آدم‌هایی خاص هستند.

او در ادامه بیان کرد: رشته ورزشی بوکس‌شطرنج یک ورزش ترکیبی است از ترکیب «شطرنج» و «بوکس» در راندهای متناوب تشکیل شده است. یک ورزشکار در رشته بوکس شطرنج باید در هردو رشته مختلف به‌صورت حرفه‌ای ظاهر شود و ورزشکار باید حریفش را یا در بوکس شکست داده و او را «ناک اوت» کند و یا در شطرنج او را «مات» کند.

دبیرکل بوکس شطرنج کشور نحوه مسابقات این رشته ورزشی را تشریح کرد و گفت: دو مبارز در رشته بوکس شطرنج باید در 11 راند مقابل هم بازی کنند که این ورزش متشکل از شش راند دودقیقه‌ای شطرنج و پنج راند سه‌دقیقه‌ای بوکس است و بازی با یک راند شطرنج آغاز می‌شودو بلافاصله با یک راند بوکس ادامه می‌یابد که بعد از هر راندبازی بوکس و شطرنج، یک دقیقه استراحت به بازیکنان داده می‌شود.

قربانی افزود: حذف یک ورزشکار در مسابقات به این صورت خواهد بود که اگر یک‌بار بازیکن در بازی بوکس ناک اوت یا در شطرنج مات شود، امتیازات او در کل بازی حذف می‌شود و او بازنده به شمار می‌رود. حال اگر در شطرنج به بن‌بست رسید، متناسب با امتیازاتی که در بوکس به‌دست‌آمده قضاوت می‌شود و بعد هم مجموع امتیازات در هر دو بازی محاسبه و اعلام خواهد شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × یک =