افزایش بافت فرسوده در منطقه 15

خوراسگان شهری با وسعت ۷۰کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۲۳ هزارنفر،  ۵۰۰شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. این منطقه ۲۳‌محله دارد که در سال ۹۲ به شهر اصفهان الحاق شده است. منطقه 15 شهرداری اصفهان با 6896 هکتار مساحت، 1718 هکتار در محدوده قانونی و 5178 هکتار مساحت در حریم منطقه دارد. در حال حاضر رتبه منطقه با توجه به اضافه شدن این مساحت در بافت فرسوده در بین مناطق 15 گانه شهرداری از 8 به 5 رسیده و مساحت بافت فرسوده از 141.2 به 213.48 هکتار افزایش یافته است. اصفهان زیبا درباره این موضوع و پروژه‌های مهم منطقه با مسعود قاسمی،  مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

 اخیرا میزان بافت فرسوده در این منطقه افزایش پیدا کرده و از رتبه 8 به رتبه 5 رسیده است. در این باره توضیح دهید.

امروزه با توجه به اینکه شهرها با درصد قابل‌توجهی از بافت‌های فرسوده و قدیمی مواجهه هستند و به دلیل کمبود اعتبارات و عدم شناخت کامل از چگونگی و ویژگی‌های این بافت‌ها، برنامه‌ریزی لازم برای خروج از بحران از بافت‌های فرسوده با مشکل مواجه شده و این منطقه نیز از این امر مستثنا نبوده است و به‌عنوان یکی از مناطق مشکل‌دار شهری در این راستا محسوب می‌شود، اما خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر در این خصوص 11 محله واقع در این منطقه به بافت فرسوده اضافه شده است. همچنین رتبه منطقه 15 با توجه به اضافه شدن این مساحت در بافت فرسوده از رتبه هشتم به رتبه پنجم تغییر پیدا کرده و اکنون مساحت جمع کل 11روستای الحاقی 72.28 مترمربع است.

 این اقدام چه مزیتی برای منطقه دارد؟

مزیت‌های قابل‌توجهی دارد. امکان نــوســـازی ســاختمان‌هــای فــرســوده این روستاها با استفاده از تسهیلات و تخفیفات صدور پروانه بافت فرسوده تسهیل شده و کمک شایانی در بازسازی بافت فرسوده این روستاها دارد. همچنین با اضافه‌شدن مساحت این روستاها به بافت فرسوده از اعتبارات دولتی برای زیرسازی و آسفالت معابر و تأسیسات شهری استفاده می‌شود. تأمین بودجه‌های عمرانی انجام شده در بافت های فرسوده مانند احداث پارک، کتابخانه، تعریض خیابان و… از مزیت‌های این اقدام است.

 منطقه 15 یکی از مناطقی است که در بخشی از رینگ چهارم حلقه حفاظتی قرار دارد. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه در چه مرحله‌ای است؟

از کیلومتر صفر تا 6.7 کیلومترطول رینگ چهارم شهر در محدوده منطقه 15 قرار گرفته که حدود 30 درصد آزادسازی مسیر و 6 درصد اجرای آن پیشرفت داشته است و تا پایان امسال از کیلومتر 4 تا 6.7 از مسیر تکمیل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های ناحیه‌محوری شهرداری‌ها، توجه به موضوعات مختلف شهری از جمله پیش‌بینی و اجرای پروژه‌های عمرانی کلان برای ایمنی و سلامت عمومی شهر و شهروندان است. در راستای سیاست‌های کلان شهرداری اصفهان و برای پیشبرد شهر به سوی توسعه پایدار، این منطقه با همکاری و همراهی شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران ارشد شهری، اجرای پروژه رینگ حفاظتی با اولویت اجرایی کیلومتر 4 تا 7، حدفاصل تقاطع غیرهمسطح آفتاب تا تقاطع بهاران‌خاتون آباد را آغاز کرده‌اند. عملیات اجرایی فاز اول پروژه رینگ حفاظتی با عرض متوسط مسیر 76 متر و اجرای دو تقاطع غیرهمسطح شامل تقاطع قهجاورستان به مساحت 1900 متر مربع و احداث پل روی کانال آب به مساحت 2200 متر مربع با هزینه اجرایی بالغ بر 600میلیارد ریال آغاز شده است. تصمیم‌گیری برای انتخاب طرح مناسب در شهرها، به یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری تبدیل شده است، بنابراین شهرداری‌ها همیشه به عنوان نهادهای اجتماعی فعال در جامعه، همواره مشارکت اجتماعی شهروندان را در حل مسائل شهری طلب می‌کنند. فاز اول این پروژه تاکنون به میزان 114000 مترمربع زمین آزادسازی با مبلغی بالغ بر 280 میلیارد ریال انجام شده و مابقی در دست اقدام است. خوشبختانه برای اجرای این فاز همیاری و همکاری بسیار مطلوبی را از طرف مالکان داشته‌ایم. این پروژه به سه هزار مترمربع آزادسازی مسیر با هزینه‌ای بالغ بر 2500 میلیارد ریال نیاز دارد که در حال حاضر آزادسازی 2600 متر از فاز اول (کیلومتر 4 تا 7) مسیر حلقه حفاظتی شهر به همراه احداث تقاطع غیرهمسطح قهجاورستان و دسترسی‌های موجود توسط این منطقه انجام می‌شود.

 مهم‌ترین تأثیری که اجرای این ابرپروژه برای شهر دارد، چیست؟

یکی از معضلات مهم جوامع امروزی بخش راه‌ها و ایمن‌کردن ترافیک و حمل‌ونقل برای شهروندان است؛ چراکه خسارات ناشی از مصدومیت و مرگ‌ومیر قربانیان این تصادفات تبدیل به یکی از چالش‌های مهم در زمینه ایمنی و سلامت عمومی شده است؛ بنابراین هدف از بنیان‌گذاری و تبیین یک سیاست ترافیکی و حمل‌ونقلی برای یک جامعه، ایجاد بهترین، مفیدترین، کامل‌ترین و امن‌ترین سیستم ترافیکی و حمل‌ونقل برای کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر و توزیع ترافیک در ورودی شهر قبل از رسیدن به هسته شهر، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی هوا، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌وساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر به صورت زیربنایی باشد و بنابراین اجرای چنین پروژه‌های بزرگ عمرانی نشان از توجه و ضرورت اهمیت این امر توسط مدیران شهری دارد.

پیـشرفت فیزیکی تقاطع غیرهمسطح شهید سپهبد قاسم سلیمانی به کجا رسید؟

این پروژه 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حال حاضر با توجه به گسترش شهرها و افزایش روزافزون وسایل نقلیه و به وجود آمدن معضلی که از آن به عنوان ترافیک یاد می‌شود، مدیران شهری را برآن داشته که برای حل این معضل مهم و کاهش گره‌های ترافیکی، نسبت به بررسی مشکلات ترافیک و ارائه راه‌حل‌هایی مناسب برای تغییر وضعیت آن اقدام کنند، بنابراین اجرای پروژه‌های عمرانی‌ترافیکی هم‌سو با نیاز شهروندان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مدیریت شهری برای تحقق طرح‌های توسعه شهری بوده است؛ چراکه اجرای هر پروژه عمرانی به‌مرورزمان هویت شهر را ساخته و همواره در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد. بنابراین توجه به میزان نیاز شهروندان در پروژه‌ها موضوعی مهم در طراحی آن‌هاست. یکی از دغدغه‌های اصلی کلان‌شهر اصفهان، اجرای پروژه‌های بزرگ حلقه حفاظتی شهر است که در حال حاضر با همیاری و تلاش شبانه‌روزی همه مدیران و دست‌اندرکاران مربوطه در حال اجرا ست و این منطقه نیز افتخار آن را دارد که سهم بزرگی از این پروژه عظیم را در کارنامه فعالیت‌های خود داشته باشد. اجرای تقاطع غیرهمسطح سپهبد قاسم سلیمانی که به دلیل ترافیک بسیار زیاد از سمت ورودی شرق اصفهان، آرامستان باغ رضوان و… شهر را با معضل ترافیکی مهمی روبه‌رو کرده بود، گام بسیار مهمی برای تسهیل و کاهش بار ترافیکی، سرعت بیشتر عبور و مرور خودروها، کاهش تلفات انرژی و زمان و نیز پایین آمدن آمار تصادف‌ها در این مسیر خواهد شد؛ چراکه افزایش در بخش حمل‌ونقل و تعداد وسایل نقلیه، برنامه‌ریزان حمل‌ونقل و مهندسان مربوطه را با چالش جدیدی برای طرح‌ریزی و ایجاد یک جریان ایمن و بی‌وقفه، همراه با به‌کارگیری برخی روش‌های ابتکاری و مقرون به صرفه مواجه کرد که خوشبختانه اجرای این تقاطع با هدف جداسازی فیزیکی مسیرهای ترافیکی و ایجاد جریان ترافیک پیوسته و کم‌شدن زمان تأخیر و … به‌طورقطع این مشکل را مرتفع خواهد کرد. ابعاد اجرای این پروژه 2 در  1.5 کیلومتر است که آزادسازی املاک در مسیر آن، مساحتی حدود 150هزار مترمربع است. طول کل پل‌سازی 1200 متر، شامل پنج پل بوده که پل شماره1 به طول 493 متر و ارتفاع 14 متر، پل شماره 2 به طول 200 متر و ارتفاع 7 متر، پل شماره 3 به طول 177 متر و به ارتفاع 7 متر، پل شماره 4 به طول 107 متر و به ارتفاع 7 متر و زیرگذر، پل شماره 5 با 125 متر پل‌سازی در عمق 7- متر و همچنین میزان خاک‌برداری مسیرها 180000 مترمربع و خاک‌ریزی 230000 مترمکعب است.

 ویژگی‌های اصلی این پروژه چیست؟

اجرای این تقاطع غیر همسطح، زیبایی چشم‌انداز و منظر ورودی شهر تاریخی اصفهان را دوچندان خواهد کرد. برای اجرای این پروژه بزرگ که هم اکنون به پیشرفت 73 درصدی خود رسیده اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که در مدت 20 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و بدون شک، باید مشارکت همشهریان و همدلی و همراهی تمامی دستگاه‌های مربوطه برای دستیابی به این موفقیت که در راستای توسعه شهر است، دوچندان شود.

 در حال حاضر چه پروژه‌های مهمی در این منطقه به اتمام رسیده است؟

عملیات سامان‌دهی بلوار سروستان واقع در خیابان ارغوانیه و خیابان انتهایی شهرک مخابرات به پایان رسیده است. اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای سامان‌دهی بلوار سروستان و خیابان انتهایی شهرک مخابرات اختصاص داده شد. این پروژه 800 متر طول داردکه بهره‌برداری از آن در تسهیل تردد شهروندان و وسایل نقلیه و رسیدن به استانداردهای مطلوب شهری نقش مهمی ایفا خواهد کرد. انجام سامان‌دهی فضایی بلوارهای شهری به‌عنوان عنصری مهم و قابل‌رؤیت برای رفع نیازهای عملکردی و فعالیت‌های اجتماعی، از ضروریات اصلی سامان‌دهی فضاهای شهری است که فرم کالبدی، کیفیت ادراکی و بصری آن‌ها نیز باید مورد توجه و آمایش قرار گیرد. در حال حاضر جدول‌کاری و محوطه‌سازی از جمله خدمات شهرداری‌هاست که برای تقسیم محوطه‌ها و محیط‌های مختلف در شهر به منظور ایجاد خیابان‌های فرعی و اصلی، فضاهای استراحت و سبز، پیاده‌روها و… انجام می‌شود، بنابراین احداث اصولی وفنی آن‌ها بسیار مهم است؛ چراکه داشتن روسازی خوب و جدول‌بندی زیبا و تمیز از نظر دید و منظر شهری حائز اهمیت بوده است که باید طبق اصول فنی و بادقت کامل اجرا شود که در این منطقه به این موارد توجه شده است. در صورت فراهم بودن ملزومات و شرایط مالی لازم اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و … با هدف بهسازی وضعیت معابر شهری برای افزایش رضایتمندی شهروندان در سطح منطقه تداوم خواهد داشت.

مهم‌ترین مشکلی که در این منطقه وجود دارد، چیست؟

مهم‌ترین شکل منطقه وجود مساحت زیادی از منطقه در خارج از محدوده شهری، وجود مسیرهای ارتباطی در حریم منطقه، بلاتکلیفی تعمیرات و نوسازی مسیرها و همچنین بافت محلی و روستایی است.

چند درصد از محدوده این منطقه صنعتی است؟

 265.51 مترمربع.

 چه اقداماتی در این منطقه برای رضایت شهروندان انجام شده است؟

با توجه به درخواست‌های زیاد مردمی حداکثر تلاش منطقه برای زیرسازی، آسفالت و لکه‌گیری معابر منطقه انجام شده است و مطالبات درخواستی مردم از طریق سامانه 137 با فوریت و اولویت پیگیری و بررسی می‌شود.