سینما بیانگر مشکلات و دردهای مردم باشد

مهدی شهداد، پیش‌کسوت تئاتر اصفهان است که در آثار ماندگاری مانند «مجنون لیلی»، «کارآگاه رشید» و «آتش دل» نیز نقش‌آفرینی کرده است.

تاریخ انتشار: 10:25 - سه شنبه 1402/11/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سینما بیانگر مشکلات و دردهای مردم باشد

به گزارش اصفهان زیبا؛ مهدی شهداد، پیش‌کسوت تئاتر اصفهان است که در آثار ماندگاری مانند «مجنون لیلی»، «کارآگاه رشید» و «آتش دل» نیز نقش‌آفرینی کرده است.

نظرات او را درباره وضعیت سینمای اصفهان می‌خوانیم: اصفهان ظرفیت بسیار زیادی برای تولید یک اثر سینمای خوب دارد؛ به دلیل اینکه هنرمندان خوبی در عرصه سینما در اصفهان بوده و هستند و از جوانان مستعدی برخوردار است که می‌توانند در این عرصه خودی نشان دهند. البته منظور من از این عبارت خودخواهی نیست.

منظور من این است که جوانان اصفهانی می‌توانند خودشان را نشان بدهند و بتوانند در عرصه سینمای کشور و سایر هنرها اثرگذار باشند. اصفهان دارای هنرمندانی است که می‌توانند با هنر حرف‌های خود را بیان کنند.

به جوانان دوستدار هنر توصیه می‌شود که خودشان را به علم روز سینما مسلح کنند؛ چرا که سینما، تئاتر و هنرهای نمایشی روزبه‌روز در حال تحول است و باید به‌روز بود. سینمای ایران به‌شدت محتواگراست.

مردم، قصه‌ها، جغرافیا و وجود گونه‌های مختلف قومی و قبیله‌ای که در ایران زندگی می‌کنند (کرد، بلوچ، عرب) و بیان مشکلات و دغدغه‌های زندگی آن‌ها می‌تواند به تولید محتواهای خوبی کمک کند.

دومین نکته اینکه در ساخت فیلم‌ها دقت کنیم که حرف و درد مردم را بیان کرده و از این طریق با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم؛ نه اینکه سینمایی باشد که تنها برای تفریح و تفنن باشد. گرچه سینمای کمدی و سرگرمی هم بخش دیگری از سینماست؛ اما آنچه از دل مردم و فرهنگ آن‌ها برمی‌آید، بر دل آن‌ها نیز خواهد نشست. البته منظور من از این صحبت‌ها سینمای سیاسی نبود؛ سینمای سیاسی با سینمایی که حرف مردم را بیان می‌کنند بسیار متفاوت است. سینمایی که درد دل مردم و مشکلات مردم و سایر مسایل در کشور را بیان می‌کند، ارتباطی با سیاست ندارد و می‌تواند راوی دغدغه‌های مردم باشد.

سینما سختی‌های خود را دارد؛ پس هنر عاشقی می‌خواهد که از سختی‌ها، کمبودها، و رنج‌ها و سرد و گرمی‌ها نترسد و دل بسپارد؛ در این صورت می‌تواند کاری کند کارستان. در حال حاضر با ورود وسایل ارتباط جمعی و امکانات فراوان جوان‌ها بسیار از ما جلوتر هستند؛ چون از نیرو و فکر جوانی برخوردار بوده و امکانات خوبی در اختیار دارند؛ اما ادامه کار نیازمند عاشق دل‌سوخته‌ای است که در ادامه راه به او کمک کند تا به نقطه مطلوب برسد.

جایگاه شهر اصفهان در سینمای ایران مطلوب نیست. بسیاری از مسئولان در حد امکاناتی در دسترس آنان قرار دارد کمک می‌کنند. متأسفانه تمرکز بسیاری از هنرها در پایتخت است و حمایت از هنر و سینما در پایتخت بیشتر انجام می‌شود؛ حتی از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متمرکز در مرکز کشور است. جوانان اصفهانی با کوچک‌ترین امکاناتی که در شهر وجود دارد، عاشقانه کنار آمده و با آن کار می‌کنند و حضور چشمگیر آن‌ها در جشنواره‌ها بیانگر این دیدگاه است؛ درحالی‌که اگر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهتری در اختیار آن‌ها باشد، محیط باز باشد و بتوانند کار خود را انجام دهند، کاری می‌کنند کارستان.

اصفهان از ظرفیت خوبی در تمام هنرها برخوردار است؛ چه از نظر هنرمند، لوکیشن‌های شهری و بافت تاریخی و موضوعات تاریخی دارد که از سال‌های بسیار دور از زمان ساسانی تا دوران معاصر به جای مانده که در تولید محتوا یاری‌رسان بوده و می‌توانند حرفی برای گفتن در سینمای کشور داشته باشند.

اصفهان و ظرفیت خوب برای فیلم‌سازان

سیف‌الله نامداری، پیش‌کسوت تئاتر اصفهان، سابقه حضور در آثار ماندگاری چون «یک اتفاق ساده»، «پیرمردهای آتش‌نشان» و سریال «آقای گرفتار» را دارد. او درباره جشنواره فجر و نسبت آن با اصفهان می‌گوید: اصفهان وضعیت خوبی در عرصه سینمایی دارد. به‌ویژه با برگزاری جشنواره فیلم فجر در اصفهان در دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر سینماگران اصفهانی هستیم.

به سینماگران جوان توصیه می‌کنم تلاش خود را بیشتر و سعی کنند با پیش‌کسوتان سینما ارتباط داشته باشند و از آن‌ها یاد بگیرند. جوانان از مشکلات نترسند و باقدرت با مشکلات روبه‌رو شوند و با آن مبارزه کنند. من هم اگر به دوران جوانی بازگردم، به کارهای خود با همین شکل ادامه می‌دهم؛ البته با آگاهی بیشتر!اصفهان از ظرفیت خوبی برای فیلم‌سازی برخوردار است که این ظرفیت‌ها در بخش بازیگری، کارگردانی و لوکیشن‌های بسیار بکر و زیبا قابل مشاهده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 + 17 =