رهبر از نگاه رهبر

فصل اول که عنوان نهضت اسلامی را با خود دارد، از اولین دیدارها و آغاز آشنایی رهبری با امام شروع می‌شود. ولین دیدار ایشان با امام به سال 1336 برمی‌گردد.

تاریخ انتشار: 11:59 - چهارشنبه 1401/11/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رهبر از نگاه رهبر

زندگی، روش، سیره و اندیشه‌های امام خمینی(ره) را افراد زیادی بیان کرده‌اند. هرکس با توجه به زمان و میزان نزدیک‌بودنش به امام، چه از نظر فیزیکی چه فکری، بخشی از امام را روایت کرده است. رهبر 

برای هرچه بیشتر و بهتر شناختن امام خمینی، باید سراغ افرادی رفت که بیشتر به ایشان نزدیک بوده‌اند و روایت کرده‌اند و بین اشخاص گوناگون چه کسی بهتر از ادامه‌دهنده نهضت و فکر امام، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای!

نشر صهبا در یکی از کارهای خاص و خوب خود، با استفاده از سخنان رهبری در مورد امام، کتاب «عبد صالح خدا» را در دوفصل اصلی تدوین کرده است. کتاب، صرفا کپی و بازنشر سخنان ایشان نیست، بلکه گروه پژوهشگر کتاب، مطالب با موضوع مشترک را از لابه‌لای بیانات رهبری در زمان‌های مختلف جدا کرده و کنار هم قرار داده‌اند و بسته به موضوعاتی که ایشان در موردشان صحبت کرده‌اند، بخش‌بندی کتاب انجام شده است.

فصل اول که عنوان نهضت اسلامی را با خود دارد، از اولین دیدارها و آغاز آشنایی رهبری با امام شروع می‌شود. اولین دیدار ایشان با امام به سال 1336 برمی‌گردد و پس از آنکه در سال 1337 تصمیم به هجرت از مشهد به قم برای ادامه تحصیل می‌گیرند، این دیدارها در قالب استاد و شاگردی و نشستن سر درس امام، ادامه پیدا می‌کند.

در بخش اول این فصل بیشتر به مقام علمی و اخلاقی امام پرداخته شده است. در ادامه و با رسیدن به سال 1341، مطالب کتاب بیشتر به کارهای مبارزاتی ایشان مربوط می‌شود. در این بخش شجاعت و تلاش‌های امام در راستای انجام وظیفه الهی و مبارزه با دشمنان اسلام و مردم به خوبی بیان شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک طلبه حاضر در صحنه، مشاهدات و دریافت‌های خود از گفتار و رفتار امام را برای دیگران تبیین کرده‌اند. ایشان همچنین در سخنانشان به بیان تفاوت امام با دیگر مراجع و علمای آن روز قم و دیگر شهرها در مقابله با ظلم‌های آشکار رژیم پهلوی، پرداخته‌اند.

بیان دقیق اتفاقات فیضیه در سال 42، سخنرانی امام در عاشورای همان سال و قیام 15 خرداد از دیگر قسمت‌های خوب و دقیق این فصل است.

در دورانی که امام در تبعید به سر می‌بردند، ایشان از نقش ویژه رهبری امام از راه دور و اثری که بر فعالیت‌های خودشان و دیگران داشتند، مطالبی را بیان کرده و سپس به مرحله نهایی مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 شد، پرداخته‌اند.

در هر مرحله بیان نقش ویژه امام و تصمیمات و عملکردشان جایگاه خاصی در مطالب رهبری درمورد امام دارد. در فصل دوم کتاب با عنوان نظام اسلامی، روش، رفتار و اندیشه‌های امام خمینی در دوران ده‌و‌نیم‌ساله رهبری ایشان پس از انقلاب بیان شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های مختلف خودشان در مورد امام، مسائل زیادی را درمورد نحوه رهبری ایشان بیان کرده‌اند که در این کتاب تحت عناوین چهره رهبر و زمامدار، ایستادگی در مقابل دشمنی‌ها، عطوفت، صدور انقلاب، از مردم و متکی به مردم، زاهد و عارف و نزدیک‌ترین فرد به الگو، در فصل دوم بخش‌بندی شده‌اند.

کتاب، بخش ضمائم مفصلی نیز دارد که شامل برخی از اعلامیه‌های امام در دوران مبارزه، اسناد ساواک و تصاویر متعددی است که به فهم بیشتر مطالب کتاب کمک خوبی کرده است.

با وجود اینکه کتاب «عبد صالح خدا» زندگینامه کاملی از امام نیست و مطلب خاصی درباره دوران کودکی و نوجوانی و به طور کل زندگی امام خمینی تا پیش از اواخر دهه 30 در این اثر نیامده است.

اما با توجه به راوی مطالب که آیت‌الله خامنه‌ای هستند و دورانی را که در روایتشان بیان کرده‌اند، این اثر را می‌توان کتاب خوبی در سیر زندگی امام از اندکی پیش از شروع مبارزه تا پیروزی انقلاب و دوران رهبریشان پس از انقلاب دانست.

همچنین «عبد صالح خدا» تنها یک کتاب تاریخی نیست و در آن صرفا به ذکر وقایع اکتفا نشده است.

مخاطب این اثر، در کنار مطالعه سیر و روند مبارزاتی امام خمینی، تحلیل مقام معظم رهبری را از امام و اطرافیان و دوستان و دشمنان فهم می‌کند که ویژگی متمایز این اثر از دیگر آثار مشابه در بیان زندگی و افکار امام خمینی است.

این کتاب بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد شروع مطالعه و تحقیق را در باره امام خمینی دارند. متن اصلی کتاب «عبد صالح خدا» در 174 صفحه است که همراه با بخش ضمائم به 302 صفحه می‌رسد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + 13 =