خودروی چینی با برچسب قیمت اروپایی

افزایش قیمت دلار متوقف شد، سکه پس از برخورد با سقف قیمتی 16 میلیون تومان وارد دوران اصلاحی شد و شاخص بورس از دو میلیون و 70 هزار از فاز گاوی وارد فاز خرسی شد. روند افزایشی قیمت کالاهای مختلف در طول ماه‌های گذشته متوقف شد؛ ولی انگار خودروی چینی ترمز بریده است! اتومبیل یا کالاهای وارداتی مختلف از آبان سال گذشته وقتی دلار نتوانست 32 هزار تومان را پشت سر بگذارد، اصلاح قیمتی را آغاز کردند؛ ولی از همان روز مونتاژکاران چینی نه‌تنها طی چند مرحله قیمت مـحـصـولات خود را افزایش دادند، بلکه محصولات جدید چـیـنـی با قــیـــمـت‌های عـجـیـب‌غـریـبـی پیش‌فروش شده ‌اند.

تاریخ انتشار: 01:34 - شنبه 1400/02/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

مونتاژکاران چینی در تلاش‌اند با طرح‌های اقساطی و بلندمدت محصولات خود را با قیمت جدید بفروشند؛ ولی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت جدید چینی‌ها فراتر از حد انتظار است! همین مسئله باعث شده تا قیمت اتومبیل‌های چینی در بازار آزاد چند صد میلیون تومان کمتر از قیمت نمایندگی باشد.

سدان‌های چینی به قیمت اروپایی

آریزو 5 تی رقیب مستقیم اتومبیل‌هایی مانند دناپلاس یا پژو 207، امروز در نمایندگی‌های مدیران خودرو بالاتر از 620 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و آریزو 6 به مرز 900 میلیون تومان رسیده است. کرمان‌خودرو و چند مونتاژکار چینی دیگر نیز وعده دادند که به زودی سدان‌هایی با قیمتی بالاتر از 600 میلیون تومان وارد بازار می‌کنند که جک A5 یکی از آن‌ها خواهد بود.
آیا آریزو 6 حدود 900 میلیون تومان می‌ارزد؟ حمید میرزایی، فعال بازار خودروی اصفهان، در پاسخ به این پرسش گفت: «شما اگر مشخصات فنی سدان‌های چینی موجود در بازار را روی کاغذ بنویسید هیچ نکته مثبتی در آن‌ها مشاهده نخواهید کرد که بالای 600 میلیون تومان ارزش‌گذاری شوند.» گفت‌وگو با کارشناسان و اهالی بازار خودرو نشان می‌دهد موتور مورداستفاده در سدان‌های چینی با وجود فناوری توربو، تفاوت چندانی با موتور داخلی مانند EF7 توربو شارژ ندارد. تعمیرکاران گاهی کیفیت موتور EF7 یا TU5 داخلی را بهتر می‌دانند. در سایر بخش‌های فنی نیز سدان‌های چینی مشخصات خاصی ندارند، فقط در بخش آپشن از همتایان داخلی خود یک سروگردن بالاتر قرار می‌گیرند.
میرزایی، فعال بازار خودرو، درباره رقابت خودروهای داخلی و چینی گفت: «ما فرض می‌گیریم خودروی چینی ده برابر بهتر از خودروی داخلی است، بااین‌حال مونتاژکاران چینی امروز محصولات خود را بالاتر از قیمت خودروهای وارداتی به ما می‌فروشند.» با قیمت آریزو 5 تی و جک A5 امکان خرید خودروهای کره‌ای مانند هیوندای اکسنت، النترا و کمری با کارکرد بالا وجود دارد و با 900 میلیون تومان می‌توانید آریزو 6، یک مزدا 3 صفرکیلومتر و خشک ژاپنی یا اتومبیل‌هایی مانند اپتیما، آزرا و… بخرید.

شاسی‌بلند چینی به قیمت تانک

اگر یک میلیارد تومان پول داشته باشید یک هیوندای سانتافه مدل 2015 می‌خرید یا تیگو 7 مدیران خودرو؟! تیگو 7، جک اس 7 و یکی دو شاسی‌بلند جدید چینی با حدود قیمت میلیاردی توسط نمایندگی‌ها عرضه می‌شوند، با این قیمت امکان خرید شاسی‌بلندهای کره‌ای کارکرده زیادی در بازار وجود دارد. میرزایی، فعال بازار خودروی اصفهان، دراین‌باره می‌گوید: «هر طور حساب کنید سانتافه یا اسپورتیج مدل 2013 تا 2015 از همه نظر بهتر از تیگو 7 یا جک اس 7 هستند. با چه منطقی یک نفر باید شاسی‌بلند چینی سوار شود؟» تیگو 5 و جک‌اس 5 نیز بالاتر از 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند، اگرچه با این بودجه امکان خرید شاسی‌بلندهای کارکرده و قدیمی کره‌ای وجود دارد؛ ولی مانند تیگو 7 و جک‌اس 7 رقیب بزرگی در بازار ندارند.
قیمت 750 میلیون تومانی تیگو 5 در نمایندگی باعث شده تا صفرکیلومتر آن در بازار آزاد تا 600 میلیون تومان نیز فروشنده داشته باشد.

اقتصادی‌های چینی

قیمت 421 میلیونی ام‌وی‌ام 315 پلاس اتومات این سؤال را مطرح می‌کند که مگر 315 چه چیزی بیشتر از 207 اتومات دارد؟ کارشناسان بازار خودرو گزارش می‌دهند موتور استفاده شده در این محصول چینی از TU5 ایران‌خودرو به‌مراتب ضعیف‌تر است، از طرفی با پول این خودرو امکان خرید کره‌ای‌هایی مانند I20 یا ژاپنی‌هایی مانند میراژ وجود دارد. میرزایی، فعال بازار خودروی اصفهان، دراین‌باره می‌گوید: «شما می‌توانید چند صد میلیون تومان بدهید یک چینی اقتصادی مثل ایکس 22 یا جک‌اس 3 بخرید یا با همان پول سوار یک اتومبیل لوکس داخلی یا کره‌ای کارکرده شوید؛ چه کسی حاضر است 421 میلیون تومان بابت یک هاچ‌بک چینی با موتور ضعیف بدهد؟» با 421 میلیون تومان می‌خواهید یک دناپلاس توربو اتومات بخرید یا یک هاچ‌بک چینی؟! قیمت محصولات اقتصادی چینی طی سال‌های گذشته آن‌قدر رشد کرد که امروز اصلا در رده اقتصادی قرار نمی‌گیرند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط