روز اصفهان
27 آبان سال 97 لایحه تعیین روز اول آذر بهعنوان روز اصفهان در شورای شهر تصویب وبه این ترتیب برای نخستینبار در کشور، کلانشهــر اصفهان دارای نماد و سمبل شد که میتواند به برند این شهر در جهان کمک کند. در اسناد تاریخی آمده است که حسن رکنالدوله، پادشاه دیلمی، در سال ۳۲۷ هجری قمری وارد اصفهان شد و آن را به قلمرو خود افزود. پادشاه دیلمیان اصفهان را به پایتختی انتخاب کرد و برای حفاظت شهر از گزند دشمنانش، بارویی در اطراف آن ساخت. سالروز شروع عملیات ساخت برج و بارو برای اصفهان، ابتدای برج قوس یا ابتدای آذر ماه بود. طبق قول و نظر اصفهانشناسان، تاریخ تولد شهر اصفهان، نخستین روز برج قوس است و به همین دلیل حسن رکنالدوله این روز را برای ساخت باروی بزرگ انتخاب کرد. در ابتدای آغاز به کار شورای پنجم، متخصصان و اصفهانشناسان اعلام کردند که روز تولد شیخ بهایی اسفندماه است و به همین دلیل آنها برای تغییر روز اصفهان از سوم اردیبهشت به اول آذرماه با شورای شهر مکاتبه کردند. طبق اسنادی که به شورا ارسال شد، نشان قوس سردر قیصریه، سمبل اصفهان بوده و زایش این شهر نیز در اول آذرماه اتفاق افتاده است. به همین دلیل شورای شهر نیز با اعلام روز اول آذر به عنوان روز اصفهان موافقت کرد؛ با این تأکید که در هفته اول اردیبهشت، برنامههای ویژه هفته فرهنگی اصفهان اجرا میشود. 25 آبان ماه 1361 نیز اصفهانیها 370 شهید عملیات محرم را بر دوش خود تا گلستان شهدا بدرقه کردند. از آنجایی که چنین تشییع جنازهای در یک روز کمسابقه بود، این روز را روز حماسه و ایثار نامیدند. مدیریت شهری نیز امسال برای گرامیداشت هر دو عنوان، هفته اصفهان را از 25 آبان تا اول آذرماه برگزار میکند.
یک هفته 90 برنامه
به گفــتــه فــریــده روشن، رئــیــس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان، برای این هفته بیش از 90 برنامه تدوین شده که بیشتر آنها به صورت مجازی برگزار شده و اندکبرنامههای عرصهمحور نیز با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی انجام میشود. به گفته او از ابتدای شیوع بیماری کرونا برنامههای فرهنگی مدیریت شهری به صورت مجازی اجرا شد. او توضیح میدهد که در این دوره از شورا، روز اول آذرماه بهعنوان روز اصفهان تصویب و نگاره تاریخی منقوش به کاشیکاری سردر بازار قیصریه یعنی قوس آذر که با اقتباس از صورت فلکی ماه آذر طراحی شده به عنوان نماد اصفهان انتخاب شد. به همین دلیل هر سال اول آذر برنامههایی برای جشن روز اصفهان برگزار میشود که امسال بیشتر برنامهها به صورت مجازی برگزار میشود. این برنامهها که توسط معاونت فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در 91 عنوان تهیه شده است از 25 آبان تا اول آذر برگزار میشود. به گفته روشن، هر شب به صورت مجازی از 100 محصول فرهنگیهنری، شامل کتابهایی که در سازمان فرهنگی در حوزههای اجتماعی، سینمایی و گردشگری تدوین شده، در موزه هنرهای معاصر رونمایی میشود. او توضیح میدهد که با حضور صدا و سیما ویژهبرنامههای این هفته به صورت گسترده و برای همه مردم به نمایش در میآید؛ همچنین از 25 آبان تا اول آذر، پنجهزار بسته بهداشتی حاوی ماسک با نماد اصفهان و مـحــلولهای ضــدعفــونیکننده در ایستگاههای ورزشی توزیع میشود. شهرداری اصفهان برای تحکیم روابط برون مرزی و بین المللیاش با خواهرخواندههای شهر اصفهان، بسته فرهنگیهنری حاوی چهار محصول صنایع دستی شهر را آماده کرده است که به مناسبت روز اصفهان برای شهرداران خواهرخوانده این شهر ارسال میکند. این بسته فرهنگی به خواهرخواندههای این شهر یادآوری میکند که نصفجهان، شهر تاریخی، هنری و فرهنگی است که برای تحکیم روابط بین المللیاش تلاش میکند؛ همچنین تولید کلیپهای خواهرخواندههای اصفهان با رویکرد اشتراکهای فرهنگی در فضای مجازی از 25 آبان آغاز شده و تا اول آذر ادامه مییابد.
سامانه شبکه سازی محلات
به مناسبت 25 آبانماه برنامه تلفیقیترکیبی در مـجتـمع اداری امیرکبیر اجرا میشود که تا 29 آبان ادامه مییابد. در این ویژهبرنامه وصیتنامه شهدا به شیوهای خاص در معرض دید قرار میگیرد تا مدیران و مسئولان شهری درباره مسئولیتهای اجتماعی آگاهی پیدا کنند. در مدتزمان یادشده از نقشه گردشگری بازار رونمایی شده و برای حل مشکلات حاشیهنشینی و استحکام روابط محلهها سامانه شبکهسازی محلات راهاندازی میشود. در این هفته برای اولین بار در کشور محصولات فرهنگی در حوزه سلامت ارائه میشود. برای افزایش نشاط اصفهان، فضاسازی شهری و نصب تابلوها و بنرها در سطح شهر و پلهای ماشین رو انجام میشود.این برنامهها در حوزههای شهروندی، مشارکتی، گردشگری، امور اجتماعی، کتابخانههای مجموعه شهرداری، موزه حمام رهنان، تالار هنر، موزه هنرهای معاصر، تفریحی و ورزشی و تعدادی از مناطق شهرداری برگزار میشود.
هویت یک شهر
علم شهرسازی در کشورهای توسعهیافته، نمادهای هنری، تاریخی و فرهنگی را مهم میداند و از نشانههای شهر به عنوان یک نماد فرهنگی در بدنه اصلی مبلمان شهر استفاده میکند. تلفیق هنر و معماری و خلق نشان، مـنظر شهری دلچسبی را برای شهروندان و مسافران ایجاد میکند و این برای مدیران شهری، اهمیت بسزایی دارد. آنچه فضاهای یک شهر را پویا و جذاب میکند و باعث ایجاد رضایت در بین شهروندان و جذب گردشگران میشود، تاریخ، فرهنگ غنی، زیبایی بصری و منظر شهری است که نمود ویژه آنها در المانها و نمادهای شهری به وضوح قابل رویت است. برندسازی شهری نهتنها سیاستهای لازم را برای توسعه اقتصادی فراهم میکند، بلکه وسیلهای برای تعیین هویت یک شهر یا منطقه نیز هست. شهروندانی که برندسازی مناسب، هماهنگ و سازگار از یک شهر مشاهده کنند، منابع خود را به آن شهر منتقل کرده و درمجموع تولید اقتصادی و منافع را در آن ناحیه افزایش میدهند؛ بنابراین هر شهر باید چشمانداز داشته باشد و آن را با بررسی پتانسیلها و با مطالعه دقیق خواست اهالی آن ناحیه تدوین کنند. این برنامهریزی استراتژیک به بخشهای کوچکتر، یعنی مناطق و محلهها نیز تسری مییابد و با ایجاد انعطاف در اختیارات سیاستگذاران ردههای بعدی ویژگیهای منحصر به فرد منطقهای و نقاط قوت و پتانسیلها تقویت میشوند.