بر این اساس، گفتوگویی داشتهام با چند تن از شهروندان اصفهانی که روزانه از اتوبوس واحد شهری مسیر خانه اصفهان- میدان انقلاب استفاده میکنند، مسیری بسیار پررفتوآمد و شلوغ که دو سوی مرکزی و شمالی شهر اصفهان را به هم متصل میکند و خطوط هم مسیر مشابه دیگری ندارند.
آقای «سلطان محمدی» در خیابان کاشانی ساکن است و چند نوبت در هفته از اتوبوسهای این خط استفاده میکند. او دراینباره میگوید: «متأسفانه وضعیت اتوبوسهای خط خانه اصفهان- میدان انقلاب در مقایسه با خطوطی مانند میدان جمهوری-میدان آزادی یا صفه- ملکشهر از کیفیت بسیار پایینتری برخوردارند؛ درحالیکه این خط مسافران زیادی دارد و در ساعات ابتدایی روز یا ساعات منتهی به شب جمعیت خیلی زیادی سوار اتوبوس میشوند. گاهی جمعیت آنقدر زیاد است که درِ اتوبوس بهسختی بسته میشود. موقع پیاده شدن هم ازدحام آنقدر زیاد است که آدم بهسختی باید خودش را از دل جمعیت بیرون بکشد و پیاده شود!»
خانم میانسالی هم که گاهی از اتوبوسهای این خط برای رفتوآمد استفاده میکند، تأکید دارد: «این اتوبوس هر بیست دقیقه یکبار به ایستگاه میرسد. خیلی دیربهدیر میآید. بعضی از ایستگاهها هم هیچ سرپناه یا سکویی برای نشستن ندارند و باید در گرما و سرما کنار خیابان بایستیم. وقتی هم اتوبوس بعد از کلی معطلی میآید، آنقدر جمعیت زیاد است و آدم توی ایستگاه ایستاده که اصلا نمیشود سوار شد! جوانترها سریع بالا میروند و مینشینند روی صندلی و دیگر جایی برای افراد میانسال یا سالخورده باقی نمیماند. اگر هم بخواهی منتظر اتوبوس بعدی بمانی، باید بیست دقیقه دیگر معطل شوی!» شاید یکی از دلایلی که خط اتوبوس واحد شهری خانه اصفهان به انقلاب با این مشکلات مواجه است، کمبود اتوبوس در این خط باشد؛ هرچند باید فرسودهشدن اتوبوسها را هم به این مشکلات اضافه کرد.
یکی از رانندگان اتوبوس در این خط درباره این وضعیت میگوید: «تعداد مسافر در این خط خیلی زیاد است. حالا که کرونا آمده تعداد مسافرها کمتر شده، وگرنه قبلا پاییز و زمستان که میشد قبل از ساعت هشت صبح اتوبوس از شدت جمعیت دانشآموزان منفجر میشد. اول شب هم آنقدر شلوغ میشد که اصلا نمیشد در آیینه بغل دید چند مسافر سوار میشوند و چه کسی کارتش را میزند و چه کسی نمیزند!»
او از مسافرانی که کارت اتوبوسشان شارژ ندارد یا از زدن کارت امتناع میکنند، هم خیلی گلهمند است و میگوید: «اتوبوسهای این خط همه شخصی هستند و درآمدشان از همین کارتهایی که مسافرها میزنند، تأمین میشود. وقتی مردم کارت نمیزنند از درآمد ما کم میشود؛ درحالیکه این اتوبوسها خیلی خرج و هزینه برای ما دارد. یک قطعهاش که خراب شود باید کلی برای تعمیرش هزینه بپردازیم. مسافرها هم که اغلب گله دارند چرا وقتی هوا گرم است، کولر روشن نمیکنیم. علتش این است که وقتی کولر اتوبوس روشن است، باید همه پنجرهها بسته باشد تا هوای داخل اتوبوس بیرون نرود و فضا خنک شود. ولی مردم هم میخواهند کولر روشن باشد و هم پنجرهها باز تا مریض نشوند. ما هم ماندهایم با مردم چهکار کنیم!»
یکی دیگر از شهروندان به مشکل روشنکردن کولر اتوبوسها اشاره کرده و میگوید: «چند باری شده که ظهر در اوج گرما سوار اتوبوسهای این خط شدهام، ولی کولر خاموش بوده. وقتی هم اعتراض کردهام، راننده گفته پنجرهها را باز کنید تا خنک شوید… .»
شاید بشود گفت که افزایش تعداد و کیفیت اتوبوسهای مسیر خانه اصفهان – میدان انقلاب تا حد زیادی این مشکلات را رفع کند. افزایش تعداد اتوبوسها باعث میشود زمان رسیدن هر اتوبوس به ایستگاه کمتر شود؛ چنانکه فاصله زمانی رسیدن هر اتوبوس در مسیر میدان جمهوری – میدان آزادی حدود پنج دقیقه است. به همین دلیل هم اتوبوسهای این خط همیشه جمعیتی متناسب با ظرفیت اتوبوس دارند و مسافرها از ازدحام و شلوغی رنج نمیبرند. این مسئله در ایام شیوع ویروس کرونا که رعایت فاصله فیزیکی افراد از همدیگر یک ضرورت است، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است؛ بهویژه اینکه مسیر خانه اصفهان – میدان انقلاب از خیابانهای مرکزی و پرجمعیت شهر عبور میکند و افزایش اتوبوس در این مسیر امری ضروری به نظر میرسد.