نزله و زکام متفاوت است

درمان اصولی برای نزله و زکام

نزله دارای درمان اصولی است و با زکام تفاوت دارد. برای راهنمایی در این زمینه می‌توانید نظر جواد کاردانپور، نویسنده و محقق طب سنتی و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان را بخوانید.

تاریخ انتشار: 11:21 - دوشنبه 1402/11/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان اصولی برای نزله و زکام

به گزارش اصفهان زیبا؛ نزله دارای درمان اصولی است و با زکام تفاوت دارد. برای راهنمایی در این زمینه می‌توانید نظر جواد کاردانپور، نویسنده و محقق طب سنتی و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان را بخوانید.

معمولا امروزه همه افراد نزله و زکام را یکی می‌گیرند و برای درمان آن به اشتباه افتاده‌اند؛ حتی برای پیشگیری از آن دچار سردرگمی شده‌اند و نمی‌دانند این فضولات چیست و چطور باید از آن پیشگیری کرد.

البته در طب شیمیایی تفاوت چندانی قائل نیستند و هر دو را با یک داروی واحد تسکین می‌دهند و علائم آن را خاموش کرده که بسیار خطر دارد؛ چون این فضولات حبس شده و در مدت طولانی بیماری‌های شدیدتری خواهند آورد.

تفاوت نزله با زکام

فضولات مغزی که از راه بینی خارج می‌شود، زکام است و فضولات مغزی که به حلق و گلو می‌ریزند، نزله نامیده می‌شود؛ ضمنا به فضولاتی که از ریه به حلق ریخته و دفع می‌شود، خلط گفته می‌شود.

عوارض نزله

نزله‌ها خطرناک هستند و باید از بدن خارج شوند؛ چراکه اگر خارج نشوند و یا در شب آن‌ها را دفع نکنید، دچار کیست سینه و مشکلات ریه و التهابات شدید ریه و معده خواهید شد.

برونشیت‌های مزمن و حتی مشکلات روده هم گاهی از دفع‌نشدن همین نزله‌ها ایجاد می‌شود؛ به همین جهت باید توجه خاصی در دفع آن‌ها داشته و حتی برای یک‌بار هم نباید از داروهای شیمیایی برای پیشگیری از خروج آن‌ها استفاده کنید. البته راهکار برای افرادی که این داروها را مصرف کرده‌اند وجود دارد.

راهکارهای درمان نزله

♦ پرهیز از خوردن ماست همراه غذا
♦ پرهیز از نوشیدن آب زیاد، به‌خصوص سرد‌(خطر آب قبل از خواب و صبح ناشتا و بین غذا بیشتر است.)
♦ مصرف مرکبات در روز (خوردن مرکباتی مثل نارنگی، لیمو، پرتقال، آب‌لیموترش در شب باعث نزله می‌شود.)
♦ خودداری از مصرف غذاهای سرد با هم (غذاهای سرد با هم مثل برنج و لبنیات، مرغ و ماست، ماهی و لبنیات مضر است و گاهی نزله‌ها را تبدیل به سکته مغزی می‌کند.)
♦ خوردن هاضوم (به‌دلیل گرم‌کردن معده جلوگیری از نزله خواهد کرد.)
♦ مصرف‌نکردن آب به‌تنهایی (بهتر است به هنگام عطش، آب ولرم به همراه خرما مصرف شود.)
♦ پوشش سر بعد از حمام (حتی در زمانی که از خانه خارج می‌شوید، سر خود را بپوشانید و کسانی که زیاد نزله دارند، بهتر است شب‌ها هم با پوشش سر بخوابند.)
♦ استفاده از اسفند و کندر (برای پیشگیری از نزله‌های شدید اسفند و کندر روزی یک‌بار در بینی کشیده شود.)
♦ استفاده از انفیه‌(عطسه‌آورها) مثل کندش و سیاه‌دانه یا مثل فلفل به‌صورت روزانه
♦ استنشاق آب ولرم با نمک در بینی
♦ چکاندن هفته‌ای یک‌بار روغن بنفشه در بینی
♦ درمان زکام و نزله در طب سنتی و اسلامی
♦ به‌هیچ‌وجه قبل از نزج نزله‌ها و زکام و کمک به دفع آن، مانع از خروج آن در درمان نشوید؛ چون باعث خوره و بیماری‌هایی از قبیل کم‌خونی، آلرژی، سینوزیت، ضعف مغز، آلزایمر، کوچکی مغز، جنون، صرع، تشنج، بی‌خوابی، بـرص، سکتــه‌هـای مغـزی و قلبــی می‌شود.
♦ سعی کنید در درمان عجله نکنید تا به‌آرامی فضولات مغز نضج داده شود و تمام آن‌ها توسط زکام یا نزله دفع شود.
♦ بهتر است هر روز دود سیاه‌دانه و اسفند داخل بینی بکشید و بعد از آن از انفیه استفاده کنید‌. (حتما باید بین 20 تا 30 عطسه ایجاد شود. اگر کمتر بود دوباره استفاده کنید.)
♦ شب‌ها یک قطره سرکه در بینی بچکانید. اگر سرکه به همراه سداب باشد، تأثیر بیشتری در خارج‌کردن فضولات سر دارد.
♦ کیسه نمک داغ روی ملاج سر بگذارید تا نزله‌ها و فضولات مغزی را به‌اصطلاح بپزد تا راحت‌تر خارج کند.
♦ روغن مرزنجوش در بینی کشیده شود و بعد از آن از انفیه استفاده شود.
♦ استنشاق آب ولرم و نمک در درمان هم بسیار مؤثر است.

ضمنا جرجانی در کتاب خود برای زکام سرد و گرم تفاوت قائل شده و چنین ذکر کرده است:
♦ زكام گرم: نشان گرمى زكام آن است كه آنچه از بينى فرود آيد، رقيق و سوزان است و بينى را می‌سوزاند. برای درمان عناب مفید است و اگر بعد از نزله فرد به سرفه بیفتد، بسیار خوب است و باعث دفع بهتر این فضولات خواهد شد؛ همچنین تخم کدو، بنفشه، رب به، رب آلو، رب انار و سیب هم اثر خوبی دارد. مغز بادام شیرین، آرد باقالا، تخم خشخاش، شکر نیشکر، خیار چنبر نیز در درمان نزله مؤثر است.
♦ زكام سرد: آن است كه آنچه فرود آيد، سرد باشد و دشوار فرود آيد، برای درمان آن ارزن گرم شده و به سربستن مفید است و یا استفاده از دود قسط و سیاه‌دانه یا عود هندی مؤثر است. انجیر و مویز نیز تأثیر خوبی دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + دوازده =